Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøvde Nozinan 25mg på fredag og 50mg på lørdag grunnet dårlig effekt på 1pille.

Fy flate hvor lite kontroll jeg har på matinntaket dagen derpå med disse pillene.

Overspiser enormt på denne medisinen. Så da kan jeg ikke gå på denne medisinen heller. Men jeg har i alle fall funnet at den hjelper på søvn da, så om jeg skulle gå dager uten søvn, kan jeg bare ta et par sånne.

Må passe på å ikke ha mat i hus dagen etter da, for jeg spiser nesten alt jeg kommer over. Jeg som hadde så kontroll over maten fram til nå...fysj

Skrevet

Kan være litt selvforsterkende slike ting og. F.eks. hvis man skjønner at man har fått økt matlyst pga. en medisin, og avskriver ens muligheter til å påvirke situasjon og forklarer alt med økt matlyst.

Dette er igrunn en "bivirkning" med alle former for behandling. Den som behandles blir et objekt og får ond tro.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har behandlet folk med Nozinan siden 1983. Første gang jeg hører om denne enorme matlysten.

Liker Wretch sitt svar.

Skrevet
7 minutter siden, Wretch skrev:

Kan være litt selvforsterkende slike ting og. F.eks. hvis man skjønner at man har fått økt matlyst pga. en medisin, og avskriver ens muligheter til å påvirke situasjon og forklarer alt med økt matlyst.

Dette er igrunn en "bivirkning" med alle former for behandling. Den som behandles blir et objekt og får ond tro.

Jeg visste ikke at jeg skulle få økt matlyst på denne. Og nei, ser det ikke som unnskyldning for å spise mer..Men hadde likevel mindre kontroll over maten enn før. De sier jo det er vektøkning på Seroquel - Jeg har gått ned 12kg på halvannen måned. med 600mg Seroquel døgndose. Så den synes jeg nesten var litt...tja...

Skrevet
8 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg har behandlet folk med Nozinan siden 1983. Første gang jeg hører om denne enorme matlysten.

Liker Wretch sitt svar.

Jaja, mulig du ikke har hørt om det, men du har vel ikke hørt om økende psykotiske symptomer på Abilify heller...annet enn de gangene jeg har fortalt om det her...

OK, det var frekt svar fra meg, men noen kan faktisk ha andre bivirkninger enn det som er "normalt"

Skrevet
2 minutes ago, Psykojenta said:

Jeg visste ikke at jeg skulle få økt matlyst på denne. Og nei, ser det ikke som unnskyldning for å spise mer..Men hadde likevel mindre kontroll over maten enn før. De sier jo det er vektøkning på Seroquel - Jeg har gått ned 12kg på halvannen måned. med 600mg Seroquel døgndose. Så den synes jeg nesten var litt...tja...

Jeg mener ingenting om din situasjon, det var mer en generell tanke. Kanskje systemet overbehandler.

Skrevet (endret)

Sorry reaksjonen begge to...føler bare det ble feil. Og spise alt jeg kommer over vil si en stekt fiskegrateng i form i løpet av en dag(som idag)

Og kose seg med to pizzastykker igår i 16tida. + 2 is, 2 bananer,2 pærer og et eple i løpet av kvelden...

Det er mer enn jeg vanligvis spiser, altså overspising...

Endret av Psykojenta
Skrevet (endret)
7 minutter siden, Wretch skrev:

Jeg mener ingenting om din situasjon, det var mer en generell tanke. Kanskje systemet overbehandler.

... og jeg følte det var angrep direkte mot meg...snakk om mangel på kognitiv tenkning...(fra meg altså ;) )

Endret av Psykojenta
Skrevet
2 minutes ago, Psykojenta said:

joda, og jeg følte det var angrep direkte mot meg...

Det beste er vel bare å skrive helt generelle ting som andre selv kan ta stilling til.

Skrevet
2 minutter siden, Wretch skrev:

Det beste er vel bare å skrive helt generelle ting som andre selv kan ta stilling til.

Ok.

Når jeg for en gangs skyld ikke overspiser til hverdags, som jeg gjorde før 26.April(Da spiste jeg altfor store porsjoner og snacks hvis det var i hus), synes jeg det var litt feil, men selvsagt er det rett...noen bruker det nok som "unnskyldning". Jeg syntes bare det var rart å miste så kontroll over noe jeg hadde kontrollert over litt tid...

Skrevet
Just now, Psykojenta said:

Ok.

Når jeg for en gangs skyld ikke overspiser til hverdags, som jeg gjorde før 26.April(Da spiste jeg altfor store porsjoner og snacks hvis det var i hus), synes jeg det var litt feil, men selvsagt er det rett...noen bruker det nok som "unnskyldning". Jeg syntes bare det var rart å miste så kontroll over noe jeg hadde kontrollert over litt tid...

Den tanken med å bruke noe som en unnskyldning er interessant. Det er vel noe man har varierende grad av bevissthet i forhold til. Hvis man ikke er bevisst om at man bruker noe som en unnskyldning, så mener jeg at man ikke bruker det som unnskyldning i ordets rette forstand. Det å bruke noe som en unnskyldning krever at man har viten om sakens natur og aktivt bruker viljen.

"Ond tro" går ut på at man velger bort sin innflytelseskraft. Men konseptet med "valg" krever at man har forståelsen. Psykiske lidelser går i stor grad ut på manglende forståelse... ta f.eks. angst, så mangler man forståelsen for at noe ikke er farlig. Ved depresjon så forstår man ikke at ting ikke ser så svart ut som man tror det er.

Generelt sett. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...