Gå til innhold

Psykia: topimax- stemningsstabiliserende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Du anbefalte meg topimax for å kontrollere overspising og du mente kanskje jeg kunne ha en diagnose i bipolarspekteret.  Jeg har nå gått på topimax en måned og samtidig sluttet på cipralex da den fikk meg til å føle meg helt flat, null sexlyst osv.  Og skumle selvskadingstanker.  Nå når jeg kun bruker topimax er humøret utrolig stabilt enda det står som veldig vanlig bivirkning depresjon og humørsvingninger? Kan det da være at jeg er en av de som får den stabiliserende effekten? Føler meg veldig fin nå, og utrolig god kontroll på mat. Går forbi mat og tenker sjelden på mat. Før planla jeg spising mange timer i forveien.. 

Det jeg egentlig lurte på, hvis man blir stabil av denne type medisin når man ellers er litt ustabil , kan man da bruke den som antidepressiva? Cipralex skal jeg aldri bruke igjen. For en fæl medisin. 

Anonymkode: ba7fb...a5c

AnonymBruker
Skrevet

Funker det virkelig? Det er nesten for godt til å være sant. Kan du si litt om hvordan du spiste før du fikk dette?

Anonymkode: 54a04...9c7

AnonymBruker
Skrevet

Det funker for meg. Men kan jo være mye bivirkninger av medisinen. Før kunne jeg spise veldig forskjellig.  Uker med vanlig kostid og uker med ca 4 dager i uken med overspising  ( kanskje 5000 kalorier) da gjerne 200g sjokolade, 1 pose ostepop, bolle, en middagsporsjon, smørbrød, godteri osv. (Det jeg beskriver er hva jeg kunne spise utenom det vanlige på en kveld) Spiste til jeg nesten sprakk. Gjerne over fler timer... var helt forferdelig. Greide ikke styre meg, enda ønsket var enormt sterkt. Hodet mitt hang ikke med. 

Skrevet
Den 8. juni 2016 at 21.23, AnonymBruker skrev:

Hei. Du anbefalte meg topimax for å kontrollere overspising og du mente kanskje jeg kunne ha en diagnose i bipolarspekteret.  Jeg har nå gått på topimax en måned og samtidig sluttet på cipralex da den fikk meg til å føle meg helt flat, null sexlyst osv.  Og skumle selvskadingstanker.  Nå når jeg kun bruker topimax er humøret utrolig stabilt enda det står som veldig vanlig bivirkning depresjon og humørsvingninger? Kan det da være at jeg er en av de som får den stabiliserende effekten? Føler meg veldig fin nå, og utrolig god kontroll på mat. Går forbi mat og tenker sjelden på mat. Før planla jeg spising mange timer i forveien.. 

Det jeg egentlig lurte på, hvis man blir stabil av denne type medisin når man ellers er litt ustabil , kan man da bruke den som antidepressiva? Cipralex skal jeg aldri bruke igjen. For en fæl medisin. 

Så flott at du er blitt bedre. Husk at du kan få den på blå resept etter søknad til HELFO etter §3a, må søkes av psykiater.

Bivirkningslisten på Topimax er svært omfattende. Men den er laget for godkjente indikasjoner (migrene og epilepsi). Og da i hovedsak for epilepsi da det her her man bruker de høye dosene. Og Topimax er en epilepsimedisin som i følge godkjenningen skal brukes som tillegg til annen epilepsimedisin, pasientene har da i utgangspunktet allerede en høy dose av feks Lamictal og da og sikkert noen bivirkninger. Og med tillegg av meget høy dose Topimax (opp til 500 mg) vil mye bivirkninger forekomme. 

