Gå til innhold

Om psykologer, fastleger og diagnoser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan disse sette en psykiatrisk diagnose? Jeg gikk til en snåling av en psykolog på dps for mange, mange år siden og han tredde tre personlighetsforstyrrelser nedover hodet mitt. Han burde oppriktig talt satt en diagnose på seg selv. Min egen psykiater har, foruten bipolar lidelse diagnostisert meg med en personlighetsforstyrrelse. Jeg har mer tro på ham enn den mildt forstyrrede psykologen.

Står diagnosene til denne psykologen skrevet ned på et dokument som flakser rundt i korridorene på dps?

AnonymBruker
Skrevet

En psykolog kan vel sette diagnoser jeg tro. Men hvis du har hatt utredning i ettertid, regner jeg med at de nye diagnosene er de som teller nå.

Anonymkode: 90cde...ac2

Skrevet

Fastleger kan stille diagnoser, men ikke så presise som psykologer eller psykiatere kan. Det følger et eget system som er ganske "grovt" - f.eks angst, depresjon, psykose, personlighetsforstyrrelse.

Psykologer kan stille alle diagnoser innenfor psykisk helse. Psykiatere kan i tillegg stille somatiske diagnoser.

AnonymBruker
Skrevet

Diagnoser behøver ikke å være de samme over tid ,de blir satt utifra hvordan en behandler oppfatter deg i den perioden du snakker med han.

Selv fikk jeg tenkt diagnose  Bipolare,  i en periode jeg hadde jobbet veldig mye,selv om jeg sa at jeg aldri hadde vært i nærheten av manisk. 

Og personlighetsforstyrrelse på grunn av problmed med familien, som var ganske så dysfunksjonell.

Senere er begge diagnosen tatt bort.

Tror nok at det av og til blir satt en diagnose for raskt, noe som kan være en belastning for pasienten. 

Anonymkode: fcb88...105

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...