Gå til innhold

Dårlig av varmen?

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet
15 minutter siden, Trine skrev:

Jada jada, Stjernestøv bor ikke i blokk, så vidt jeg har forstått ihvertfall ;) Og at en murblokk blir skikkelig varm når den først blir varm har ingenting med at den er så tett å gjøre. Gamle blokker har gjerne også gamle vinduer, som er dårlig isolert. Betong holder godt både på kulde og varme, derfor tar det lang tid både å varme opp og å kjøle ned ;) Et gammelt trehus blir fortere varmt dersom det er varmt ute og fortere kaldt dersom det er kaldt ute. Hadde du hatt et nytt trehus så hadde det neppe blitt like fort varmt, nettopp fordi det er bedre isolert (som jeg regner med er det laban mener med "tett".

Og det med varmepumpa var bare for å fortelle Stjernestøv at dersom hun har det så kan hun sette den på kjøling. Sløsing har ingenting med saken å gjøre. Svetter man når man sitter inne så er det en mulighet å kjøle ned, uavhengig om man ser på det som sløsing eller ikke ;)

Jeg bor i et gammelt hus fra trettiårene, og kun to vegger er isolert. Har ikke varmepumpe. 

Skrevet
10 minutter siden, laban skrev:

Saksopplysning: Jeg brukte ikke uttrykket "tett", jeg skrev bare at "Norske hus er bygd for å holde kulda ute, så de blir veldig varme og innestengte når de først er oppvarmet av sola."

Det var unyansert og egentlig bare en forlengelse av oppfordringen til å prøve om det kunne være svalere ute i skyggen.

Men poenget blir det samme. Noe som holder kulda ute vil også holde varmen ute. Akkurat så enkelt er det ;)

Skrevet
3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg bor i et gammelt hus fra trettiårene, og kun to vegger er isolert. Har ikke varmepumpe. 

Da er det forståelig at det blir varmt inne ;)

stjernestøv
Skrevet
Et øyeblikk siden, Trine skrev:

Da er det forståelig at det blir varmt inne ;)

Jepp ;) Har partytelt da, der er det litt svalt. Sitter der litt. 

Skrevet
7 timer siden, Trine skrev:

Vi har vel ikke begrenset oss til det, men om man klager på at man svetter inne så bruker man kjølemuligheter dersom man har det, ev slutter å klage på at man svetter inne ;) Da må du skille på rehabiliterte gamle trehus og gamle trehus ;) Uansett er det vinduene som er de største synderene når det gjelder varme/kuldetap. Så det hjelper ikke om du kun har etterisolert, det er fortsatt dårligere isolert enn et nytt trehus. Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at et hus som blir fort varmt og fort kaldt er dårligere isolert enn et hus som holder godt på både kulden og varmen ;) Mur/betong blir noe anderledes da varmen/kulden blir liggende i veggen lenge.

Har jo selvfølgelig skiftet alle vinduene også ;-) 

Når det gjelder hvem som skal få klage over hva, hvilke handlingskrav som gjelder dersom man klager, og hvem som innser opplagte muligheter og ikke -så synes jeg nok ikke det er helt avklart. Jeg synes f.eks. det er helt greit at du klager over varmt vær!

Skrevet
1 time siden, frosken skrev:

Har jo selvfølgelig skiftet alle vinduene også ;-) 

Når det gjelder hvem som skal få klage over hva, hvilke handlingskrav som gjelder dersom man klager, og hvem som innser opplagte muligheter og ikke -så synes jeg nok ikke det er helt avklart. Jeg synes f.eks. det er helt greit at du klager over varmt vær!

Da har du vel strengt talt et nytt hus i gammelt skall. Eller du har kanskje byttet panelen utvendig også. I såfall har du et nytt hus med gammelt reisverk + noe attåt. Om du ikke bor i et laftet hus da, da er jo kledning og reisverk det samme, men om du da har etterisolert så har du enten ny kledning ute eller nye vegger inne. Uansett så fungerer det som et nyere hus og det var jo hele poenget ;)

Varmt vær får man ikke beskyttet seg mot. Stjernestøv får heller ikke beskyttet seg mot varmen inne og har derfor "klagerett", men har man kjølemulighet, men ikke gidder bruke den så er man bare lat eller gjerrig. Men man får ikke kjølt ned lufta ute samme hvor mange varmepumper man har ;) Men det er hyggelig at du syns det er greit at jeg klager over varmen, er ikke alle som syns det selv om jeg mener at så lenge jeg ikke klager over kulda på vinteren så har jeg lov til å klage over varmen på sommeren. Men jeg sitter ikke inne og klager over varmen for den kan jeg gjøre noe med, selv om jeg bare har trengt det et par ganger i år og det har vært mest av hensyn til pelsdotten jeg bor sammen med.

Skrevet
Den 6. juni 2016 at 15.21, stjernestøv skrev:

Er det flere som blir dårlig i varmen? Har angst og føler meg ikke bra, får ta vival. Det er så masse lyder her, fra elva og folk som jobber og trafikken. Det går meg virkelig på nervene. Blir så sliten i hodet. 

