Gå til innhold

Kognitiv terapi ved depresjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Åh, jeg blir så frustrert! Jeg har i lengre tid vært, og er vel til en viss grad fortsatt, deprimert. Er henvist til dps for samtaleterapi. Har hatt 8-9 samtaler så langt. Men jeg sitter hele tiden og tenker at dette bare er bullshit, og at det ikke er noe poeng å holde på med dette. Samtidig sitter det langt inne å slutte. Jeg håper hele tiden at det vil løsne, at jeg skal forstå dette her etterhvert. 

Er det noen andre som har hatt det på samme måten? Hvordan gikk det til slutt, ga du opp, eller fant du ut av det? Hvor lang tid tok det?

Jeg føler meg så dust, for når jeg leser om kognitiv terapi, så virker det som at det er løsningen på alt, mens jeg virkelig ikke ser nytten av det. :-( 

Anonymkode: dc1a2...f11

Skrevet

Jeg har vært en gang i uken i 9 måneder i terapi og ja det ser ut til å virke selv om det ikke går så fort.

Hadde flere ganger i begynnelsen mest lyst til å slutte med det, men hadde bestemt meg for å fullføre.

Skrevet
Den ‎08‎.‎06‎.‎2016 at 19.18, AnonymBruker skrev:

Åh, jeg blir så frustrert! Jeg har i lengre tid vært, og er vel til en viss grad fortsatt, deprimert. Er henvist til dps for samtaleterapi. Har hatt 8-9 samtaler så langt. Men jeg sitter hele tiden og tenker at dette bare er bullshit, og at det ikke er noe poeng å holde på med dette. Samtidig sitter det langt inne å slutte. Jeg håper hele tiden at det vil løsne, at jeg skal forstå dette her etterhvert. 

Er det noen andre som har hatt det på samme måten? Hvordan gikk det til slutt, ga du opp, eller fant du ut av det? Hvor lang tid tok det?

Jeg føler meg så dust, for når jeg leser om kognitiv terapi, så virker det som at det er løsningen på alt, mens jeg virkelig ikke ser nytten av det. :-( 

Jeg gikk til samtale terapi  for mange år siden, over 20 ganger for min depressive tilstand, men ingen ting hjalp . Men kanskje din depressive tilsand kan komme av andre ting. At den ikke er kronisk mener jeg ? 

Skrevet

Tenker at om samtaleterapi hjelper kommer an på om depresjonen har en årsak eller ikke.

Er du deprimert av en grunn, f.eks en vanskelig livssituasjon, er det mye hjelp i samtaleterapi. Er du deprimert uten noen særlig annen årsak enn at hjernen din tilsynelatende hater deg, ville jeg heller gått for medisiner.

Skrevet
42 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Tenker at om samtaleterapi hjelper kommer an på om depresjonen har en årsak eller ikke.

Er du deprimert av en grunn, f.eks en vanskelig livssituasjon, er det mye hjelp i samtaleterapi. Er du deprimert uten noen særlig annen årsak enn at hjernen din tilsynelatende hater deg, ville jeg heller gått for medisiner.

Oi, da er jeg litt fucked!!! Hjernen min hater meg og medisinene vil ikke hjelpe meg. Enten så leste jeg det et sted ellerså var det du som skrev det (da har jeg forsåvidt også lest det et sted). Men jeg mener altså å ha lest at noen celler blir ødelagt ved depresjon og om man har hatt depresjon veldig lenge så vil ikke medisiner klare å fikse cellene igjen. Var noe forskning som mente at SSRI ikke fungerte helt slik som vi tror med at de gjør noe med serotoninet, men at det gjorde noe med cellene. Nå klarer jeg så klart ikke finne det igjen, men det vil ihvertfall forklare hvorfor jeg ikke har effekt av SSRI.

AnonymBruker
Skrevet
On 6/8/2016 at 5:18 PM, AnonymBruker said:

Jeg forstod meg aldri på hva samtaleterapi var, har fortsatt ikke gjort det. Det ebdte med at de trygdet meg og avsluttet behandling.

Anonymkode: b807f...cfc

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vi snakker her om KBT ved depresjon. Jeg ber derfor om at kun de som har erfaring med dette svarer. F.eks, er depressive symptomer ved asperger noe helt annet, og denne erfaringen er irrelevant i denne sammenheng. Jeg har skrevet om dette tidligere.

KBT er dokumentert virksom ved unipolar depresjon, men en må ikke være alt for alvorlig deprimert når en bruker det. Da må en først heve depresjonen med medisiner til et nivå er en kan nyttiggjøre seg KBT. Hvis en ikke oppnår merkbar bedring etter 8 uker, er det på tide å sette inn medisiner i tillegg.

