Gå til innhold

Psykia, Topimax og effekter ved alkoholisme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Beklager først av alt at jeg skriver som anonym. Jeg tar det ikke så stivt at den faste DOL-kjærnen kjenner meg igjen, men det er folk der ute jeg ikke ønsker at så lett skal kjenne meg igjen.

Kvakkestad, jeg siterer litt fra et svar til en annen som fanget min interesse.

"Vi har mye erfaring med Topimax. Virker mot flere tilstander: overspising, bulimi, migrene, epilepsi, alkoholisme og har og en antidepressiv effekt som i en studie er vist like god som Wellbutrin."

Jeg har velutredet og diagnostisert bipolar type 2, behandlet med 550mg Lamictal/døgn (siste serumspeil 25 - for tre mnd. siden) sammen med Seroquel Depot 300mg, og Brintellix 15mg. Sestnevnte vel så mye pga av panikk/generelaisert angst - med svært god effekt. Hundre prosent stabil har jeg aldri vært. Oppturene kan jeg takle Legger jeg til ekstra "vanlig" Seroquel så jeg roer ned og får sove, går det fortere over og utarter seg ikke til noe mer alvorlig. Depresjonene takler jeg dårligere og ender fort opp i destruktive møsntre og med innleggelse. Jeg mistenker også selv at jeg har blandede episoder - noe psykiateren min har vært åpen for uten å konstatere det sikkert. Men det er forferdelig, fordi det ikke hemmer handlekraften min slik en "ren" depresjon gjør. Jeg har noen selvmordsforsøk på samvittigheten etter noen sånne episioder hvor jeg føler meg som både fugl og fisk samtidig. Dette sammen med alvorlig selvskading jeg aldri bedriver når jeg er frisk.

Du nevner flere indikasjoner for Topimax som interesserer meg. Jeg har nemlig både epilepsi, migrene og et periodisk alkoholproblem. Epilepsien står i sjakk, har ikke hatt noe anfall på et par år nå. Migrenen får jeg god hjelp av Atacand+Metoprolol mot (jeg har og høyt BT av arvelige årsaker). I triggerperioder bruker jeg Antabus, som jeg selvsagt ikke drikker på. Epilepsi er jo egt. en kontraindikasjon for preparatet, men min nevrolog ga grønt lys for det - han er epilepispesialist og anerkjent over det ganske land.

Er jente, 35 år.

Så mitt spørsmål: Hva slags effekter ser dere av Topimax ved alkoholisme? Virker det ved å gjøre en dårlig ved kombinasjon, eller svekker den suget etter alkoholrusen? Jeg har prøvd Campral tidligere, men hadde ikke effekt av denne + at jeg fikk noen ekle bivirkninger. Jeg kan og nevne at jeg har prøvd litium, men det er noe av det verste jeg noen gang har hatt i meg. Ble veldig avflatet, fikk ødemer i beina og skjelvinger.

Jeg kommer til å ta opp dette med min psykiater, som heldigvis er svært dyktig og uredd for å prøve ut nye ting. Men det hadde vært interessant å høre om akkurat dette med alkohol. Hovedjobben med ikke å drikke er det jo jeg selv som må gjøre, men jeg ser ikke noe galt i å bruke hjelpemidler. Og... Hvis jeg ikke kan få det på epilepsi-indikasjon, må jeg da finne meg i hvitresept?

Anonymkode: bea19...8f7

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...