Jeg må nesten le - du er bare utrolig god på å finne årsaker til at tilværelsen er skikkelig skit☺️ Fikk du snakket med mannen din i forhold til at du trenger hans samarbeid for å få det bedre i hverdagen? Hvordan responderte han? 

Anbefaler ellers som flere andre at du vasker badekaret om morgenen eller nå som varmen ikke er så intens, og kjøler deg ned når det er som varmest! 

Gjetter ellers at en god bonus i varmen er at du som oss andre har mindre matsug. Det gjelder å legge merke til det positive i ellers slitsomme situasjoner som man kan, sant☺️

stjernestøv
Skrevet
2 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg må nesten le - du er bare utrolig god på å finne årsaker til at tilværelsen er skikkelig skit☺️ Fikk du snakket med mannen din i forhold til at du trenger hans samarbeid for å få det bedre i hverdagen? Hvordan responderte han? 

Anbefaler ellers som flere andre at du vasker badekaret om morgenen eller nå som varmen ikke er så intens, og kjøler deg ned når det er som varmest! 

Gjetter ellers at en god bonus i varmen er at du som oss andre har mindre matsug. Det gjelder å legge merke til det positive i ellers slitsomme situasjoner som man kan, sant☺️

Men i dag skrev jeg et positivt innlegg jo :) 

Har nesten ikke sett mannen min, han styrer på med ting og turer. Så har ikke snakket med han, det blir bare i forbifarten.  

Tror jeg skal vaske badekaret i morgen, han har ikke tatt plumbo i enda. 

Ja har mindre matlyst når solen står på, men matlysten kommer om kvelden selv om jeg røyker. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, stjernestøv skrev:

(...) men matlysten kommer om kvelden selv om jeg røyker. 

Dessverre akkurat som jeg advarte deg mot med andre ord...😔

stjernestøv
Skrevet
Et øyeblikk siden, Kayia skrev:

Dessverre akkurat som jeg advarte deg mot med andre ord...😔

Ja jeg er HÅPLØS! Mener det...

Skrevet
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Tror jeg skal vaske badekaret i morgen, han har ikke tatt plumbo i enda.  

Det klarer du selv. Les på boksen og gjør sånn som det står. Om han ikke har kjøpt plumbo så går du selv til butikken i morra og kjøper det og fikser det halvtette sluket.

stjernestøv
Skrevet
Et øyeblikk siden, Lillemus skrev:

Det klarer du selv. Les på boksen og gjør sånn som det står. Om han ikke har kjøpt plumbo så går du selv til butikken i morra og kjøper det og fikser det halvtette sluket.

Han har kjøpt....

Skrevet
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Han har kjøpt....

Da ordner du det.

stjernestøv
Skrevet
2 minutter siden, Lillemus skrev:

Da ordner du det.

Får se, må jo komme til under badekaret og. Men gjør vel det sikkert, tar det i morgen. 

Skrevet
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Får se, må jo komme til under badekaret og. Men gjør vel det sikkert, tar det i morgen. 

Med mindre du har sånn innfliset badekar så er det bare å ta av fronten, men jeg tipper de innflisete badekarene har en luke eller noe der man kommer til sluket uten for mye mikkmakk. :) Bruk oppvaskhansker eller andre gummihansker om du synes det er ekkelt å stikke hendene ned i sluket (det ER det!). Går så fint så. :)

stjernestøv
Skrevet
12 minutter siden, Lillemus skrev:

Med mindre du har sånn innfliset badekar så er det bare å ta av fronten, men jeg tipper de innflisete badekarene har en luke eller noe der man kommer til sluket uten for mye mikkmakk. :) Bruk oppvaskhansker eller andre gummihansker om du synes det er ekkelt å stikke hendene ned i sluket (det ER det!). Går så fint så. :)

Ikke noe avansert badekar her. Ja det ee ekkelt. Skal prøve :) 

Skrevet

Kan du ikke bare helle plumpo i avløpet i badekaret? Kan sikkert trenge en rens det røret også og det vil jo renne ned i sluket under badekaret uansett.

Skrevet
13 timer siden, stjernestøv skrev:

Ja jeg er HÅPLØS! Mener det...

Du er IKKE håpløs, det viste du jo blant annet ved at du klarte å slutte å røyke en god stund. Men ikke tvil om at det var særdeles dumt å begynne å røyke igjen i den tro at kiloene da ville renne av. Det gjør de jo ikke.

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, Xtra skrev:

Du er IKKE håpløs, det viste du jo blant annet ved at du klarte å slutte å røyke en god stund. Men ikke tvil om at det var særdeles dumt å begynne å røyke igjen i den tro at kiloene da ville renne av. Det gjør de jo ikke.

Takk for det  da. Ja jeg er dum som begynte å røyke igjen.

Skrevet
8 minutter siden, stjernestøv skrev:

Takk for det  da. Ja jeg er dum som begynte å røyke igjen.

Jeg sa ikke at du er dum, jeg sa at det var en dum handling å begynne å røyke igjen.  Det er en vesensforskjell.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...