Gå til innhold

"Maskert" depresjon uten fysiske smerter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest meg til at det er noe som heter "maskert depresjon". En tilstand der kroppen uttrykker seg i form av smerter og lignende når man er ute av lage og har det kjipt.

Men hva heter tilstanden der en på overflaten fungerer helt greit, er uten fysiske smerter, men har et slags "vondt dyp" som man ikke skjønner noe av og som blir verre når man stopper opp? 

Jeg kjenner at noe er helt feil, men jeg kan ikke sette ord på det. Jeg fungerer med alt det praktiske, men jeg kjenner at tanker og følelser er på bærtur med et betydelig innslag av "oppgitthet" og resignasjon. Jeg er innvendig fortvilet over meg selv uten at jeg kan sette ord på det.

Heter dette noe, er dette en slags underkategori av depresjon, og hva kan man gjøre med tilstanden?

Kan økning av Lamictal for eksempel hjelpe? Jeg tar 50 mg av det i tillegg til litt Risperdal.

Anonymkode: 16cb5...5ad

AnonymBruker
Skrevet

Depresjon er en samling av en rekke symptomer som man har i større eller mindre grad. Man skiller mellom unipolar og bipolar depresjon pga. forskjellen mellom antidepressiva og stemningsstabiliserende, men klinisk praksis er ikke så rigid som det. I de aller fleste tilfeller av psykiske lidelser er medisinering noe man må prøve seg frem med. En kan få en pekepinn av å se på symptomer, f.eks. skillet mellom energimangel og ulykkelighet, men som sagt det finnes ingen fasit.

Anonymkode: 9cdbb...c49

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...