AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 Hei. Jeg og kona skal snart ut og fly og dette har hun vært engstelig for siden hun var liten. Aldri gått til behandling. På lengre turer har hun brukt å få Vival av legen for å komme seg gjennom reisen. Bruker ikke dette fast, bare en gang i året eller mindre. Nå i disse terrortider har frykten tatt helt av. Problemet er at hun har rotet med bestilling av time til legen, og det er kun tre dager til turen. Hun får ikke da resepten, for legen er borte denne uken og ikke tilgjengelig på telefon. Nå har hun ny fastlege slik at eventuell vikar ikke kan lese seg opp og skrive ut basert på eldre opplysninger. Det har vi prøvd og hun fikk et surt svar om at de ikke skriver ut "dop til folk som tigger over telefonen". Nå er jeg seriøst redd for at hun vil nekte å reise. Så til saken: Jeg har en pakke med Seroquel 25. mg liggende. De har hatt god effekt på meg mtp angst og søvnløshet/insomni. Kan jeg gi kona noen av disse tablettene i stedet for Vival slik at vi kommer oss gjennom reisen uten å ende opp med krangling, anfall og grining? Takk for svar. Anonymkode: 5db25...721 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 Jeg kan ikke svare på det du spør om, men så snart dere er hjemme igjen så bør hun melde seg på flyskrekk-kurs. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 4 timer siden, Lillemus skrev: Jeg kan ikke svare på det du spør om, men så snart dere er hjemme igjen så bør hun melde seg på flyskrekk-kurs. Nevnte det i går. Hun ble fly forbannet. Anonymkode: 5db25...721 0 Siter
Tandorini Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 Jeg ville i så fall ha sjekket ut før flyreisen, hvordan hun tåler Seroquel. Selv blir jeg ikke trøtt før på 200 mg. Andre går nesten i bakken av 25 mg. Halveringstiden er på rundt 12 timer tror jeg. Dersom flyturen bare er på 4-5 timer vil hun være kraftig påvirket enten i forkant eller i etterkant av flyturen. Når jeg tar min faste kveldsdose nå, så har jeg ikke sjanse til å fungere på noe som helst slags vis før morgenen kommer. Og når den nye fastlegen er på plass, og hun skal ha en vanlig time med ham, så ville jeg tatt opp måten hun ble tiltalt på, av helsesekretæren. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 17 minutter siden, cathlin skrev: Har hun forsøkt å bestille hastetime? Hun drar på Volvat. Enkelt og greit. Anonymkode: 5db25...721 0 Siter
cathlin Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun drar på Volvat. Enkelt og greit. Anonymkode: 5db25...721 Så bra. Si i fra hvis hun ikke får. Jeg kan sikkert låne vekk et par piller. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 Gi henne to IFA og si at de hjelper mot flyskrekk. Funker som fjell. Anonymkode: d303f...6fc 0 Siter
Fortsatthåp Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 3 shot og en halvliter burde få opp stemningen. 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 Håper hun fikk hjelp hos Volvat. Koster skjorta der, men de har alltid vært greie å ha med å gjøre de (få) gangene jeg har tatt meg råd til å dra dit. Jeg har selv flyskrekk, som jeg bruker å døyve med 10mg Vival. Vet legen at hen har med en pasient som bruker slik medisin bare noen få ggr. i året, burde det ikke være problem å få ordnet en resept over telefon eller fra vikarlege - det skal jo være journalført. Er hun veldig redd på flyet, så er det ingen dum ide å gjøre crewet oppmerksom på at man har flyskrekk; de er trenet til å ta seg av passasjerer med angst, og er virkelig kjempeflinke til å forklare hva som skjer, svare på spørsmål, bare være der litt ekstra til stede for å passe på at man er mest mulig