Trine Skrevet 15. juni 2016 Skrevet 15. juni 2016 Jeg husker dem ikke Men nå skal jeg slutte på Strattera. Har tatt 100 mg i ca 6 uker, før det gikk jeg på 80 mg i x antall uker (husker ikke hvor lenge). Men psykiateren mente jeg hadde testet de lenge nok nå og kunne trappe ned. Så skal jeg prøve Attentin. Jeg hadde ikke effekt av Elvanse, men fikk beskjed om at jeg kunne ha effekt av Attentin selv om jeg ikke har hatt effekt av Elvanse. Jeg har også sluttet på Brintellix etter å ha testet det i ca 6 uker. Før det gikk jeg på Cipralex. 10 mg av begge deler. Svetter så fælt om natten at det går utover søvnen i tillegg til at jeg ble kvalm og kastet opp noen ganger. Siden de ikke hjalp meg noe så ville ikke psykiateren øke dosen. Jeg er i grunn glad for det. Har du noe erfaring med at Attentin har hatt effekt selv om hverken Ritalin eller Elvanse har hatt det? Har emosjoner noe med dopamin å gjøre? Jeg har emosjonelle reguleringsvansker og problemer med motivasjon. Motivasjon har jeg forstått at har med dopamin å gjøre, men lurer på om emosjoner og motivasjon styres av det samme i hjernen? Hvordan fungerer egentlig sentralstimulerende? Dersom friske folk kan bli skjerpet av det, hvorfor opplever jeg det som sukkerpiller med litt bivirkninger? Burde ikke alle hatt en eller annen reaksjon på det? Kan man gå på både Attentin og Wellbutrin samtidig? Dersom de kan kombineres, kan det da være lurt å prøve Wellbutrin siden den virker på en annen måte enn Cipralex og Brintellix? 1 Siter
Wretch Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 On 6/15/2016 at 10:04 PM, Trine said: Har emosjoner noe med dopamin å gjøre? Jeg har emosjonelle reguleringsvansker og problemer med motivasjon. Motivasjon har jeg forstått at har med dopamin å gjøre, men lurer på om emosjoner og motivasjon styres av det samme i hjernen? Hvordan dette fungerer er veldig komplekse saker. Som antageligvis ikke har noen relevans av betydning for klinisk praksis. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 Hva er dine diagnoser? Ja, Wellbutrin og Attentin kan kombineres. Wellbutrin er DoC (drug of choise) ved ADHD. Jeg har ingen erfaring med å bruke Attentin der Elvanse har sviktet. 0 Siter
Trine Skrevet 17. juni 2016 Forfatter Skrevet 17. juni 2016 6 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Hva er dine diagnoser? Ja, Wellbutrin og Attentin kan kombineres. Wellbutrin er DoC (drug of choise) ved ADHD. Jeg har ingen erfaring med å bruke Attentin der Elvanse har sviktet. Diagnoser? Det kommer an på hvem du spør. Har nok bare ADHD og depresjon/dystymi. Men det var en psykiater som klarte få det til at jeg har agorafobi og kanskje unnvikende pf. Men den nye psykiateren mener at det nok ikke er noen pf, men teknikker jeg har lært meg pga adhd. Hun forklarte det mye bedre, jeg husker ikke ordrett hva hun sa. Men hun mener ihvertfall at jeg har ADHD og depresjon, kanskje dystymi. Agorafobi kan jeg umulig ha. 0 Siter
Trine Skrevet 17. juni 2016 Forfatter Skrevet 17. juni 2016 8 timer siden, Wretch skrev: Hvordan dette fungerer er veldig komplekse saker. Som antageligvis ikke har noen relevans av betydning for klinisk praksis. Nei, men det har betydning for min nysgjerrighet. Tenk om jeg ikke har dopamin, da hjelper det jo ikke å ta medisiner som skal stimulere dopaminet, dersom jeg ikke har det i utgangspunktet. Men jeg ville ikke ha noe komplekst svar. Bare om motivasjon og emosjon kan henge sammen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 2 hours ago, Trine said: Nei, men det har betydning for min nysgjerrighet. Tenk om jeg ikke har dopamin, da hjelper det jo ikke å ta medisiner som skal stimulere dopaminet, dersom jeg ikke har det i utgangspunktet. Men jeg ville ikke ha noe komplekst svar. Bare om motivasjon og emosjon kan henge sammen. Alle har dopamin i hjernen. Man finner dopamin-irregulæriteter knyttet til lidelser som depresjon, schizofreni og parkinsons. Anonymkode: bba77...388 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 2 timer siden, Trine skrev: Diagnoser? Det kommer an på hvem du spør. Har nok bare ADHD og depresjon/dystymi. Men det var en psykiater som klarte få det til at jeg har agorafobi og kanskje unnvikende pf. Men den nye psykiateren mener at det nok ikke er noen pf, men teknikker jeg har lært meg pga adhd. Hun forklarte det mye bedre, jeg husker ikke ordrett hva hun sa. Men hun mener ihvertfall at jeg har ADHD og depresjon, kanskje dystymi. Agorafobi kan jeg umulig ha. Nå som du har svart på spørsmålet til NHD håper jeg du får svar Anonymkode: 6c9d7...fd6 1 Siter
