Gå til innhold

Hva betyr dette?

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, Trine skrev:

Hvorfor skal noen svare at det går helt fint, når det slett ikke er sikkert at det gjør det? Om du uansett hadde bestemt deg for å drikke så er det jo ikke noe vits i å spørre om det går fint. Felleskatalogen fraråder å drikke, det ville vært bra kjepphøyt av noen her å hevde å kunne slikt bedre enn de som har laget felleskatalogen. Derfor vil du ikke få noen svar om at det kommer til å gå helt fint.

Jadda! Jeg dør vel ikke av det?

stjernestøv
Skrevet
2 minutter siden, Janus30 skrev:

Hvorfor blir du forbannet på folk fordi de gir deg et annet svar enn du vil ha? 

Skal noen svare at en bestemt kombinasjon går fint bare for å unngå at du blir sint, enda det kan være farlig? Det er vel langt mer etisk betenkelig enn å gi deg sannheten?

Det er vel ikke akkurat farlig?

stjernestøv
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor tror du trygden din, og den gratis hjelpen du får i helsevesenet, kommer fra?

Anonymkode: 4f9a5...369

Tar ansvar for meg selv! Men trygden har jeg jo rett på fordi jeg ikke klarer å jobbe. Kan godt kutte ut hjelp fra helsevesenet!

Skrevet
Et øyeblikk siden, stjernestøv skrev:

Tar ansvar for meg selv! Men trygden har jeg jo rett på fordi jeg ikke klarer å jobbe. Kan godt kutte ut hjelp fra helsevesenet!

Den retten finansieres av de som klarer og må jobbe. Når man får penger til både livsopphold og helsetjenester har man et ansvar for å bidra til at disse pengene brukes fornuftig.

Skrevet
1 minutt siden, Janus30 skrev:

Den retten finansieres av de som klarer og må jobbe. Når man får penger til både livsopphold og helsetjenester har man et ansvar for å bidra til at disse pengene brukes fornuftig.

Selv om du objektivt sett har rett synes jeg det er ufint og usmakelig å dra inn dette i diskusjonen.

Skrevet
7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det bryr du deg jo ikke om uansett.

stjernestøv
Skrevet
Et øyeblikk siden, Janus30 skrev:

Det bryr du deg jo ikke om uansett.

Jo det bryr jeg meg om!

Skrevet
1 minutt siden, Xtra skrev:

Selv om du objektivt sett har rett synes jeg det er ufint og usmakelig å dra inn dette i diskusjonen.

Det står du fritt til å mene.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, stjernestøv skrev:

Tar ansvar for meg selv! Men trygden har jeg jo rett på fordi jeg ikke klarer å jobbe.

Det er andre som finansierer dette over skatteseddelen.

14 minutter siden, stjernestøv skrev:

Kan godt kutte ut hjelp fra helsevesenet!

Så du blir så syk at du må legges inn?

Fortsatthåp
Skrevet

annen bivirkning av vider er halsbrann. Skål. Drikk med måte. Måte mener jeg er ikke mer en 3 enheter.  

Skrevet (endret)
21 minutter siden, stjernestøv skrev:

Psst, stjernestøv - du "likte" nettopp froskens svar litt bakenfor her.  Nå tror jeg det er lurt å gjøre det hun rådet deg til i det innlegget - finn på noe annet for en stund.  God helg!

Endret av laban
stjernestøv
Skrevet
3 minutter siden, Fortsatthåp skrev:

annen bivirkning av vider er halsbrann. Skål. Drikk med måte. Måte mener jeg er ikke mer en 3 enheter.  

Takk for ta det rolig. 

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, laban skrev:

Psst, stjernestøv - du "likte" nettopp froskens svar litt bakenfor her.  Nå tror jeg det er lurt å gjøre det hun rådet deg til i det innlegget - finn på noe annet for en stund.  God helg!

Ja...God helg!

