Gå til innhold

NHD - Nedtrapping av Cipralex

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er nå på min 4 uke med Cipralex. Jeg føler meg mer som meg selv igjen, lar ikke tankene få overhånd

og fungerer generelt bra på jobb og sosialt. Jeg tenker å bestille time hos fastlegen snart. Psyk. mener 

det er fint at jeg føler meg bra, men ikke trenger å stresse med og slutte. I og med at jeg kun har gått få uker på medikamentet

trenger vel ikke nedtrappingsperioden ta lang tid? Når kan jeg regne med å være helt av? Vil jeg få tilbakefall med grubling?

Erfaringer og tips mottas med takk.

Skrevet

Det sies at man bør gå på medisinene i minst 6 mnd etter at man føler seg bra.

Nedtrappingstiden avhenger vel av dosen? Jeg gikk på 10 mg Cipralex i noen uker og gikk rett over på Brintellix. Til sammen har jeg gått på dem i ca 3,5 mnd. Sluttet på dagen da psykiateren og jeg ble enige om at de ikke hadde effekt og at det ikke var noe poeng i å ta dem lenger. Det var psykiateren som sa jeg ikke trengte å trappe ned på dem. Har ikke merket noe forskjell etter at jeg sluttet å ta de.

Skrevet

Takk for svar, Trine. Tilleggsopplysning, dosen min er 10 mg. Jeg tar en tablett ved leggetid hver kveld. Det er vel vanskelig å si om hvordan jeg føler meg nå er medisinen, placebo, eller meg selv som jobber konstruktivt og tar fornuftige valg. Det er sikkert en kombinasjon. Jeg føler iallefall ikke et behov for å ta medisin slik situasjonen min er nå. 

Skrevet

På så kort tid (4 uker og 3,5 måned), har vel medisinen knapt rukket å virke skikkelig? Bare en tanke, da det hos meg tok mye lengre tid før de virket. Men uansett er det veldig bra om man klarer seg uten med. Lykke til videre :-)

Skrevet

Takk skal du ha. Jeg har hørt at det er mellom 4-6 uker før en merker effekt, men det er vel veldig individuelt? Men ja, føler jeg bør klare meg uten med. nå. Situasjonen har endret seg drastisk iløpet av et par måneder. Jeg har fått troen på meg selv igjen, humoren og energien er tilbake. Det er godt å kjenne på:-)

Skrevet

4-6 uker sier de at man bør merke en viss bedring. I mitt tilfelle var det absolutt ingenting og da kan man anta at medisinene ikke virker. Tok efexor i et år uten å merke noe også. Det er ikke skadelig å gå på Cipralex. Så lenge du ikke har plagsomme bivirkninger er det bedre å ta dem selv om du tror du ikke behøver det, enn å få tilbakefall. Sjansen for tilbakefall tror jeg er ganske stor. Hvorfor er det så viktig for deg å slutte på dem?

Skrevet

For min del har dette vært en situasjonsutløst depresjon. Jeg har ingen tidligere medisinsk historie, eller episoder med depresjon. Jeg vil si  at depresjonen har vært lett/moderat. Jeg har hele tiden vært i stand til å stå opp av sengen, dusje, spise, de vanlige tingene. Hovedproblemet mitt var oppheng, grubling over fortiden, særlig en episode, selvbebreidelse osv. Jeg vil selvfølgelig gjøre det som er anbefalt i samråd med lege, men føler nå jeg er på ett sted hvor jeg kan klare meg uten medisin, og heller trene, spise sunt osv. da jeg føler jeg mestrer hverdagen igjen. Jeg vil selvfølgelig foreta en gradvis nedtrapping da jeg har hørt om skumle bivirkninger ved brå slutt. Takk for erfaringsdelingen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...