Gå til innhold

Normalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har startet opp med trening (styrke). Har så vondt at det går rundt for meg. Lite krefter og lite søvn pga smerter. Har også vært ganske ustabil i psyken etter at jeg startet, har opp og ned-turer. Har så vondt at jeg vurderte å være hjemme idag, men skal tvinge meg gjennom to timer trening. Kurs i to timer etterpå hadde jeg ikke klart idag. Er det normalt å reagere som dette? Tårene bare renner fordi jeg har så vondt og er så sliten i tillegg til at jeg har et annet press på meg. 

Anonymkode: bb00e...810

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har startet opp med trening (styrke). Har så vondt at det går rundt for meg. Lite krefter og lite søvn pga smerter. Har også vært ganske ustabil i psyken etter at jeg startet, har opp og ned-turer. Har så vondt at jeg vurderte å være hjemme idag, men skal tvinge meg gjennom to timer trening. Kurs i to timer etterpå hadde jeg ikke klart idag. Er det normalt å reagere som dette? Tårene bare renner fordi jeg har så vondt og er så sliten i tillegg til at jeg har et annet press på meg. 

Du har kanskje gått litt hardt ut? To timer styrketrening er temmelig lenge! Hvor ofte trener du? Kanskje begrense deg til to økter på 1 time pr. uke til kroppen blir vant til det og heller spe på med gåturer / jogging / sykling 2-3 dager i tillegg?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner ikke.. Skulle tro de visste hva de drev med også da.. Jeg følger bare programmet jeg er med på. Mandag hadde vi først to timer trening uke i skogen hvorav en time intervall-trening der vi selv bestemte tempo og løype, deretter en time øvelser med styrke etterfulgt av to timer kurs. Idag er det to timer på treningssenter, hvorav en time trening med apparater og deretter en time i gruppe (vet ikke hva som vil skje i gruppen før vi kommer dit), etterfulgt av to timer kurs. Fredag er det samme som idag, etterfulgt av 2 timer kurs. 

Nicklusheletida
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er normalt å få veldig vondt i begynnelsen, men ikke å reagere slik. Det må være andre årsaker enn treninga.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det er normalt å få veldig vondt i begynnelsen, men ikke å reagere slik. Det må være andre årsaker enn treninga.

Ok. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg aner ikke.. Skulle tro de visste hva de drev med også da.. Jeg følger bare programmet jeg er med på. Mandag hadde vi først to timer trening uke i skogen hvorav en time intervall-trening der vi selv bestemte tempo og løype, deretter en time øvelser med styrke etterfulgt av to timer kurs. Idag er det to timer på treningssenter, hvorav en time trening med apparater og deretter en time i gruppe (vet ikke hva som vil skje i gruppen før vi kommer dit), etterfulgt av to timer kurs. Fredag er det samme som idag, etterfulgt av 2 timer kurs. 

Var du helt utrent før dette? Da synes jeg det høres litt heftig ut, jeg er også litt enig med Nicklaus i at det kan være andre årsaker til din forholdsvis kraftige reaksjon. Kan du ta en prat med instruktør eller behandler om dette?

Nicklusheletida
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det høres mye ut. Hva er du med på ? Selv trener jeg en time om gangen. I dag burde musklene dine få hvile. Heller gå en tur. 

Skrevet

Jeg er rimelig godt trent, men er likevel ferdig gjennomtrent etter et time og et kvarter, stort sett. Da følger jeg et treningsprogram som innebærer intervalltrening på mølle, samt 7 ulike styrkeøvelser.

For to dager siden var det ikke mølle ledig, og jeg gikk på romaskin. Er ekstremt støl nå. Så er man ikke vant til det man holder på med, så blir det ekstra vondt.

Jeg synes to timer høres altfor mye ut for en som ikke er vant med å trene fra før. Om det er en gruppe du trener sammen med, så er det kanskje ikke tatt hensyn til at noen er bedre trent enn andre?

AnonymBruker
Skrevet

Sa fra til fysioterapeut og fikk beskjed om at det var normalt pga økt belastning. Holdt på å besvime da jeg dro hjem. 

Nicklusheletida
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sa fra til fysioterapeut og fikk beskjed om at det var normalt pga økt belastning. Holdt på å besvime da jeg dro hjem. 

Det er normalt å få vondt, men det er ikke vanlig å starte med så hard trening hvis du er helt utrent fra før av. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det er normalt å få vondt, men det er ikke vanlig å starte med så hard trening hvis du er helt utrent fra før av. 

Ok.. Men det er spesialisthelsetjenesten som driver dette.. Bør jeg ikke stole på at de vet hva de driver med? 

Nicklusheletida
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok.. Men det er spesialisthelsetjenesten som driver dette.. Bør jeg ikke stole på at de vet hva de driver med? 