Skrevet
8 minutter siden, Xtra skrev:

Å gjøre noen oppmerksom på deres ansvar er å ta personen på alvor. Å stille (riktige) krav er å bry seg.

Det er bare hul moralisme dersom den enkelte selv ikke har noe ansvar for sine egne handlinger eller livssituasjon. En slik filosofi gjør svakhet til en permanent egenskap ved den enkeltes personlighet fremfor et midlertidig trekk ved hans eller hennes livssituasjon. Eller enda verre; svakhet blir en generell beskrivelse som rammer en hel gruppe mennesker.

Mennesket blir da et offer i ordets verste betydning. Offerrollen er ikke midlertidig, men en egenskap som henger ved deg og som er umulig å slippe unna. Et slikt menneskesyn er ikke godt (etter min mening), selv om intensjonene sikkert er de beste.

Ved å ikke behandle mennesker som ansvarlige individer, men som simple mekanismer, fratar vi dem en elementær menneskelig verdi. De berøves hele selvaktelsen som til syvende og sist utgjør en grunnpilar for all etisk atferd.

Jeg mener derfor det er usmakelig å hele tiden unnskylde enkeltmennesket for dets valg.

Skrevet
1 time siden, Janus30 skrev:

Valgene dine påvirker andre både økonomisk og sosialt. Hva nøyaktig gir deg retten til å søle bort mange år med skattefinansierte helsetjenester etter eget forgodt befinnende? Det er ganske knappe ressurser som skal fordeles, hvilket betyr at når man bruker mye på deg går det på bekostning av noen andre i en vanskelig situasjon. 

Føler du ingen slags forpliktelser til å yte din del slik at hjelpen skattebetalerne gir deg år etter år blir mest mulig kostnadseffektiv? Det synes helt åpenbart at det er penger rett ut vinduet når alt innen behandlingen skal foregå på dine premisser.

Det er på tide å ta din del av ansvaret.

Du kan med fordel dempe moralismen ørlite, synes jeg.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er andre som finansierer dette over skatteseddelen.

Så du blir så syk at du må legges inn?

Ja, ja. Kanskje du i samme omgang kan finne noen andre grupper også som du mener ikke bør ha rett til velferdsstatens goder, du ser ut til å være godt i gang?

AnonymBruker
Skrevet

Vi som har uføretrygd må akseptere at vi også har andre begrensninger enn bare arbeidsevnen. I ditt tilfelle kan dette innebære blant annet å avstå fra alkohol.

I mitt tilfelle er det blant annet at jeg må legge meg og stå opp i noenlunde samme tid hver dag. Liten sak kan mange mene, men dette vil også si at jeg må avslutte sammenkomster tidligere enn mange andre. Jeg må også begrense alkoholinntaket, ofte også avstå i perioder sykdommen min er "aktiv".

Jeg er enig at det kan være å legge stein til byrden å dra inn ansvar ifht samfunnet her. Men jeg mener også at vi alle har et ansvar for å etterstrebe en livsstil som innebærer at man tar "sin del" av ansvaret for å unngå forverrelse av sykdom. Men ingen av oss er feilfrie og alle gjør sine feil, men vi må lære av de og gjøre de forandringene som trengs. Såpass til "krav" må man kunne stille til mennesket.

Anonymkode: 80888...3b0

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, frosken skrev:

Ja, ja. Kanskje du i samme omgang kan finne noen andre grupper også som du mener ikke bør ha rett til velferdsstatens goder, du ser ut til å være godt i gang?

Som jeg leser innlegget, er det ikke snakk om at man ikke har rett til velferdsstatens goder. Men man må kunne stå til ansvar for å ikke øke kostnadene urimelig.

Med goder følger også et ansvar. Man kan ikke frata mennesket dette.

Anonymkode: 80888...3b0

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, frosken skrev:

Har man rettigheter har man også plikter. Det ser ut som har gått trådstater hus fordi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...