Gå til innhold

Vdr. tidligere diskusjon om gynekologskrekk

Anbefalte innlegg

FjellOgDalar
Skrevet

Ville bare skrive noen ord om det, siden en som skrev her hadde et lignende problem som meg. For min del ble en et par mg Xanor det som fikk meg igjennom undersøkelsen og samtale med gynekologen. Dette, sammen med at hun var veldig stødig, tok seg god tid og forklarte grundig hva hun skulle gjøre hjalp veldig. Underveis sa hun hele tiden hva hun gjorde og lot meg få styre tempoet, forsikret meg at jeg når som helst kunne si stopp, si fra hvis noe gjorde vondt. Faktisk var det ganske fort gjort. Jeg kunne fått det gjort i narkose, men det er mye styr for en undersøkelse som tar tre min å få gjennomført. For noen er det riktig; det er ikke det jeg sier. Men det går an. Min psykiater og jeg ble enige om at de kunne ordne så jeg fikk medisin akkrat til selve undersøkelsen. Altså ikke utskrefet en stor pakning med det for mange leger svært forhatte preparatet. Men for meg som går på Rivotril fast og tåler veldig mye benzo, er det Xanor som funker i et knipetak. Piller løser ikke angst, men de kan få deg igjennom noe som ellers kunne være helt utenkelig - og når det er snakk om noe som for de fleste kvinner skjer hvert 3 år... Da ser jeg ikke egentlig ikke noe større problem med det. Og for all del, Xanor er ikke nødvendig for alle, de fleste klarer seg fint med Sobril eller "ViValium". Jeg tenkte kanskje et kunne være et alternativ for hun andre som skrev her med en lignende problemstilling.

Det som ble tøffest for meg var imidlertid reaksjonen jeg fikk etterpå, når effekten av Xanoren begynte å avta. Da kom flashbacks, dissosiering og veldig rastløshet. Godt jeg hadde noen som kjenner meg godt sammen med meg. Så det er viktig å tenke på. Man kan få reaksjoner etterpå også, så man bør virkelig sørge for å ha noen med seg hele dagen. Gjerne med mulighet til å overnatte. Raske avtale med psykiatri-behandler var og godt for meg å ha!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...