Gå til innhold

konfirmasjon og nye familer.

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Sliter litt med gjestelista til høstens konfirmant. Hun har jo fått en ny familie også i tillegg til den gamle. Siden hun er attpåklatt, har hun hatt mer med den nye familien å gjøre enn de eldste og vært med på familiebursdager i den nye familien. Min nye svigerinne og svoger engasjerer seg litt og gir henne lommepenger når hun skal på ferie med oss. De har ikke barn selv, så kanskje derfor. Hun blir behandlet på samme måte som sønnen til kjæresten. I hvert fall når begge er der da :) Jeg og hun selv, synes det er naturlig at kjærestens sønn og hans kjæreste kommer, at kjærestens søster og svoger kommer og kjærestens foreldre kommer. 

Det synes ikke x - en . Han mener at det får holde at våre nye kjærester kommer. Hans kjæreste fikk aldri barn. Men sønnen til min kjæreste har vært på flere ferieturer med yngstedatter nå og jeg mener det blir helt snålt ikke å invitere han. 

Han må jeg be og hans kjæreste også, men er nå usikker på de andre. Det blir både litt rart ( tenker på datterens farmor) å be dem og rart og ikke be dem. 

Det er ikke lett og ikke være kjernefamilie lenger. Mye man må tenke på. 

Hvordan ville dere løst det ?

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412101-konfirmasjon-og-nye-familer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Sliter litt med gjestelista til høstens konfirmant. Hun har jo fått en ny familie også i tillegg til den gamle. Siden hun er attpåklatt, har hun hatt mer med den nye familien å gjøre enn de eldste og vært med på familiebursdager i den nye familien. Min nye svigerinne og svoger engasjerer seg litt og gir henne lommepenger når hun skal på ferie med oss. De har ikke barn selv, så kanskje derfor. Hun blir behandlet på samme måte som sønnen til kjæresten. I hvert fall når begge er der da :) Jeg og hun selv, synes det er naturlig at kjærestens sønn og hans kjæreste kommer, at kjærestens søster og svoger kommer og kjærestens foreldre kommer. 

Det synes ikke x - en . Han mener at det får holde at våre nye kjærester kommer. Hans kjæreste fikk aldri barn. Men sønnen til min kjæreste har vært på flere ferieturer med yngstedatter nå og jeg mener det blir helt snålt ikke å invitere han. 

Han må jeg be og hans kjæreste også, men er nå usikker på de andre. Det blir både litt rart ( tenker på datterens farmor) å be dem og rart og ikke be dem. 

Det er ikke lett å ikke være kjernefamilie lenger. Mye man må tenke på. 

Hvordan ville dere løst det ?

Vanskelig å si hvordan jeg ville løst det, alle familiekonstellasjoner er jo forskjellige.

Men ut fra det du sier tenker jeg at det er naturlig at kjæreste og sønn kommer, mer i tvil om sønnens kjæreste (litt avhengig av hvor fast det er - er de samboere f.eks.?) og jeg synes ikke det er naturlig med din nye kjærestes søster og hennes mann. 

Husker en venninne hadde lignende problemstilling, her var det snakk om hennes stebarns konfirmasjon (min venninne var da gift med faren og de hadde et barn sammen). Moren til konfirmanten ville ha med ikke bare ny kjæreste, men også ny kjærestes foreldre og søsken (tre, så vidt jeg husker) og til og med en av søsterens barn. Da rant det over for min venninne og hennes mann, og det hadde jeg full forståelse for. Stemningen ble ikke god etterhvert, og det var jo aller mest synd for konfirmanten.

Ikke godt å si om jeg ville sett helt likt på det om det var moren som var min venninne og ikke "den nye" ;).

Endret av Xtra
Nicklusheletida
26 minutter siden, Xtra skrev:

Vanskelig å si hvordan jeg ville løst det, alle familiekonstellasjoner er jo forskjellige.

Men ut fra det du sier tenker jeg at det er naturlig at kjæreste og sønn kommer, mer i tvil om sønnens kjæreste (litt avhengig av hvor fast det er - er de samboere f.eks.?) og jeg synes ikke det er naturlig med din nye kjærestes søster og hennes mann. 

