Gå til innhold

Angstanfall og panikkanfall

Anbefalte innlegg

Jeg har gradvis økt dosen på Fluoxetin til 40 mg, fra 30 mg.

Dette for å prøve å finne hjelp mot panikkanfallene som jeg opplever økning av.

Det har derimot bare blitt værre. Nå har jeg store plager daglig. 

Har Sobril 15 mg. som jeg tar et par ganger i uken, men er veldig redd for å gjøre meg helt avhengig. Merket de siste gangene at jeg ikke fikk like god effekt av Sobril. Virkningen var mye kortere.

Finnes det virkelig ingenting annet som kan dempe denne angsten?

Jeg sliter også med matinntak, og er ekstremt redd for å legge på meg. Får behandling v dps for dette, men det er vanskelig.

Hvilke medisiner er det mulig å bruke? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412052-angstanfall-og-panikkanfall/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opplevde det samme som deg, panikkangst/angst ble utløst av Fluoxetin. Samtidig var det kun Fluoxetin som virket mot depresjonen. Løsningen for meg ble å legge Cipralex til. Fluoxetin tok depresjonen, og Cipralexen tok seg av bivirkningene fra den.

Jeg vet ikke om dette egentlig er anbefalt, det var fastlegen min og jeg som kom frem til den løsningen. Det fungerte iallfall, bortsett fra at i mitt tilfelle kom depresjonen tilbake etter noen måneder, så da var det ingen nytte i å stå på Fluoxetin lenger, og dermed heller ikke Cipralex.

I mitt tilfelle var det forsøkt mye forskjellige AD, sånn at det ikke var aktuelt å bytte til et annet AD mot depresjonen, og vi måtte da finne en litt utradisjonell løsning.

Har i dag lest og lest om medikamenter som kan hjelpe på panikkanfall.

Finner en del positivt om Zoloft, noen som har erfaring med det?

Fluoxetine har hjulpet meg med den mørkeste depresjonen, men ikke med angst..

Er det forsvarlig å bytte? Jeg trenger noe som kan hjelpe meg gjennom dagene uten denne panikken, dette er ikke noe til liv... Være nærmest lenket til sengen i dagevis og ikke få i meg noe næring....

Ender vel med innleggelse dette...

• 2 uker senere...
FjellOgDalar

Ser det er en eldre tråd, men jeg fikk veldig god effekt av Brintellix - selv om ikke angst står som indikasjon i FK. Bruker 15mg.

Men med en del SSRI (som Fluoxetin) kan man i en periode oppleve at man får mer angst i en periode før bedringen kommer. Er ikke så uvanlig å få noe sobril eller annen benzo for å komme igjennom denne perioden så man ikke seponerer for tidlig.

Men uansett medisiner er det lurt å lære seg noen teknikker man kan bruke når angstanfallet er på frammasj eller slår ned. For min del er bud nr.1 å ha kontroll på pusten. Begynner jeg å hyperventilere, er jeg garantert at hele angstanfallet utarter ved å bli sterkere og mer langvaring. Jeg har etter en del trening klart å si til meg selv hvordan jeg skal puste så det ikke skjer. Før fløy jeg alltid rundt med en brødpose i veska i tilfelle... (det er et triks man kan bruke om man hyperventilerer. Puste i en papirpose for å få ned overskuddet av o2, som er det som forårsaker en del ubehag som svimmelhet og prikking. Nr.2 er å vite at ssymptomene ikke er noe farlige. Man kan bevisst eksponere seg for de symptomene man får under et angstanfall. Eks drikke masse kaffe, så man får hjertebank og skjelvinger. Snurre rundt i en kontorstol for å fremkalle svimmelhet. Hyperventilere i et par minutter så du kjenner hva bare det gir deg av ubehag. Ingen av disse tingene er farlige. Løpe så man får høy puls, blir anpusten og svetter. Heller ikke farlig, bare veldig ubehagelig.

Jeg anbefaler ofte boka "Trange rom og åpneplasser," hvor to psykologer har gjort et meget godt stykke arbeid med å skrive om angst, forklare ryddig hva som skjer i toppen og kroppen, samt mange gode råd og tips til hvordan man kan mestre angsten bedre. Kanskje til og med bli kvitt den.

Dersom mye av angst-ubehaget består i hjertebank, at hjertet slår ekstraslag (føles gjerne som om det hopper over noen slag), skjelvinger, rødme og svette kan en betablokker være god hjelp. Det er en type blodtrykksmedisin. Ikke vanedannende. Mange som har sceneskrekk tyr faktisk til betablokkere for å klare og opptre. Selv profesjonelle musikere som Truls Mørk :).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...