Min erfaring med Topimax (siden 2002) er at det gir antidepressiv og stabiliserende effekt der hvor man klarer å komme opp i doser over 100-150 mg. Effekt på depresjon er og dokumentert i en kontrollert studie, her kom Topimax like bra ut som Wellbuttin. Siden Lamictal virker bedre som stabilisator med mye mindre bivirkninger brukes jeg heller ofte en kombinasjon av Lamictal (serumverdi ca 20 umol/L) og Topimax 75-100 mg mot overspising / bulimi. Ettersom svært mange med spiseforstyrrelser og har en bipolar spektrumlidelse ser vi at Lamictal med sin stabiliserende effekt og virker positivt på spiseforstyrrelsen, men ofte ikke bra nok slik at litt Topimax kan være det som trengs i tillegg for full kontroll, har man og mye migrene blir den og ofte borte allerede ved 50 mg Topimax.

Thor Kvakkestad, psykiater 

AnonymBruker
Skrevet

OK. Takk for godt svar. For høre hva de sier på DPS om dette. 

Har fortalt de at jeg startet på topimax og kuttet ut cipralex. 

Men føler seg at jeg ikke er helt i bipolar verden ettersom jeg aldri har vært manisk slik som beskrives. Men er sjeleglad for at du fortalte meg om topimax. Hvis ikke tror jeg at jeg hadde sitti i godteriskåla og deppa enda :) Og sikkert veid 10 kg mer enn for en måned siden.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst til å prøve Topimax mot overspising, og lurer på om det går an å kombinere med Metformin for å få optimal effekt? Hva med Metformin alene?

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke metformin en diabetes medisin ? 

AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Jeg har gått på metformin for insulinresistens før, og fikk kontroll over overspisingen til en viss grad. Det funka nesten som antabus, i det at jeg ble veldig dårlig hvis jeg spiste mye søtt eller fett. Håper at kombinasjonen kan hjelpe meg.

AnonymBruker
Skrevet

Oj. Det visste jeg ikke. Har alltid tøyse om at jeg skulle ha funnet opp en antabus mot sukker.. Men da finnes det nesten. Haha. Håper det hjelper deg :)

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oj. Det visste jeg ikke. Har alltid tøyse om at jeg skulle ha funnet opp en antabus mot sukker.. Men da finnes det nesten. Haha. Håper det hjelper deg :)

Det finnes. Glucobay.

Spis sukker da og du finner deg selv på do de neste par dager.

Skrevet
13 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det finnes. Glucobay.

Spis sukker da og du finner deg selv på do de neste par dager.

Høres ikke spesielt ok ut! Her skal det være sukkerfri sommer uten en slik medisin :) 

Skrevet

Økte topimax fra 50 til 100 mg idag og fikk så økt indre uro og smerte at jeg måtte overspise!! Er innlagt for mani med psykose (som har gått over!)

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

hei Psykia!
Jeg har gått til dps og fått beskjed av lege om å slutte med topimax og begynne med quetiapin (er i en depresjonsfase). Har nå sluttet med topimax og det tok vel en uke før jeg nå har samme tankegang i forhold til mat .. Har kjøpt og spist sjokolade to ganger nå (og dette har jeg ikke gjort spontant på evigheter..). De ville jeg skulle slultte med topimax, men føler jo egentlig den har funket bedre enn jeg trodde kanskje. Kan man gå på begge deler? Quetiapinen gjør meg også sykt trøtt og utafor. Og jeg er i full jobb nå. Men vet ikke hvor mye lenger jeg holder ut. Føler jeg har gått med sparebluss i et par uker. Er trøtt, sliten, nedfor og vil bare hjem. Vil ikke være på jobb, men jeg må vell. Jeg er kjempesliten og lei av dette. Er så lei av at jeg etter noen måneder uten depresjon stadig får den tilbake. Hvordan skal det gå i arbeidslivet? Ingen vil vel ha en arbeidstaker som meg. Vil helst være i fred nå og få fri til jeg er friskere igjen. hmm.. men til spørsmålet, kan jeg bruke topimax ved siden av seroquel? Føler ikke det var helt riktig å slutte. Må vel snakke med legen uansett, men h'n er ikke tilbake før etter sommeren.

Skrevet

Siden du har fått Seroquel legger jeg til grunn at du har fått diagnose bipolar depresjon. 

Seroquel gir for de fleste vektøkning, og for mange betydelig tretthet på dagen, særlig på doser med flere hundre mg som er nødvendig for effekt.  Å gi deg et preparat med slike bivirkninger synes ulogisk når du har et slikt ønske om kontroll på spisingen.

