Gå til innhold

Kan dette vente?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et søsken som har fått påvist alvorllg hjertesykdom. Idag fikk jeg vite at hn også har hatt hjerteinfarkt og drypp. Hn er ikke gammel, og vi har fått beskjed om at alt dette er svært arvelig. Vi er alle sterkt disponert for både hjerteinfarkt, annen hjertesykdom og hjerneslag. Flere i familien går på forebyggende medisiner. Og jeg er selv i den alderen nå. 

Jeg visste at hn hadde fått en alvorlig sykdom, men det viser seg at det er langt alvorligere enn først antatt. Det er tøft for oss rundt også. Selv har hn oppsøkt psykolog for å takle det.

Jeg har nå blitt oppfordret til å ta en helsjekk og utredning hos legen. Men jeg gruer meg til å ta tak i det, det er så mye annet som skjer for tiden også. Jeg har egentlig ikke krefter og tid til å ta tak i det, har jo satt andre viktige ting på vent også, men som haster. Har bare ikke orket, og nå også dette. 

Hvor skal jeg hente krefter fra? Det er så mye nå. Jeg er sliten, fysisk og psykisk. Kan jeg trygt bare vente med å ta tak i dette? Alvorlig sykdom oppstår jo ikke på dagen liksom? Går det bra at jeg tar tak i det om noen mnd når jeg forhåpentligvis er mer på pluss-siden? Skal til legen i morgen for noe annet, og hadde ikke tenkt å ta dette opp da.. 

Anonymkode: f5093...735

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et søsken som har fått påvist alvorllg hjertesykdom. Idag fikk jeg vite at hn også har hatt hjerteinfarkt og drypp. Hn er ikke gammel, og vi har fått beskjed om at alt dette er svært arvelig. Vi er alle sterkt disponert for både hjerteinfarkt, annen hjertesykdom og hjerneslag. Flere i familien går på forebyggende medisiner. Og jeg er selv i den alderen nå. 

Jeg visste at hn hadde fått en alvorlig sykdom, men det viser seg at det er langt alvorligere enn først antatt. Det er tøft for oss rundt også. Selv har hn oppsøkt psykolog for å takle det.

Jeg har nå blitt oppfordret til å ta en helsjekk og utredning hos legen. Men jeg gruer meg til å ta tak i det, det er så mye annet som skjer for tiden også. Jeg har egentlig ikke krefter og tid til å ta tak i det, har jo satt andre viktige ting på vent også, men som haster. Har bare ikke orket, og nå også dette. 

Hvor skal jeg hente krefter fra? Det er så mye nå. Jeg er sliten, fysisk og psykisk. Kan jeg trygt bare vente med å ta tak i dette? Alvorlig sykdom oppstår jo ikke på dagen liksom? Går det bra at jeg tar tak i det om noen mnd når jeg forhåpentligvis er mer på pluss-siden? Skal til legen i morgen for noe annet, og hadde ikke tenkt å ta dette opp da.. 

Du bør etter min oppfatning så avgjort ta dette opp med fastlegen snarest. Du kan ha mye å hente på forebyggende behandling!

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det kan ikke vente. Dette må du gjøre så snart som mulig. 

Skrevet

Hei!

En "helsjekk" er ikke så krevende som du tror. Det meste løses egentlig med en blodprøve (måling av fettstoffer i blodet, mikro-CRP for å avsløre evt. betennelser i åreveggene, og et par andre blodprøver som tas samtidig, evt. noen gentester), måling av blodtrykk og et EKG. Utfra dette kan legen finne din totalrisiko for hjerte-karsykdom.

Om legen finner grunn til det, kan han henvise deg til ultralyd av halskarene og hovedpulsåren for å sjekke om det er avleiringer der. Det tar 5 minutter. Eventuelt også arbeids-EKG (sykkeltest) om du har symptomer som f.eks brystsmerter - men det skjer ikke over natten.

Du kan gjøre dette allerede i morgen. Det er som sagt i første omgang bare en blodprøve.

AnonymBruker
Skrevet

Huff. Må vel bare ta tak i det da, når dere sier så. Vet bare ikke hvordan jeg skal klare å bære alt. Men takk for svar. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff. Må vel bare ta tak i det da, når dere sier så. Vet bare ikke hvordan jeg skal klare å bære alt. Men takk for svar. 

Det kan vel vente i tre uker? Jeg har ingen symptomer bortsett fra brystsmerter (som skyldes helt andre ting) og vann i kroppen. 

Jeg bare orker ikke å ta tak i det nå. Jeg skulle sendt inn søknad på AAP også, men har ikke orket det heller (selv om jeg har mistet inntekt for hver dag som har gått etter 2/6). Hodet er fullt av tanker og jeg må prioritere et intensivt behandlingsopplegg jeg er med på. Jeg må bruke kreftene på det og halv jobb. Alt annet bare stopper opp, jeg klarer ikke å forhold meg til det, det er for mye til meg nå. Jeg er gjennomsllten :(

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan vel vente i tre uker? Jeg har ingen symptomer bortsett fra brystsmerter (som skyldes helt andre ting) og vann i kroppen. 