Skrevet

Hei. Jeg brukte laaang tid på å forstå kognitiv terapi. Slet veldig med å få tak på tankene mine, spesielt de automatiske tankene. Når jeg først gjorde det så løsnet det veldig og jeg ble bedre. Bruker medisiner i tillegg. Jeg vil absolutt anbefale deg å holde ut. 

AnonymBruker
Skrevet
Den 11.6.2016 at 9.37, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Vi snakker her om KBT ved depresjon. Jeg ber derfor om at kun de som har erfaring med dette svarer. F.eks, er depressive symptomer ved asperger noe helt annet, og denne erfaringen er irrelevant i denne sammenheng. Jeg har skrevet om dette tidligere.

KBT er dokumentert virksom ved unipolar depresjon, men en må ikke være alt for alvorlig deprimert når en bruker det. Da må en først heve depresjonen med medisiner til et nivå er en kan nyttiggjøre seg KBT. Hvis en ikke oppnår merkbar bedring etter 8 uker, er det på tide å sette inn medisiner i tillegg.

Takk for svar. Jeg var lett/moderat deprimert, og hadde begynt å føle meg litt bedre før jeg kom i gang med terapien. Men jeg greier ikke å nyttiggjøre meg den likevel. Er usikker på om jeg kanskje heller bare burde ta tiden til hjelp.

Det som uroer meg mest, er at jeg er så utrolig følelsesmessig ustabil og sint. Når sinnet raser er det komplett umulig å samle tankene og tenke alternativt. Terapeuten sier at det er sunt å kunne bli sint. Men det er vel ikke normalt å være rasende i nesten en uke? Og fly i taket over å bli invitert på kaffe, fordi en bare vil være alene? Er dette et vanlig depressivt symptom? Er det mulig å medisinere bort? Siden jeg begynner å føle meg bedre på andre områder, så frykter jeg at dette er noe jeg må lære meg å leve med.. Jeg har for øvrig alltid hatt temperament, men det har blitt verre. 

TS 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare, jeg setter pris på det :-) 

AnonymBruker
Skrevet
Den 11. juni 2016 at 9.37, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg hadde effekt av KBT da jeg var alvorllg deprimert. Jeg var også motivert for det. 

Anonymkode: c256e...130

Skrevet

Jeg har hatt Kognitiv Terapi i flere omganger på noen mnd. Det funka suverent de gangene jeg hadde terapien, men det var vanskelig å holde vedlike da jeg måtte jobbe helt på egenhånd med dette.

Men jeg var veldig motivert for å få dette til, gi det ordentlige forsøk. Jobbe med det utenom timene, virkelig tenke meg om før jeg reagerte på ting. Alt ble mye mer nyansert, ikke bare svart/hvitt tenkning. Det finnes feks flere muligheter/grunner for at den eller den måtte avlyse en avtale dere har/hadde.

Jeg prøver tenke alternativt innimellom, men det var lettere å gjøre når jeg jobba med det hver dag og uke.

Hvis du har veldig temperament, bør du kanskje øve på å telle til tre eller ti før du reagerer, trekke deg ut fra situasjoner som trigger veldig ol. Hvordan du skal løse det med spm om kaffe vet jeg ikke annet enn å prøve være høflig og takke nei.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Psykojenta skrev:

Jeg har hatt Kognitiv Terapi i flere omganger på noen mnd. Det funka suverent de gangene jeg hadde terapien, men det var vanskelig å holde vedlike da jeg måtte jobbe helt på egenhånd med dette.

Men jeg var veldig motivert for å få dette til, gi det ordentlige forsøk. Jobbe med det utenom timene, virkelig tenke meg om før jeg reagerte på ting. Alt ble mye mer nyansert, ikke bare svart/hvitt tenkning. Det finnes feks flere muligheter/grunner for at den eller den måtte avlyse en avtale dere har/hadde.

Jeg prøver tenke alternativt innimellom, men det var lettere å gjøre når jeg jobba med det hver dag og uke.

Hvis du har veldig temperament, bør du kanskje øve på å telle til tre eller ti før du reagerer, trekke deg ut fra situasjoner som trigger veldig ol. Hvordan du skal løse det med spm om kaffe vet jeg ikke annet enn å prøve være høflig og takke nei.

Jeg klarte heldigvis å være høflig! Tror ikke han merket at jeg var rasende. Det kunne jeg ta ut da jeg hadde lagt på ;-) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...