Topimax kan fint brukes sammen med Seroquel. Hvis ikke Lamictal er forsøkt må du be om det. Lamictal gir ikke vektøkning og vanligvis heller ikke tretthet.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Psykia AS skrev:

Siden du har fått Seroquel legger jeg til grunn at du har fått diagnose bipolar depresjon. 

Seroquel gir for de fleste vektøkning, og for mange betydelig tretthet på dagen, særlig på doser med flere hundre mg som er nødvendig for effekt.  Å gi deg et preparat med slike bivirkninger synes ulogisk når du har et slikt ønske om kontroll på spisingen.

Topimax kan fint brukes sammen med Seroquel. Hvis ikke Lamictal er forsøkt må du be om det. Lamictal gir ikke vektøkning og vanligvis heller ikke tretthet.

Tusen takk for svar. Det var dette jeg også tenkte. Og gruer meg til å øke dose. Skal øke til 200mg. Føler det er litt problematisk og oppfordre psykiateren til å gi meg en annen medisin siden jeg ikke har erfaring. Men jeg kan jo nevne det hvis jeg tør.. Har ikke fått diagnose som jeg vet om ennå, men skal utredes etter sommerferien.

Er stuptrøtt av quetiapin. Sovnet kl 20 i går og sov rundt. Føler meg rusa av den på kvelden også. En time etter jeg tok den ble jeg svimmel og rar. Vil ikke overspise, men jeg gjorde det i går. Pga tunge tanker osv.. Hvordan håndtere dette når psykiateren sier den ikke har dokumentert effekt (topimax) men jeg føler den har det.. ? Skal jeg bare ta den og late som ikkeno? Føler jo det er å juge  også, men jeg må jo kunne bestemme noe sjøl eller?

Skrevet

Her er det tydelig en psykiater som ikke har nødvendig kunnskap til å gi deg god hjelp. Noen ny er vanskelig å få så du må bare prøve å servere fakta med teskje til vedkommende:

Bruk av Seroquel i flere hundre mg uten begrunnelse i journalen vil sannsynlig kunne anses som faglig uforsvarlig. Bruk utenfor godkjent indikasjon (psykoser / schizofreni og bipolar lidelse, mani, bipolar depresjon) skal begrunnes i journalen. Det å igangsette slik behandling  utenfor indikasjon før man har utredet skal ikke gjøres med mindre dette begrunnes særskilt i journalen.

Uakseptable bivirkninger er en god nok grunn til å redusere eller seponere Seroquel.

Topimax har så god dokumentasjon på BED (overspisingslidelse) at jeg har fått HELFO til å godkjenne  alle søknader om Topimax på blå resept  fra psykiatere i Norge bare det er oppført at pasienten har diagnose F50.8 og at man overspiser minst 3 ganger i uka. HELFO stiller svært strenge krav til dokumentasjon. Det er heller ikke krav om at noe annet er forsøkt, det finnes nemlig ikke noe preparat med indikasjon BED i Norge (i USA er Elvanse / Vyvanse godkjent for BED)

Legger ved noe dokumentasjon på Topimax og andre antiepileptika mot spiseforstyrrelser:

https://1drv.ms/f/s!Ahk42C5pGqVFhb9mANXY-WRKfQ1daA

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Psykia AS skrev:

Her er det tydelig en psykiater som ikke har nødvendig kunnskap til å gi deg god hjelp. Noen ny er vanskelig å få så du må bare prøve å servere fakta med teskje til vedkommende:

Bruk av Seroquel i flere hundre mg uten begrunnelse i journalen vil sannsynlig kunne anses som faglig uforsvarlig. Bruk utenfor godkjent indikasjon (psykoser / schizofreni og bipolar lidelse, mani, bipolar depresjon) skal begrunnes i journalen. Det å igangsette slik behandling  utenfor indikasjon før man har utredet skal ikke gjøres med mindre dette begrunnes særskilt i journalen.

Uakseptable bivirkninger er en god nok grunn til å redusere eller seponere Seroquel.