komfortabel. Jeg har også som synshemmet vært på et veldig interessant kurs om hvordan man takler utfordringer som synshemmet i nødsituasjoner. Da var det bl.a. personell fra SAS, som også drev med flyskrekk-kurs og trente andre cabincrew i nødprosedyrer. De forklarte masse om sikkerhetsprosedyrene sine, hvor strenge krav det er til hvordan kabinansatte øver på nødsituasjoner (de gjør det virkelig hele tida), flygere må testes i simulator hvert år. Feiler de to ganger, får de ikke fly mer. Men jeg ble mektig imponert over disse som holdt dette foredraget. Vi ominnredet foredragssalen til en "flykabin" hvor alle fikk en redningsvest under setet sitt. Dørene i hver ende av salen var "nødutgangene" våre. Flere ganger gjorde de nøyaktig det de ville gjort i en nødsituasjon med landing på vann. Sklie hadde vi jo ikke, men vi fikk prøve med redningsvester. Så drillet som disse var, følte jeg at jeg kunne stole på at dette var profesjonelle mennesker som kunne beholde roen og jobbe for å få pasasjerer ut av flyet. Det ble ropt NØDSITUASJON, NØDSITUASJON Vi ble først kommandert til å sitte sammenkrøpet "brace", deretter til reise oss og å ta på redningsvester. Beskjedene ble gjentatt mange ganger, helt umulig ikke å høre. De som var blinde klarte de på mirakuløst vis å få like raskt til nødutgangen som vi med synsrest. Vi ble guidet til de fiktive nødutgange "Hopp, dra i snorene på vesten" Nølte man fikk man litt starthjelp. Men jeg følte meg trygg på at flysikkerhet tas på dypeste alvor hos alle som jobber med fly. Alt fra mekanikere og bakkeansatte til cabin crew. Redningsvestene virket alle som de skulle og. I tillegg fikk vi se på oksygenmaskene som vil falle ned hvis trykket i kabinen blir for lavt. Uten nok o2 vil man raskt bli svimete og miste bevisstheten. De er lette å få på. Det er ikke noe galt i å bruke benzo ved flyskrekk om det bare er snakk om noen få flyvninger i året, men hadde det vært behov for å fly ofte ville jeg absolutt anbefalt å ta et flyskrekk-kurs. Jeg ville gjort det selv også :). Flyskrekk er kjempevanlig, hver fjerde nordmann har det i varierende grad. Terrorfrykt har jeg dessverre ikke gode råd mot, utover at oddsene for at det skjer noe tross alt ikke er så høye. Alkohol kan nok hjelpe noen, men jeg vil ikke anbefale det som angstfordriver. 0 Siter
Kalevaala Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 Det er nok litt utenfor tema siden dette ikke hjelper din kjære her og nå, men må bare nevne at jeg hadde flyskrekk i mange år frem til jeg begynte på Cipralex (mot depresjon og angst) for tre år siden. Nå har jeg ikke en panikkrest igjen i kroppen, og kunne antakelig ha hoppet i fallskjerm om jeg hadde ønsket det ;-) 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 14 timer siden, FjellOgDalar skrev: Håper hun fikk hjelp hos Volvat. Koster skjorta der, men de har alltid vært greie å ha med å gjøre de (få) gangene jeg har tatt meg råd til å dra dit. Jeg har selv flyskrekk, som jeg bruker å døyve med 10mg Vival. Vet legen at hen har med en pasient som bruker slik medisin bare noen få ggr. i året, burde det ikke være problem å få ordnet en resept over telefon eller fra vikarlege - det skal jo være journalført. Er hun veldig redd på flyet, så er det ingen dum ide å gjøre crewet oppmerksom på at man har flyskrekk; de er trenet til å ta seg av passasjerer med angst, og er virkelig kjempeflinke til å forklare hva som skjer, svare på spørsmål, bare være der litt ekstra til stede for å passe på at man er mest mulig komfortabel. Jeg har også som synshemmet vært på et veldig interessant kurs om hvordan man takler utfordringer som synshemmet i nødsituasjoner. Da