Gå til innhold

Hvordan takle ubehagelige folk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en svært ubehagelig episode på jobb som har plaget meg og min kollega. Hn behandlet oss som dritt og var også hissig, satte hånda oppi trynet på oss, følte oss litt truet fordi dette er en person som virker hissig og vet jo ikke om hn kan finne på å gjøre oss noe. Dette er en kunde som er innom i ny og ne, og nå gruer vi oss til å være alene på jobb. 

Hva svarer man når sånt oppstår? Blir bare tom for ord, blir både redd og paff. 

Jeg har sluttet å jobbe kveld pga en svært ubehagelli episode og også behagelige folk på kveld, for jeg takler ikke enkelte situasjoner og type folk.

Nå har jeg (og min kollega) heller ikke lyst til å jobbe alene på helger mer. 

Jeg har hatt mye tanker om å slutte denne helga. Vet ikke om jeg orker å jobbe der i helger mer pga stress, pga at vi er mye alene og nå også ubehagelige kunder. Vurderer å be om omskolering (jeg er på 50 % AAP pga sykdom). 

Hvordan takle sånt? Har tatt det opp på møter, og det forventes at vi klarer å håndtere det. 

Anonymkode: 94c07...57f

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan det kan forventes av dere at dere skal takle det! De burde heller komme med løsninger. Dårlig ledelse kaller jeg det. Som jeg skjønner gikk kunden til angrep på dere? Hva slags sted er det du jobber på? Omskolering høres bra ut.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en svært ubehagelig episode på jobb som har plaget meg og min kollega. Hn behandlet oss som dritt og var også hissig, satte hånda oppi trynet på oss, følte oss litt truet fordi dette er en person som virker hissig og vet jo ikke om hn kan finne på å gjøre oss noe. Dette er en kunde som er innom i ny og ne, og nå gruer vi oss til å være alene på jobb. 

Jeg har sluttet å jobbe kveld pga en svært ubehagelli episode og også behagelige folk på kveld, for jeg takler ikke enkelte situasjoner og type folk.

Jeg har hatt mye tanker om å slutte denne helga. Vet ikke om jeg orker å jobbe der i helger mer pga stress, pga at vi er mye alene og nå også ubehagelige kunder. Vurderer å be om omskolering (jeg er på 50 % AAP pga sykdom). 

Hvordan takle sånt? Har tatt det opp på møter, og det forventes at vi klarer å håndtere det. 

Dere har vel rutiner for slike ting, hva sier disse? Jeg er enig med sjefen at dette er noe som kan håndteres av de ansatte men da bør dere også ha fått gjennomgang på hvordan slik adferd ønskes å bli møtt og hvilke tiltak som evt. skal iverksettes (om noen, annet enn ignorering for å hindre eskalering, evt en advarsel at vedk ikke er ønsket).  Ingen hyggelig opplevelse men det er heller ikke veldig mange arbeidsplasser hvor slike situasjoner ikke kan finne sted, - noen langt hyppigere enn andre selvsagt, men desto viktigere er det å ha gode rutiner på hvordan f.eks butikken ønsker å fremstå når slikt skjer. Det å være drillet på rutiner kan også fjerne noe av den eventuelle frykten/"tom for ord" -følelsen man kan kjenne i slike situasjoner. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har han personlige problemer som går ut over dere ? Eller har han i mot dere på et vis ? Uansett ,kan det gå en å kommunisere med en slik person ? Er han tilbakestående eller noe slikt ? Dere har rett til å spørre han  hvorfor han oppfører seg slik mot dere, kanskje dere kan få et inntrykk av hva som plager han. . Hvis ikke dere kommer i dialog på en ordentlig måte, så må dere gå til ledelsen der. Kanskje han har sosiale problemer med flere ? hva vet jeg .

Skrevet
1 minutt siden, FGT skrev:

Dere har rett til å spørre han  hvorfor han oppfører seg slik mot dere, kanskje dere kan få et inntrykk av hva som plager han. Hvis ikke dere kommer i dialog på en ordentlig måte, så må dere gå til ledelsen der.

? Dette er en kunde som er innom iblant, ikke en kollega eller noe sånt.

Skrevet

Enig med Bella. Hvis det ikke finnes slike rutiner, må de lages. 

For å håndtere slike situasjoner må dere altså vite hva dere skal gjøre hvis det skjer uventede ting.  Det bør finnes en skriftlig instruks/prosess som viser dere hvilke valgmuligheter dere har. For at dere skal føle dere så trygge som mulig når situasjonen oppstår, er det lurt å trene på planen med jevne mellomrom. 

Dette er noe ledelsen bør ta initiativ til, men det er ingenting i veien for at en av dere ansatte gjør det.  Da kan dere lage et forslag i form av et flytskjema f.eks. eller bare en enkel punktliste, og legge frem for sjefen.   

Eksempel på flytskjema (som handler om noe helt annet, det er bare for å vise hvordan det kan lages) 

Dere kan også bli enige om å føre en logg over truende situasjoner.

• Dato, klokkeslett:   "Kunde x. kom inn og sa/gjorde: .........,  jeg løste det slik: ......."  

Den kan brukes som erfaringsbase for dere ansatte, slik at dere kan lære strategier av hverandre.  

Lykke til!

Skrevet (endret)
8 timer siden, laban skrev:

? Dette er en kunde som er innom iblant, ikke en kollega eller noe sånt.

Ok, må bare gi beskjed at han ikke er velkommen, når han oppfører seg slik. Hvis han da virker truende, og ikke vet hvordan dere skal takle det,  så må dere anmelde det til politiet . Vet ikke om noe annet råd.

Endret av FGT
Skrevet
Den ‎12‎.‎06‎.‎2016 at 23.49, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ledelsen er for svak i dette tilfellet. Å si at dere må håndtere det selv synes jeg hørs ansvarsløst ut i fra sjefen sin side. Dere jobber vel alle på samme arbeidsplass som sjefen? Det burde være et felles ansvar for alle som jobber der enten ansatte eller sjefer at dere ansatte føler dere trygg på jobb.

Det burde her være en rutine for å hanskes med vanskelige kunder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...