Topimax har så god dokumentasjon på BED (overspisingslidelse) at jeg har fått HELFO til å godkjenne  alle søknader om Topimax på blå resept  fra psykiatere i Norge bare det er oppført at pasienten har diagnose F50.8 og at man overspiser minst 3 ganger i uka. HELFO stiller svært strenge krav til dokumentasjon. Det er heller ikke krav om at noe annet er forsøkt, det finnes nemlig ikke noe preparat med indikasjon BED i Norge (i USA er Elvanse / Vyvanse godkjent for BED)

Legger ved noe dokumentasjon på Topimax og andre antiepileptika mot spiseforstyrrelser:

https://1drv.ms/f/s!Ahk42C5pGqVFhb9mANXY-WRKfQ1daA

De må vel ha en viss formening da om hva det kan være. Får det for depresjonen min som jeg har nå, men er foreløpig ikke utredet med noen diagnose. Da regner jeg med at jeg får beskjed?? Topimax var jeg egentlig veldig fornøyd med, og vurderer sterkt å starte opp igjen da mange av overspisings"tendensene" har kommet tilbake. Tusen takk for veldig god informasjon.

Jeg får forresten ikke SSRI da de er redd for om det kanskje kan utløse en mani ved senere anledning (selv om de ikke tror jeg er bipolar).. Ettersom det ligger til slekta eller hva jeg skal si. Jeg ble også veldig forandret følte jeg selv, men økt taletrang , irritasjon og ble tøffere i trynet. Jeg skal ta med meg dette videre, merker jeg at jeg går opp i vekt nekter jeg å gå på det. Og jeg sa også at jeg var bekymret for vektøkning da jeg ikke akkurat trenger ekstra kilo. Men hvis jeg får godkjent topimax blir det billigere da? Men kan fastlegen gjøre dette eller må psykiater det? Vil gjerne starte opp med topimax men kommer jo til å bli helt sløv, ettersom jeg glemmer og er trøtt av seroquel.. Men jeg trodde jeg glemte mye av topimax, men seroquel gjør at jeg får "blackout" nesten fra dagen før. Hehe. Håper det blir bedre. Altså, husker jo, men er ganske glemsk..

Skrevet

Fordi Topimax i litt høye doser kan gi påvirkning av hukommelse og ordfinningsproblemer bør man kombinere med Lamictal, da kommer ofte effekten på lavere doser og man unngår problemet med disse bivirkningene.

Det er kun psykiater som kan søke om Topimax på blå resept etter §3a, vedtaket du får i posten 2-8 uker etter søknad er sendt er gjyldig fra søknadsdato. Prisen blir da kun vanlig egenadel på blå resept opp til frikortgrensen. Henter du ut medisinen etter at søknad er sendt og før vedtak foreligger får du refundert alt hvis du allerede har frikort.

Skrevet

Jeg liker topimax. Må slanke meg minst 12 kg, men den gjør at bulimien ikke utløses, gjør det lett å spise lite. Lamictal har ingen effekt på manien, så må kombinere med litium, men gjør at brus smaker møkk, så får ikke det uutholdelige colasuget. Ingen bivirkninger 

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

hei psykia. Orket ikke seroquel da jeg rett og slett Ble neddopa.  Etter jeg sluttet med topimax kom spiseproblemene tilbake igjen etter kort tid...:( nå er jeg litt fortvilet fordi jeg føler dps vil se ned på meg når de finner ut jeg slutter så raskt på seroquel. Er allikevel ikke deprimert lenger så ser heller ikke hensikten når jeg ble enda mer nedfor av seroquel oppstart. Har prøvd å få mer topimax av lege men ser ut til at pga samarbeid med dps og oppstart av annen medisin at jeg kanskje ikke får det. Vurderer sterkt å komme til dere en dag. Må bare spare opp penger til konsultasjon og timer.. føler dere har den beste kompetansen på mitt problem. Føler jeg ikke blir tatt seriøst når jeg får medisiner man legger på seg av og slutter på noe som i mitt tilfelle har funket selvom de ikke tror det er den medisinen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...