var det bl.a. personell fra SAS, som også drev med flyskrekk-kurs og trente andre cabincrew i nødprosedyrer. De forklarte masse om sikkerhetsprosedyrene sine, hvor strenge krav det er til hvordan kabinansatte øver på nødsituasjoner (de gjør det virkelig hele tida), flygere må testes i simulator hvert år. Feiler de to ganger, får de ikke fly mer. Men jeg ble mektig imponert over disse som holdt dette foredraget. Vi ominnredet foredragssalen til en "flykabin" hvor alle fikk en redningsvest under setet sitt. Dørene i hver ende av salen var "nødutgangene" våre. Flere ganger gjorde de nøyaktig det de ville gjort i en nødsituasjon med landing på vann. Sklie hadde vi jo ikke, men vi fikk prøve med redningsvester. Så drillet som disse var, følte jeg at jeg kunne stole på at dette var profesjonelle mennesker som kunne beholde roen og jobbe for å få pasasjerer ut av flyet. Det ble ropt NØDSITUASJON, NØDSITUASJON Vi ble først kommandert til å sitte sammenkrøpet "brace", deretter til reise oss og å ta på redningsvester. Beskjedene ble gjentatt mange ganger, helt umulig ikke å høre. De som var blinde klarte de på mirakuløst vis å få like raskt til nødutgangen som vi med synsrest. Vi ble guidet til de fiktive nødutgange "Hopp, dra i snorene på vesten" Nølte man fikk man litt starthjelp. Men jeg følte meg trygg på at flysikkerhet tas på dypeste alvor hos alle som jobber med fly. Alt fra mekanikere og bakkeansatte til cabin crew. Redningsvestene virket alle som de skulle og. I tillegg fikk vi se på oksygenmaskene som vil falle ned hvis trykket i kabinen blir for lavt. Uten nok o2 vil man raskt bli svimete og miste bevisstheten. De er lette å få på. Det er ikke noe galt i å bruke benzo ved flyskrekk om det bare er snakk om noen få flyvninger i året, men hadde det vært behov for å fly ofte ville jeg absolutt anbefalt å ta et flyskrekk-kurs. Jeg ville gjort det selv også :). Flyskrekk er kjempevanlig, hver fjerde nordmann har det i varierende grad. Terrorfrykt har jeg dessverre ikke gode råd mot, utover at oddsene for at det skjer noe tross alt ikke er så høye. Alkohol kan nok hjelpe noen, men jeg vil ikke anbefale det som angstfordriver. Hun forklarte situasjonen og fikk resept på den minste pakken med Vival. Til høsten melder jeg henne på kurs. Å fly er ingenting å være redd for. Anonymkode: 5db25...721 0 Siter
ISW Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 Off topic, men selv har jeg blitt kvitt flyskrekk. Jeg var aldri der at jeg ikke fløy, men jeg gruet meg lenge i forveien. Flyskrekk-kurs tror jeg har lite for seg hvis man faktisk flyr. Det er for de som faktisk unngår ferier og reiser. Det som hjalp meg var å bestille noen billige billetter innenlands og fly. For hver gang man gjør det, synker angsten. Nå synes jeg at fly bare er gøy. Er faktisk ganske flyinteressert. Med eller uten Valium spiller ingen rolle. Det viktigste er at man flyr og at det ikke går så lenge mellom hver gang. 1 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 Det er i hvert fall intet å tape på å forsøke Seroquel. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 9 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Det er i hvert fall intet å tape på å forsøke Seroquel. Nå har de vel alt dratt og kommet frem. Anonymkode: 6adf9...025 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 20. juni 2016 Skrevet 20. juni 2016 Det ISW sier om flyskrekkurs, har hun rett i. Selvsagt er det ikke noe å tape på å prøve det, men det eneste som faktisk hjelper mot flyskrekk er å fly! Jeg synes forslaget om å trene ved kortere innlandsruter til lavpris var en veldig god ide. Jeg hadde en periode jeg føly mye