Gå til innhold

Sånn er bilister...

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel

Fortsetter under...

Eventuelt "Sånn er trøndere" ;)

Noen syklister burde ikke fått være på veien. Jeg lå bak en gjeng her om dagen, på en smal og svingete vei. Da det endelig var mulig og trygt å kjøre forbi bestemte de seg for å bruke hele bredden på veien slik at jeg ikke hadde sjans til å passere uten å risikere å måke ned en av dem. Det er vel slike syklister som ødelegger for alle de andre. En enslig syklist er jo ikke noe å hisse seg opp over. Den kommer man forbi på et eller annet tidspunkt. Men å ligge og trøkke i maks 30 på en vei med 80 sone og ikke få lov til å passere når det endelig kommer en slette, det er det lov å hisse seg litt opp over.

1 time siden, Gargamel skrev:

I det første tilfellet skjedde påkjørselen ifølge artikkelen i et gangfelt - jeg sier ikke at man har rett til å meie ned de som sykler i gangfelt, men det er lov ikke å forvente at det kommer en syklist susende. I dette tilfellet legger jeg ikke automatisk skylden på bilfører før jeg evt. har fått vite hvordan det gikk for seg.

Tilfelle nr. 2 er rett og slett grotesk og bilføreren skulle hatt seg en real omgang juling.

Gjest Gargamel
39 minutter siden, Lillemus skrev:

I det første tilfellet skjedde påkjørselen ifølge artikkelen i et gangfelt - jeg sier ikke at man har rett til å meie ned de som sykler i gangfelt, men det er lov ikke å forvente at det kommer en syklist susende. I dette tilfellet legger jeg ikke automatisk skylden på bilfører før jeg evt. har fått vite hvordan det gikk for seg.

Tilfelle nr. 2 er rett og slett grotesk og bilføreren skulle hatt seg en real omgang juling.

Det første tilfellet var en fotgjenger i et gangfelt, ikke en syklist. Det virker ganske opplagt hvem som har skylden. 

17 timer siden, Gargamel skrev:

Tragiske ulykker!

Jeg finner det veldig nyttig å veksle mellom å kjøre bil, sykle og gå i trafikken. Om du sykler blir du irritert på de som kjører bil - og motsatt! Samme med fotgjengere.  De som generelt uttaler at alle bilister er dårlige sjåfører mistenker jeg at ikke kjører selv.  Tror selv jeg blir en bedre sjåfør, syklist og fotgjenger ved å bytte på.

Annonse

Gjest Gargamel
7 timer siden, Xtra skrev:

Tragiske ulykker!

Jeg finner det veldig nyttig å veksle mellom å kjøre bil, sykle og gå i trafikken. Om du sykler blir du irritert på de som kjører bil - og motsatt! Samme med fotgjengere.  De som generelt uttaler at alle bilister er dårlige sjåfører mistenker jeg at ikke kjører selv.  Tror selv jeg blir en bedre sjåfør, syklist og fotgjenger ved å bytte på.

Det er vel nesten ingen voksne syklister som ikke kjører bil selv, men mange bilister som ikke sykler. Det er vel derfor bilister generaliserer mest, og det blir avisoppslag om at en syklist brøt fartsgrensen på veien. Hvis en bilist gjør det samme er det ikke akkurat noen nyhet, så jeg forstår jo sånn sett at det ikke er noe å skrive om.

En ganske stor bilister andel blåser i 3-sek regelen f.eks, og legger seg kloss inntil syklisten foran seg, selv om det er glatt. Det er også vanlig å passere for tett inntil syklister.

En del sykling som folk tror er ulovlig er faktisk lovlig og ufarlig.

- Det er lov å sykle over gangfelt, men da har man vikeplikt.

-Det er lov å sykle på veiskulderen, på fortau, fra fortauet og inn på veien, og i kollektivfelt.

-Man bør i følge Trygg trafikk ligge midt i veibanen så bilister må gjøre en ordentlig forbikjøring:

https://www.tryggtrafikk.no/tema/sykkel-og-sykkelhjelm/sykkelregler/

Jeg er bilist selv og liker heller ikke at folk sykler på veien når det finnes sykkelvei ved siden av, eller råkjører på fortauet. Man bør slippe forbi biler, så man ikke lager kjempekø. Jeg unngår å sykle på veiene om jeg kan, og legger meg langt ut til siden, spesielt om det er oppoverbakke. 

16 timer siden, Gargamel skrev:

En ganske stor bilister andel blåser i 3-sek regelen f.eks, og legger seg kloss inntil syklisten foran seg, selv om det er glatt.

Jeg har nå titt og ofte en syklist liggende 50 cm bak støtfangeren på bilen har jeg inntrykk av... For ikke å snakke om (lette) motorsykler! Jeg er livredd - om jeg må bråbremse for noe så har de ikke sjans til å stoppe og kommer til å dundre rett inn i bilen min med tragisk resultat for deres del!

Syklister som sykler om vinteren holder jeg laaaang avstad til i tilfelle de skulle velte. :) Det verste er en far jeg så flere ganger i vinter, han syklet i veibanen (det var godt brøytet bredt fortau!) med en gammel og sliten sykkeltilhenger helt uten reflekser og lys og med unger inni...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...