Gå til innhold

Nhd: for mye kalium og magesmerter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har slitt med øvre magesmerter i flere år som kommer og går. Tok gastroskopi for mange år siden med beskjed om at det var litt mye syre syntes han. 

De siste årene har jeg tatt Somac eller nexium. Med ok virkning. 

Dessverre har jeg og de siste årene slitt med kaliumoverdoser. Jeg får alltid mye sterkere magesmerter etter de er tatt. Men det har holdt å ta større doser med medisin et par dager. 

Jeg har det siste året klart meg uten det, foruten en gang for 3-4 uker siden. Og fremdeles har jeg ganske sterke magesmerter. De sitter i mellomgulvet øverst i magen. Det er som et slags "sug" og smerte. Bedres ved matinntak. Men ikke ting som appelsinjuice. Verst om natten. 

Men kan ikke se noen steder at kalium skader magen? Vil helst slippe gastroskopi pga sterke minner om overgrep men hvis jeg bør og må så gjør jeg det tror jeg. For smertene slipper ikke taket denne gangen? 

Skrevet

Tar du med vilje overdoser av kaliumtilskudd?

Ja, det kan absolutt skade magen. For høye konsentrasjoner av kalium i magesekken er skadelig,

Skrevet

Kan også nevne det, du skriver jo ingenting om hvorfor du tar overdoser av kalium, men om du gjør det i suicidal hensikt så er det å ta overdoser av elektrolytter en rimelig kjip måte å dø på det også. 

Mest sannsynlig overlever man, heldigvis, men du kan få irreversibel nyreskade og skader i magen eller spiserør. Håper du har gjort det for siste gang nå

Skrevet
12 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Kan også nevne det, du skriver jo ingenting om hvorfor du tar overdoser av kalium, men om du gjør det i suicidal hensikt så er det å ta overdoser av elektrolytter en rimelig kjip måte å dø på det også. 

Mest sannsynlig overlever man, heldigvis, men du kan få irreversibel nyreskade og skader i magen eller spiserør. Håper du har gjort det for siste gang nå

Du trenger neppe å si dette til florista. Dersom du leser innlegget hennes nøye, så vil du se at dette er en problematikk hun har slitt med i flere år, men at hun det siste året heldigvis - men ett unntak - har klart å slutte med det.

Skrevet
6 timer siden, florista skrev:

Hei. 

Jeg har slitt med øvre magesmerter i flere år som kommer og går. Tok gastroskopi for mange år siden med beskjed om at det var litt mye syre syntes han. 

De siste årene har jeg tatt Somac eller nexium. Med ok virkning. 

Dessverre har jeg og de siste årene slitt med kaliumoverdoser. Jeg får alltid mye sterkere magesmerter etter de er tatt. Men det har holdt å ta større doser med medisin et par dager. 

Jeg har det siste året klart meg uten det, foruten en gang for 3-4 uker siden. Og fremdeles har jeg ganske sterke magesmerter. De sitter i mellomgulvet øverst i magen. Det er som et slags "sug" og smerte. Bedres ved matinntak. Men ikke ting som appelsinjuice. Verst om natten. 

Men kan ikke se noen steder at kalium skader magen? Vil helst slippe gastroskopi pga sterke minner om overgrep men hvis jeg bør og må så gjør jeg det tror jeg. For smertene slipper ikke taket denne gangen? 

Jeg har ikke svar på det du spør om, men synes du kanskje bør bestille en time hos fastlegen for å få en vurdering av symptomene. Når det gjelder det at ubehaget er størst om natten, så kan du kanskje prøve å sove med flere puter under hodet- hvis du ikke gjør det allerede.

Jeg er glad for at du har redusert denne formen for selvskading betraktelig, og håper at du ikke har det altfor vanskelig generelt sett for tiden : -)

Skrevet

Tusen takk for svar. 

Jeg er klar over risikoen. Men var ikke klar over muligheten for de typer skader som nevnes. 

Jeg er veldig glad for at jeg har klart å ha en betraktelig mindre hyppighet på dette i det siste. Dessverre kom det en stor trigger i livet mitt, som jeg ikke forventet i det hele tatt og dessverre løste jeg det på en dårlig måte. Jeg har fortsatt masse fysiske og psykiske reaksjoner på denne triggeren og ble innlagt. Vekten raste igjen. Kvalmen tok overhånd. Alt låste seg i kroppen og klarer ikke tisse selv lenger igjen. Jeg håper bare så inderlig at det går over. Er vant til slike reaksjoner men det pleier å slippe litt. Denne gangen vedvarer det. Det gjør meg redd. 

Takk for tips frosken ang hodeputer. Jeg er avhengig av å sovne i fosterstilling men skal likevel prøve litt høyere. 

Skal og bestille en time hos fastlegen. 

Skrevet
1 time siden, florista skrev:

Tusen takk for svar. 

Jeg er klar over risikoen. Men var ikke klar over muligheten for de typer skader som nevnes. 

Jeg er veldig glad for at jeg har klart å ha en betraktelig mindre hyppighet på dette i det siste. Dessverre kom det en stor trigger i livet mitt, som jeg ikke forventet i det hele tatt og dessverre løste jeg det på en dårlig måte. Jeg har fortsatt masse fysiske og psykiske reaksjoner på denne triggeren og ble innlagt. Vekten raste igjen. Kvalmen tok overhånd. Alt låste seg i kroppen og klarer ikke tisse selv lenger igjen. Jeg håper bare så inderlig at det går over. Er vant til slike reaksjoner men det pleier å slippe litt. Denne gangen vedvarer det. Det gjør meg redd. 

Takk for tips frosken ang hodeputer. Jeg er avhengig av å sovne i fosterstilling men skal likevel prøve litt høyere. 

Skal og bestille en time hos fastlegen. 

Hodeputer hjelper ikke, men det kan hjelpe å bygge opp senga litt ved hodeputen, slik at man ligger i slakk nedoverbakke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...