ifm. organisasjonsarbeid jeg drev med, og da kunne jeg etter hvert legge pillene fra meg og takle det snevet av angst jeg hadde. Men så flyttet jeg, og behovet for å fly forsvant fordi det er kortere avstander der jeg nå bor. Flyskrekken har vent til bake, så jeg nå bruker jeg litt benzo. Jeg har aldri brukt penger på flyskrekk-kurs, men jeg ville som sagt gjort det om jeg måtte fly ofte. Uansett, håper flighten deres ble mest mulig komfortabel, og at dere koser dere på tur. En siste ting. Får man et medikament man ikke kjenner til hvordan man reagerer på - test det før den dagen du skal troppe opp og fungere på Gardermoen så du ikke får deg noen overraskelser. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 Skrevet 20. juni 2016 1 time siden, FjellOgDalar skrev: Det ISW sier om flyskrekkurs, har hun rett i. Selvsagt er det ikke noe å tape på å prøve det, men det eneste som faktisk hjelper mot flyskrekk er å fly! Jeg synes forslaget om å trene ved kortere innlandsruter til lavpris var en veldig god ide. Jeg hadde en periode jeg føly mye ifm. organisasjonsarbeid jeg drev med, og da kunne jeg etter hvert legge pillene fra meg og takle det snevet av angst jeg hadde. Men så flyttet jeg, og behovet for å fly forsvant fordi det er kortere avstander der jeg nå bor. Flyskrekken har vent til bake, så jeg nå bruker jeg litt benzo. Jeg har aldri brukt penger på flyskrekk-kurs, men jeg ville som sagt gjort det om jeg måtte fly ofte. Uansett, håper flighten deres ble mest mulig komfortabel, og at dere koser dere på tur. En siste ting. Får man et medikament man ikke kjenner til hvordan man reagerer på - test det før den dagen du skal troppe opp og fungere på Gardermoen så du ikke får deg noen overraskelser. Turen gikk smooth. Hun tok faktisk ikke tablettene i det hele tatt. Bare det at hun visste at hun kunne ta hvis det ble for ille virket betryggende. Og når det gikk bra tok hun ikke heller. Imponert kæll Anonymkode: 5db25...721 0 Siter
ISW Skrevet 20. juni 2016 Skrevet 20. juni 2016 1 time siden, FjellOgDalar skrev: Det ISW sier om flyskrekkurs, har hun rett i. Selvsagt er det ikke noe å tape på å prøve det, men det eneste som faktisk hjelper mot flyskrekk er å fly! Jeg synes forslaget om å trene ved kortere innlandsruter til lavpris var en veldig god ide. Jeg hadde en periode jeg føly mye ifm. organisasjonsarbeid jeg drev med, og da kunne jeg etter hvert legge pillene fra meg og takle det snevet av angst jeg hadde. Men så flyttet jeg, og behovet for å fly forsvant fordi det er kortere avstander der jeg nå bor. Flyskrekken har vent til bake, så jeg nå bruker jeg litt benzo. Jeg har aldri brukt penger på flyskrekk-kurs, men jeg ville som sagt gjort det om jeg måtte fly ofte. Uansett, håper flighten deres ble mest mulig komfortabel, og at dere koser dere på tur. En siste ting. Får man et medikament man ikke kjenner til hvordan man reagerer på - test det før den dagen du skal troppe opp og fungere på Gardermoen så du ikke får deg noen overraskelser. Takk for det, men for ordens skyld er jeg ikke en hun (folk tror av en eller annen grunn det) 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 20. juni 2016 Skrevet 20. juni 2016 3 timer siden, issomethingwrong skrev: Takk for det, men for ordens skyld er jeg ikke en hun (folk tror av en eller annen grunn det) Å sorry - det var sløvt av meg! Beklager! 0 Siter
cilie Skrevet 20. juni 2016 Skrevet 20. juni 2016 3 timer siden, issomethingwrong skrev: Takk for det, men for ordens skyld er jeg ikke en hun (folk tror av en eller annen grunn det) Hehe, jeg trodde også det for noen år siden! Ikke nå 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.