Jo, man burde jo det . De vet sikkert hva de driver med og smertene går jo over , men håper det ikke tar i fra deg all motivasjon til videre trening. De fleste jeg kjenner pleier å trene en times tid på treningsstudioet. 

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jo, man burde jo det . De vet sikkert hva de driver med og smertene går jo over , men håper det ikke tar i fra deg all motivasjon til videre trening. De fleste jeg kjenner pleier å trene en times tid på treningsstudioet. 

De har ikke tatt fra meg motivasjonen, lurer bare på hvordan jeg skal klare å fungere ved siden av når det er sånn. 

Nicklusheletida
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke tatt fra meg motivasjonen, lurer bare på hvordan jeg skal klare å fungere ved siden av når det er sånn. 

Godta at du fungerer litt dårligere, se fremover og tenk på at det verste er over om et par dager.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Nicklusheletida skrev:

Godta at du fungerer litt dårligere, se fremover og tenk på at det verste er over om et par dager.

Litt dårligere?

Er ikke bare å legge fra seg hodet/nakken heller.. 

Men ja, jeg ser fremover. Er glad jeg ikke skulle på jobb idag, det hadde ikke gått idag.

Nicklusheletida
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt dårligere?

Er ikke bare å legge fra seg hodet/nakken heller.. 

Men ja, jeg ser fremover. Er glad jeg ikke skulle på jobb idag, det hadde ikke gått idag.

Ok, mye dårligere da, men du dauer jo ikke av dette. Det går over. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ok, mye dårligere da, men du dauer jo ikke av dette. Det går over. 

har jeg sagt jeg dauer av det??? For et nedlatende svar 

Nicklusheletida
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

har jeg sagt jeg dauer av det??? For et nedlatende svar 

Beklager det, men du må altså bare godta at du ikke vil fungere optimalt i et par dager. Var bare det jeg prøvde å si. På lengre sikt er det sunt for kroppen din å komme i gang med trening. 

AnonymBruker
Skrevet

Orket ikke svare noe særlig før idag, og vil takke for svarene jeg fikk, selv om jeg reagerte litt på Niclaus sitt (unnskyld, N). 

Jeg tåler smertene, det er ikke det som plager meg. Mener jeg tåler mye fysisk smerte.  Men det er utmattelsen som er en utfordring. Og nakken (og hodet) kan jeg ikke få hvilt uten å legge meg ned eller sette meg ned i en stilling jeg får slappet av. For meg er det som å holde den vonde armen oppe hele tiden uten å kunne ta den ned og "puste litt". 

Vet at smerter går over og ikke er farlige. Men å kombinere dette med jobb er umulig. Der er jeg nødt til å fungere og holde hodet og nakken oppe absolutt hele tiden. Nesten alle de andre er 100 % sykemeldte. Men jeg får nå jobbe fast tirsdager og torsdager og hver 3.helg, så jeg slipper slike utfordringer de dagene jeg deltar på dette. 

Det er svært viktig for meg å delta på dette. Jeg ser på det som 50 % jobb. Dette er jobben min med helsen, og for første gang i livet er jeg motivert for å trene. I forrige uke opplevde jeg faktisk at å trene hadde en mye større effekt enn smertestillende medisiner også - mens det sto på. De kom tilbake for full styrke etterpå, men jeg har et håp om at når jeg på sikt er godt i gang med trening så vil plagene avta og gjøre meg sterkere i nakken og dermed kunne bære nakken og hodet hele dagen, om dere skjønner. Målet mitt er dette og å kunne jobbe fulle dager uten at det tar knekken på helsa. Jeg har ikke hatt noe fritidsliv på lenge fordi jobben har tatt all min energi. Dette er også en del av målet mitt. 

I tillegg kommer det jeg ser på som bonus; vektnedgang og bedre kondis. Jeg fikk gode kostholdsråd her på dol ifm treningen som jeg også setter pris på. Ikke nok med det; jeg har faktisk _lyst_ til å gå turer ved siden av, det er ikke lenger et ork men en glede. Selv om jeg har fått økte smerter og er i noe psykisk ubalanse, så kjenner jeg på både kropp og sjel at dette opplegget fungerer på hele meg.

Jeg har fått nøkkelkort til trening senteret som jeg kan benytte ellers i uka, men jeg ser (og kjenner) at det ikke er lurt enda. Ser jo at dere mener jeg trener for mye allerede. 

Jeg sa til fysioterapeuten at jeg var veldig svimmel idag pga nakken, men hn sa som sagt dette er normalt pga økt belastning. Så får vi bare håpe at det vil snu igjen etter hvert. Jeg vil virkellg at dette skal fungere på sikt, og jeg er klar over at det ville bli tøft i starten, men så tøft som det har vært idag var jeg ikke forberedt på. Men nå vet jeg iallefall at det kan skje, og så får jeg heller bli flinkere til å si fra til fysioterapeuten.