Trine Skrevet 17. juni 2016 Forfatter Skrevet 17. juni 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle har dopamin i hjernen. Man finner dopamin-irregulæriteter knyttet til lidelser som depresjon, schizofreni og parkinsons. Anonymkode: bba77...388 Men hvorfor fungerer da ikke medisiner som skal stimulere dopaminet? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 12 minutes ago, Trine said: Men hvorfor fungerer da ikke medisiner som skal stimulere dopaminet? Det er ikke slik hjernen, sykdommer eller medisiner fungerer. Det er komplekse saker. Det er grunnen til at alle har forskjellig effekt, og forskjellige bivirkninger. Anonymkode: bba77...388 0 Siter
Trine Skrevet 17. juni 2016 Forfatter Skrevet 17. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke slik hjernen, sykdommer eller medisiner fungerer. Det er komplekse saker. Det er grunnen til at alle har forskjellig effekt, og forskjellige bivirkninger. Anonymkode: bba77...388 Ok. Det er ihvertfall kjedelig når medisiner ikke har noen effekt. Men det er vel kanskje sånn det bare er for noen. Blir litt rådvill da, når ingenting hjelper. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 2 minutter siden, Trine skrev: Ok. Det er ihvertfall kjedelig når medisiner ikke har noen effekt. Men det er vel kanskje sånn det bare er for noen. Blir litt rådvill da, når ingenting hjelper. Håper du finner noe som hjelper Trine 0 Siter
Trine Skrevet 17. juni 2016 Forfatter Skrevet 17. juni 2016 3 minutter siden, stjernestøv skrev: Håper du finner noe som hjelper Trine Tusen takk Det ser litt mørkt ut akkurat nå syns jeg. 0 Siter
slabbedask Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 Et øyeblikk siden, Trine skrev: Tusen takk Det ser litt mørkt ut akkurat nå syns jeg. Har NAV begynt å tulle? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 2 minutter siden, Trine skrev: Tusen takk Det ser litt mørkt ut akkurat nå syns jeg. Ok. Ja du har vel prøvd endel medisiner nå, synd det der.... 0 Siter
Trine Skrevet 17. juni 2016 Forfatter Skrevet 17. juni 2016 1 minutt siden, slabbedask skrev: Har NAV begynt å tulle? Nei, vært stille fra dem en stund nå. De sa de ville ha en oppdatering fra psykiateren når vi var ferdig med å teste medisiner. Men det blir vi jo aldri ferdig med. Men jeg antar at de skal ha meg ut i arbeidsprøving snart. Har jo gått på aap en stund nå. 0 Siter
Trine Skrevet 17. juni 2016 Forfatter Skrevet 17. juni 2016 Et øyeblikk siden, stjernestøv skrev: Ok. Ja du har vel prøvd endel medisiner nå, synd det der.... Ja, har prøvd det meste. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 1 minutt siden, Trine skrev: Ja, har prøvd det meste. Sikker på at du har rett diagnoser? 0 Siter
Trine Skrevet 17. juni 2016 Forfatter Skrevet 17. juni 2016 Et øyeblikk siden, stjernestøv skrev: Sikker på at du har rett diagnoser? Ja, så sikker som jeg får blitt ihvertfall. Man kan jo aldri være 100% sikker. Men det er endel som ikke har effekt av medisinene. Det er ikke bare adhd-medisiner jeg ikke har hatt effekt av, så jeg tror det er noe merkelig rart med kroppen min. Jeg får nok bare lære meg å leve med å ikke klare å få med meg så mye og at jeg må bruke mye mer energi på å få til ting enn det som er normalt. Folk får bare tro jeg er dum, er ikke noe jeg får gjort med det så lenge hjernen er så treg som den er. Det er ikke så moro å leve sånn. Mangel på motivasjon for alt jeg skal gjøre, mangel på konsentrasjon, følelser som er fullstendig ute av proposjoner og sosialt tilbakestående. Men hva skal en gjøre? Kan jo ikke trylle fram en velfungerende hjerne. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 1 minutt siden, Trine skrev: Ja, så sikker som jeg får blitt ihvertfall. Man kan jo aldri være 100% sikker. Men det er endel som ikke har effekt av medisinene. Det er ikke bare adhd-medisiner jeg ikke har hatt effekt av, så jeg tror det er noe merkelig rart med kroppen min. Jeg får nok bare lære meg å leve med å ikke klare å få med meg så mye og at jeg må bruke mye mer energi på å få til ting enn det som er normalt. Folk får bare tro jeg er dum, er ikke noe jeg får gjort med det så lenge hjernen er så treg som den er. Det er ikke så moro å leve sånn. Mangel på motivasjon for alt jeg skal gjøre, mangel på konsentrasjon, følelser som er fullstendig ute av proposjoner og sosialt tilbakestående. Men hva skal en gjøre? Kan jo ikke trylle fram en velfungerende hjerne. Nei det er ikke lett Rart at medisiner funker på noen men ikke på andre, men det er vel en forklaring på det. 0 Siter
Trine Skrevet 17. juni 2016 Forfatter Skrevet 17. juni 2016 6 minutter siden, stjernestøv skrev: Nei det er ikke lett Rart at medisiner funker på noen men ikke på andre, men det er vel en forklaring på det. Ja, det er sikkert det. Jeg tok jo sånn serummåling på Strattera og hadde en terapautisk dose i blodet, så jeg tar det jo tydeligvis opp. Men det hjalp meg ingenting. Det syns jeg er merkelig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.