Gå til innhold

Synonympreparater

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker medisiner for både psykiske og somatiske lidelser. I tillegg bruker min mann flere medisiner for forskjellige lidelser. 

Det kan være vanskelig å holde styr på alle de forskjellige medisinene. Når du i tillegg får forskjellige synonympreparater, så blir det nesten umulig. Og lett å gjøre feil. 

Jeg la i dosetten i kveld. Forskjellige navner, pakninger, utseende på tablettene fra gang til gang gjorde det vanskelig å legge rett. Hvordan er det da for eldre mennesker som ikke husker så godt?

I første omgang blir det kanskje rimeligere med synonympreparat. Men hva koster feilmedisinering?

Anonymkode: 8891b...a5f

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mange fattige i verden, utenfor Norge.

Anonymkode: 1aa6f...30f

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker medisiner for både psykiske og somatiske lidelser. I tillegg bruker min mann flere medisiner for forskjellige lidelser. 

Det kan være vanskelig å holde styr på alle de forskjellige medisinene. Når du i tillegg får forskjellige synonympreparater, så blir det nesten umulig. Og lett å gjøre feil. 

Jeg la i dosetten i kveld. Forskjellige navner, pakninger, utseende på tablettene fra gang til gang gjorde det vanskelig å legge rett. Hvordan er det da for eldre mennesker som ikke husker så godt?

I første omgang blir det kanskje rimeligere med synonympreparat. Men hva koster feilmedisinering?

Du får skrive utenpå eskene hva de inneholder.

*løsningsorientert*

Anonymkode: a0c69...47c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg finner det ikke problematisk i det hele tatt. Det blir billigere. Spesielt medisiner man bruker fast som man IKKE får på blå. Feks bruker jeg Nexium, og den er svindyr, men ettersom patenten ble eldre, så får jeg synonympreparat til en 3del av prisen. Og kjenner ingen forskjell...

Anonymkode: 53918...d83

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror også at bruken av synonympreparater gjør det vanskeligere for mennesker med redusert kapasitet å følge opp korrekt medisinering. Ideelt sett synes jeg dette bør inngå i legers vurdering av hvorvidt det tillates generisk bytte eller ikke. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...