Igjen; takk for svar og råd :)

Nicklusheletida
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Orket ikke svare noe særlig før idag, og vil takke for svarene jeg fikk, selv om jeg reagerte litt på Niclaus sitt (unnskyld, N). 

Jeg tåler smertene, det er ikke det som plager meg. Mener jeg tåler mye fysisk smerte.  Men det er utmattelsen som er en utfordring. Og nakken (og hodet) kan jeg ikke få hvilt uten å legge meg ned eller sette meg ned i en stilling jeg får slappet av. For meg er det som å holde den vonde armen oppe hele tiden uten å kunne ta den ned og "puste litt". 

Vet at smerter går over og ikke er farlige. Men å kombinere dette med jobb er umulig. Der er jeg nødt til å fungere og holde hodet og nakken oppe absolutt hele tiden. Nesten alle de andre er 100 % sykemeldte. Men jeg får nå jobbe fast tirsdager og torsdager og hver 3.helg, så jeg slipper slike utfordringer de dagene jeg deltar på dette. 

Det er svært viktig for meg å delta på dette. Jeg ser på det som 50 % jobb. Dette er jobben min med helsen, og for første gang i livet er jeg motivert for å trene. I forrige uke opplevde jeg faktisk at å trene hadde en mye større effekt enn smertestillende medisiner også - mens det sto på. De kom tilbake for full styrke etterpå, men jeg har et håp om at når jeg på sikt er godt i gang med trening så vil plagene avta og gjøre meg sterkere i nakken og dermed kunne bære nakken og hodet hele dagen, om dere skjønner. Målet mitt er dette og å kunne jobbe fulle dager uten at det tar knekken på helsa. Jeg har ikke hatt noe fritidsliv på lenge fordi jobben har tatt all min energi. Dette er også en del av målet mitt. 

I tillegg kommer det jeg ser på som bonus; vektnedgang og bedre kondis. Jeg fikk gode kostholdsråd her på dol ifm treningen som jeg også setter pris på. Ikke nok med det; jeg har faktisk _lyst_ til å gå turer ved siden av, det er ikke lenger et ork men en glede. Selv om jeg har fått økte smerter og er i noe psykisk ubalanse, så kjenner jeg på både kropp og sjel at dette opplegget fungerer på hele meg.

Jeg har fått nøkkelkort til trening senteret som jeg kan benytte ellers i uka, men jeg ser (og kjenner) at det ikke er lurt enda. Ser jo at dere mener jeg trener for mye allerede. 

Jeg sa til fysioterapeuten at jeg var veldig svimmel idag pga nakken, men hn sa som sagt dette er normalt pga økt belastning. Så får vi bare håpe at det vil snu igjen etter hvert. Jeg vil virkellg at dette skal fungere på sikt, og jeg er klar over at det ville bli tøft i starten, men så tøft som det har vært idag var jeg ikke forberedt på. Men nå vet jeg iallefall at det kan skje, og så får jeg heller bli flinkere til å si fra til fysioterapeuten.

Igjen; takk for svar og råd :)

Svaret mitt var ment som en trøst, så jeg vet ikke hvorfor du reagerte, men jeg har  litt erfaring  og derfor svarte jeg som jeg som jeg gjorde. Jeg var selv psykisk nede en  stund og kroppen hadde ligget brakk lenge. Jeg valgte så å begynne hos personlig trener og jeg ba han på forhånd være snill med meg . Det synes han sikkert at han var, men det synes ikke jeg :D Han presset meg hardt og jeg hadde så vondt og jeg hadde nærmest influensalignende symptomer. Jeg bør sikkert ikke si det, men dag 2 er verst :D Deretter blir det bedre.

Jeg vil nå bare gjenta at jeg daua ikke av det. Jeg har trent i mange år både før og etter dette og har jeg hatt en lang pause får jeg smerter når jeg starter opp igjen, men når du begynner å bli trent får du ikke slike smerter etter trening lenger. Nakken din kommer til å bli bedre også fordi du blir sterkere. Når jeg er utrent pleier jeg å slite med en skulder som gnager og gnager når jeg skal sove. Jeg blir raskt sliten i ryggen også hvis ikke jeg trener. Typisk kontorrygg. Etter mye styrketrening har jeg ikke disse smertene. Vondt skal vondt fordrive.

Du har gjort den beste investering for helsa di nå og ønsker deg lykke til :) Jeg synes fortsatt 2 timer høres mye ut, men de vet sikkert hva de gjør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...