Husker en venninne hadde lignende problemstilling, her var det snakk om hennes stebarns konfirmasjon (min venninne var da gift med faren og de hadde et barn sammen). Moren til konfirmanten ville ha med ikke bare ny kjæreste, men også ny kjærestes foreldre og søsken (tre, så vidt jeg husker) og til og med en av søsterens barn. Da rant det over for min venninne og hennes mann, og det hadde jeg full forståelse for. Stemningen ble ikke god etterhvert, og det var jo aller mest synd for konfirmanten.

Ikke godt å si om jeg ville sett helt likt på det om det var moren som var min venninne og ikke "den nye" ;).

Sønnen til kjæresten er helt naturlig å ta med. Han må få ta med kjæresten sin. Hun har vært med oss på ferieturer hun også og hun vært så flink til å innkludere. Disse to skal være med. Noe annet er uaktuelt. 

Så er det svoger og svigerinne da som så tydelig gjør hva de kan får å skape et nært forhold. De har ikke så mange, de er liten familie og de vil tydelig gjerne ha kontakt. Disse er ganske naturlig å be ellers er jeg redd de blir skuffet. 

Når det gjelder de gamle, altså kjærestens foreldre er det ikke like naturlig. Men da blir det rart å be svigerinne og svoger og så utelukke dem. 

Er det rart å be min nye svigerinne og svoger og så utelukke mine nye svigerforeldre ? Jeg tenker : Enten er de bare glad får å slippe ( de er gamle) eller de kan ta det som en fornærmelse. 

Nicklusheletida
27 minutter siden, Xtra skrev:

Må spørre: Forsto jeg deg riktig hvis det var din venninnes stebarn som skulle konfirmeres og at hun satte ned foten på hvem mor til konfirmanten skulle be ? 

Det hørtes rart ut i så fall :D

Nei, her har ikke den nye dama til x blandet seg inn. Dette er bare en sak mellom meg og x. 

Et øyeblikk siden, Nicklusheletida skrev:

Må spørre: Forsto jeg deg riktig hvis det var din venninnes stebarn som skulle konfirmeres og at hun satte ned foten på hvem mor til konfirmanten skulle be ? 

Det hørtes rart ut i så fall :D

Nei, her har ikke den nye dama til x blandet seg inn. Dette er bare en sak mellom meg og x. 

Det var både min venninne og hennes mann (barnets far) som satte foten ned. Dette hang også sammen med at far hadde liten familie, og om hele denne gjengen skulle komme ville ca. 3/4 av gjestene være fra mors side, 1/4 fra fars. Sånt spiller også inn.

Nicklusheletida
Et øyeblikk siden, Xtra skrev:

Det var både min venninne og hennes mann (barnets far) som satte foten ned. Dette hang også sammen med at far hadde liten familie, og om hele denne gjengen skulle komme ville ca. 3/4 av gjestene være fra mors side, 1/4 fra fars. Sånt spiller også inn.

Ja, sånt spiller inn, men kunne aldri selv som stemor blandet meg inn i noe slikt. Jeg synes nå hun stakk nesa si bort i noe som foreldrene alene inkl konfirmanten må avgjøre :)

Men men, apropo antallet. Jeg har forsøkt å si at antallet gjester bør være det viktigste for han og ikke hvem jeg ber. Om jeg nå ber alle disse jeg nevner blir vi likevel færre på min side, da han ber folk som ikke har noe med konfirmanten å gjøre i det hele tatt. 

Jeg må tenke på dette og hvis jeg nå velger alle, lurer på om jeg bare skal presentere antallet som kommer.

Blir litt sliten av dette, skjønner du ;) Han vil jo ikke styre med konfirmasjonen ellers. Bare komme som gjest. Jeg som har ordnet lokale og med folk som skal hjelpe til. Han har fått muligheten i hvert fall. Jeg som har sendt ut invitasjoner til alle som sto på hans gjesteliste også.Bare egen side som ikke har fått invitssjon enda fordi jeg synes det er vanskelig. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...