Gå til innhold

Drar du ofte med danskebåten?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tur-retur med en og samme båt har jeg gjort to ganger: En gang under studiet da vi dro en hel gjeng på midtuketur til 75kr eller hva det nå var vi betalte, og så én gang som overraskelsestur under mitt første utdrikningslag. ;) Det var jo artige turer, men jeg kunne aldri tenkt meg å dra t/r som kjæresttur fx  

København-båten har jeg tatt noen få ganger i forbindelse med litt lenger tur, typisk langweekend. Men København-båtene er vel ikke det man typisk kaller "danskebåten"! 

Ettersom jeg bor i trønderhovedstaden - nei, jeg har aldri tatt danskebåten.Det nærmeste jeg har vært er vel da vi tok båten fra Sandefjord til Strømstad og tilbake igjen på samme dag for noen år siden. :) Men noen festing var det ikke akkurat...

Jeg har tatt båten til København, Frederikshavn eller Hirtshals mange ganger, men aldri for å "handle eller more meg med underholdningen om bord".  Vi ferierte mye i Danmark mens ungene var små, og det var en fin start på ferien.  Spesielt før Øresundbroen kom, sparte vi jo veeeldig mange timer i bil på den måten.

Men ofte reiste vi Göteborg - Frederikshavn i stedet.  Siden vi bor i Oslo, blir det da 3-4 timer i bil og like lenge på båten, overfarten er akkurat passe lang, og man slipper å sove i trang lugar - selv om små barn ofte synes det er litt spennende. 

Dagbåten fra Frederikshavn til Oslo har vi aldri tatt, det synes vi blir for mange timer på en overfylt båt (som den jo er i ferietiden).  Men Københavnferga går bra begge veier. 

Danskebåten er ikke det minste "harry" i ferietiden, den er full av barnefamilier. 

Annonse

Tur med danskebåten for turens skyld har jeg gjort én gang - da vi var en stor gruppe studenter som reiste sammen, med hovedformål festing.

Har ellers tatt danskebåten til Danmarksferie flere ganger og også Kjøbenhavnbåten til Kjøbenhavn. Men da har ikke reisen vært målet.

Kunne aldri tenke meg å reise med venninner eller med min mann på danskebåten bare for å kose oss. Da er det mange andre ting jeg eller ville gjøre, ja ville nok heller også godt ut og spist i Oslo og dratt hjem etterpå.

2 timer siden, Xtra skrev:

Har ellers tatt danskebåten til Danmarksferie flere ganger og også Kjøbenhavnbåten til Kjøbenhavn. Men da har ikke reisen vært målet.

København heter det ;)

2 timer siden, laban skrev:

Spesielt før Øresundbroen kom, sparte vi jo veeeldig mange timer i bil på den måten.

Det tok ikke lenger tid med bil til København før brua kom ;) Tar ikke båten 16 timer? Med bil tar det 6,5 timer om man kjører uten pauser.

12 minutter siden, Trine skrev:

Det tok ikke lenger tid med bil til København før brua kom ;) Tar ikke båten 16 timer? Med bil tar det 6,5 timer om man kjører uten pauser.

Neida, det var vel litt unøyaktig å blande inn brua.  Vi skulle som regel til Jylland, så det var stort sett Frederikshavnferga det handlet om - derav veien over Göteborg.  Men uansett er det gull verd å slippe så mange timer i bil med småbarn.  Det er veldig mye morsommere for dem på båten enn i et barnesete.

AnonymBruker

Det behøver ikke ta mer enn 3 timer til Danmark, i alle fall til Fredrikshavn. De beryktede 20-timers turene er beregnet på de som faktisk har lyst til å sitte inne i den blikkboksen og drikke, spille på enarmede banditter og være på discotek. Dem om det.

Anonymkode: 026dc...6f9

25 minutter siden, laban skrev:

Neida, det var vel litt unøyaktig å blande inn brua.  Vi skulle som regel til Jylland, så det var stort sett Frederikshavnferga det handlet om - derav veien over Göteborg.  Men uansett er det gull verd å slippe så mange timer i bil med småbarn.  Det er veldig mye morsommere for dem på båten enn i et barnesete.

Å kjøre til Jylland er nok litt drøyt ja. Å kjøre til Göteborg og ta båten derfra er greit. Da får man litt av begge deler. Vi var alltid i København, eller litt utenfor om man skal være nøyaktig. Er der slekta bodde. Men vi kjørte alltid på natta. Da kunne søsteren min og jeg sove hele veien. Det fungerte veldig fint, men det avhenger av at man har en far som ikke evner så lett å bli trøtt :P

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det behøver ikke ta mer enn 3 timer til Danmark, i alle fall til Fredrikshavn. De beryktede 20-timers turene er beregnet på de som faktisk har lyst til å sitte inne i den blikkboksen og drikke, spille på enarmede banditter og være på discotek. Dem om det.

Hvordan får du til det? Så klart kan man fly til Danmark. Da tar det ikke mer enn en liten time å komme seg til København. Men så må man møte opp på flyplassen i god tid og komme seg til Gardermoen så det går mer enn en time totalt. Men hvordan kommer man seg til Danmark på 3 timer om man ikke skal fly?

13 minutter siden, Trine skrev:

Hvordan får du til det? Så klart kan man fly til Danmark. Da tar det ikke mer enn en liten time å komme seg til København. Men så må man møte opp på flyplassen i god tid og komme seg til Gardermoen så det går mer enn en time totalt. Men hvordan kommer man seg til Danmark på 3 timer om man ikke skal fly?

Superspeed-båtene tar bare drøyt tre timer fra Kristiansand til Hirtshals. Men for de fleste av oss tar det jo minst like lang tid å kjøre til Kristiansand.

Annonse

AnonymBruker
13 minutes ago, Trine said:

Tar 3 t 15 min med Color Line Superspeed fra Kristiansand, men man må jo møte opp 1 time i forveien i tillegg til at det tar tid å reise til Kristiansand med mindre man bor der... men, i alle fall, 20 timer er for de som har lyst på ekstra land båttur pga. at de syns det er så koselig.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar 3 t 15 min med Color Line Superspeed fra Kristiansand, men man må jo møte opp 1 time i forveien i tillegg til at det tar tid å reise til Kristiansand med mindre man bor der... men, i alle fall, 20 timer er for de som har lyst på ekstra land båttur pga. at de syns det er så koselig.

Ok, men Hirshals er jo ikke Fredrikshavn ;) For oss østlendinger så er det raskere å kjøre til Gøteborg og ta båten derfra da.

AnonymBruker
19 minutes ago, Trine said:

Ok, men Hirshals er jo ikke Fredrikshavn ;) For oss østlendinger så er det raskere å kjøre til Gøteborg og ta båten derfra da.

I "Broen" kjører de jo over broen mange ganger. Det er vel Malmö? Jeg ville ikke rotet meg bort i disse svenske byene, enkelte plasser er det farlig.

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I "Broen" kjører de jo over broen mange ganger. Det er vel Malmö? Jeg ville ikke rotet meg bort i disse svenske byene, enkelte plasser er det farlig.

Broen går fra Malmö ja, men da er det like greit å kjøre til Helsingborg og ta båten over til Helsingør. Veien til Malmö er kjedelig. Men har man tenkt seg til Fredrikshavn eller Hirtshals så velger man ikke å kjøre til Sjælland. Med mindre man er ute etter en bilferie da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...