Gå til innhold

Metlyfenditat og antihistaminer (haster litt med svar)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Jeg har siden i fjor høst gått på ritalin og concerta. Ellers har jeg i flere år

tatt antihistaminer ved behov i størst grad pga pollenallergi. Jeg liker ikke å

ta antihistaminer, da jeg som regel ender opp med å gå inn i en usedvanlig ubehagelig zombie-tilstand (ADHD x 10).

Men da jeg begynner å bli skikkelig plaget nå, så tok jeg medisinene nå for halvannen time siden. Tenkte kanskje at ritalin kunne

motvirke noe av effekten, men nå sitter jeg her og er kvalm, og skjelver og føler meg ganske rar i kroppen. 

Alle legene mine vet om hva jeg går på, men ingen har sagt noe om at disse to medisinene ikke fungerer sammen. Jeg har googlet litt, og 

det gjorde meg litt bekymret. Tanken på at det ikke gikk å ta begge sammen slo meg ikke, og hvis det ikke går, da vet jeg ikke hvordan jeg skal kunne klare å jobbe, og fungere normalt i sommermånedene. Jeg har tidligere vært student, så dette er første gang jeg ikke har ferie.

Er det slik at antihistaminer og metylfendidat ikke går sammen, eller er denne reaksjonen tilfeldig? Burde jeg oppsøke lege? 

Kan forresten nevne at jeg ringte legevakten, som ikke kunne komme med noe mer info enn at de ikke trodde det, men at jeg kunne vente litt å se det ann, og heller ringe tilbake dersom det ble verre.

Endret av LY-A
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ingen interaksjoner mellom disse medikamentene.

Skrevet

Hva slags antihistamin bruker du?

For meg er Aerius best hvis jeg har pollenallergi. Er vel den som gir minst trøtthet. 

Skrevet
On 6/4/2016 at 5:31 PM, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Det er ingen interaksjoner mellom disse medikamentene.

Det var det jeg trodde, men man blir jo litt usikker når kroppen blir så rar.

Den ekle følelsen forsvant etter noen timer i går. Pga den ekstreme trøttheten pleier jeg å ta allergimedisin om kvelden. Var en effektiv sovemedisin før jeg ble medisinert, og ble kvitt søvnproblemene. Tok en ny på kvelden i går, og hadde ingen reaksjon i dag, så om det var en sammenheng, eller bare tilfeldig er ikke godt å si. Men jeg er iallefall fornøyd med det, og håper det fortsetter slik

On 6/4/2016 at 6:02 PM, issomethingwrong said:

Hva slags antihistamin bruker du?

For meg er Aerius best hvis jeg har pollenallergi. Er vel den som gir minst trøtthet. 

Det er Aerius jeg bruker, men blir dessverre trøtt og sliten av den også, dog i mye mindre grad nå, enn når jeg ikke var medisinert mot adhd. Har prøvd "alt" som er, tror jeg, og Aerius er den som er minst "ille" B). Noen har jeg hatt så mye bivirkninger av, at det er vanskelig å si om det er medisinen eller allergien som er verst. Uansett så motvirker concerta mye av den trøttheten. Selv om ting går litt tregere i topplokket, så sliter jeg iallefall ikke med å holde meg våken i mer enn ett par timer om gangen :) Så alt i alt eg jeg fornøyd nå, og ser at jeg kanskje var litt rask på panikk-avtrekkeren :wacko:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...