Jeg bare orker ikke å ta tak i det nå. Jeg skulle sendt inn søknad på AAP også, men har ikke orket det heller (selv om jeg har mistet inntekt for hver dag som har gått etter 2/6). Hodet er fullt av tanker og jeg må prioritere et intensivt behandlingsopplegg jeg er med på. Jeg må bruke kreftene på det og halv jobb. Alt annet bare stopper opp, jeg klarer ikke å forhold meg til det, det er for mye til meg nå. Jeg er gjennomsllten :(

Nei, det kan ikke vente, legebesøk er prioritet #1. AAP søknaden kan du fylle ut på nett, den tar knappe 5 min. Når du er hos legen gir du beskjed at du må ha en uttalelse fra legen slik at han/hun rekker å sende den. NAV har en behandlingstid på 2- 3 måneder og du må sikre økonomien din. Du får tilbakebetalt fra den dagen du søker så sant søknaden innvilges. 

Trist å høre at du strever. Jeg tror du gjør legeundersøkelsen og søknaden til AAP mye større enn det er. AAP tar 5 min, her er linken: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt,+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/arbeidsavklaringspenger-aap Legeundersøkelsen tar heller ikke lang tid, det som tar tid er bekymringene dine i forkant, der sløser du med tiden. Vondt å lese at du strever såpass som du gjør, jeg vet stress og angst kan gi en ganske lammende følelse, jeg håper du får ordnet dette, dvs det må du. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, men det er ikke selve undersøkelsen som stresser meg, men svaret.. Jeg orker ikke tanken på forholde meg til dette nå.. Ser jo at mitt søsken heller ikke takler det.. Blir eksponert for dette hver dag, og føler jeg vil kveles. Det samme med AAP og økonomi, jeg blir bare sterkt urolig og skyver det unna meg. Jeg skal på ferie snart og vil ikke at den skal bli ødelagt heller.. Jeg skulle virkellg ønske jeg slapp å forholde meg til sykdom akkurat nå. Jeg bare må prioritere rehab'en, den er viktig for at jeg skal komme tilbake til full jobb, noe som igjen er viktig for økonomien, og jeg har bare 3 mnd på meg.. Rehab varer maks 3 mnd. Jeg må samle krefter til den. Skal på igjen i morgen og er så sliten at jeg vurderer å avstå. Jeg måtte avstå fra teori på fredag fordi jeg var for sliten, gjennomførte treningen. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, men det er ikke selve undersøkelsen som stresser meg, men svaret.. Jeg orker ikke tanken på forholde meg til dette nå..

Hvorfor har du allerede bestemt deg for at svarene er negative?  Det kan også hende de er positive. Om de er negative har du svært mye å vinne på å starte forebygging nå.

Ser jo at mitt søsken heller ikke takler det.. Blir eksponert for dette hver dag, og føler jeg vil kveles. Det samme med AAP og økonomi, jeg blir bare sterkt urolig og skyver det unna meg. Jeg skal på ferie snart og vil ikke at den skal bli ødelagt heller..

Hvordan kan din ferie bli ødelagt av å bruke 5 min i kveld på å fylle ut en AAP søknad? Dersom du velger å stikke hodet i sanden i 3 uker til skal jeg love deg at det blir et rent helvete både i ferien og etter. 

Jeg skulle virkellg ønske jeg slapp å forholde meg til sykdom akkurat nå. Jeg bare må prioritere rehab'en, den er viktig for at jeg skal komme tilbake til full jobb, noe som igjen er viktig for økonomien, og jeg har bare 3 mnd på meg.. Rehab varer maks 3 mnd. Jeg må samle krefter til den. Skal på igjen i morgen og er så sliten at jeg vurderer å avstå. Jeg måtte avstå fra teori på fredag fordi jeg var for sliten, gjennomførte treningen. 

Trist at livet ditt er tungt for tiden, i blant kan det virke som om alt av dritt kommer på en gang. Du har som mange andre en lei tendens til å stikke hodet i sanden, noe som igjen fører til at noen problemer blir langt større og vanskeligere å bære. 

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Takk for svar. 

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, XbellaX skrev:

Hvorfor har du allerede bestemt deg for at svarene er negative?  Det kan også hende de er positive. Om de er negative har du svært mye å vinne på å starte forebygging nå.

Hvordan kan din ferie bli ødelagt av å bruke 5 min i kveld på å fylle ut en AAP søknad? Dersom du velger å stikke hodet i sanden i 3 uker til skal jeg love deg at det blir et rent helvete både i ferien og etter. 

Trist at livet ditt er tungt for tiden, i blant kan det virke som om alt av dritt kommer på en gang. Du har som mange andre en lei tendens til å stikke hodet i sanden, noe som igjen fører til at noen problemer blir langt større og vanskeligere å bære. 

Synes du forresten det er rart jeg blir kvalt, 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Synes du forresten det er rart jeg blir kvalt, 

Nei, jeg synes det er forståelig at du reagerer når du åpenbart har det vanskelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Få gjort det så raskt som mulig. Du får det da ikke bedre på noen måte ved å vente på noe uungåelig.

Anonymkode: 65a54...a5a

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare orker ikke å ta tak i det nå. Jeg skulle sendt inn søknad på AAP også, men har ikke orket det heller (selv om jeg har mistet inntekt for hver dag som har gått etter 2/6).

Veldig dumt når det er to måneders behandingstid på AAP søknader...

Anonymkode: 80c89...23b

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...