AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 Cyklotymi, ultra ultra rapid cykling, mixed state og eupf? Jeg har diagnosen BP2. Men nå er jeg inne i en blanding av hyper, depressiv, kreativ, planlegger og starter mange prosjekter. Samtidig har jeg mye selvmordstanker. Skrev et annet innlegg i går om dette. Jeg har passert 50 år. Anonymkode: 8bbb8...6a7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eupf og BP? Anonymkode: 38cbb...53e Det har nhd svart på før. Vi er ikke alle som passer helt inn i standard diagnosene. Derfor spør jeg om skille mellom diagnoser som har enda mer til felles. Anonymkode: 8bbb8...6a7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 Du kan ha både BP og EUPF samtidig, en mix av de Anonymkode: 38cbb...53e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ha både BP og EUPF samtidig, en mix av de Anonymkode: 38cbb...53e Jeg vet det, og jeg kan jo legge denne mixen også i spørsmålet mitt om hva som er forskjellen på alle disse diagnosene. Men er ikke eupf en lidelse eller personlige trekk man har hatt hele livet? Anonymkode: 8bbb8...6a7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet det, og jeg kan jo legge denne mixen også i spørsmålet mitt om hva som er forskjellen på alle disse diagnosene. Men er ikke eupf en lidelse eller personlige trekk man har hatt hele livet? Anonymkode: 8bbb8...6a7 I de ulike lidelsene i det bipolare spekteret så er det vel langvarigheten på mani/depresjon som skiller de ulike lidelsene fra hverandre. BP skyldes noe i hjernen. EUPF skyldes noe ved personligheten. Du kan jo google symptomene selv. Man kan ha f.eks bare ett symptom (eller flere) på EUPF i kombinasjon med en bipolar lidelse. Jeg tror at ved EUPF så svinger man mer i takt med ytre påkjenninger og emosjonelle reaksjoner og følelser. Men man kan som nevnt ha begge deler samtidig, en mix. Det er uansett en spesialistoppgave fordi det kan være innviklet. Anonymkode: 38cbb...53e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: I de ulike lidelsene i det bipolare spekteret så er det vel langvarigheten på mani/depresjon som skiller de ulike lidelsene fra hverandre. BP skyldes noe i hjernen. EUPF skyldes noe ved personligheten. Du kan jo google symptomene selv. Man kan ha f.eks bare ett symptom (eller flere) på EUPF i kombinasjon med en bipolar lidelse. Jeg tror at ved EUPF så svinger man mer i takt med ytre påkjenninger og emosjonelle reaksjoner og følelser. Men man kan som nevnt ha begge deler samtidig, en mix. Det er uansett en spesialistoppgave fordi det kan være innviklet. Anonymkode: 38cbb...53e Jeg vet dette. Det jeg ikke vet om eupf er om den kan utvikle seg etter oppstart av AD etter at man er 35 år. I så fall så må det bety at AD forandrer personligheten. Jeg kan ha like hyppige skiftninger som ved eupf både med og uten ytre påkjenninger. Derfor ønsker jeg å vite mer om forskjellen på bp med hurtigere skiftninger i forhold til eupf. Spesielt ultre ultra rapid cykling. Anonymkode: 8bbb8...6a7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet dette. Det jeg ikke vet om eupf er om den kan utvikle seg etter oppstart av AD etter at man er 35 år. I så fall så må det bety at AD forandrer personligheten. Jeg kan ha like hyppige skiftninger som ved eupf både med og uten ytre påkjenninger. Derfor ønsker jeg å vite mer om forskjellen på bp med hurtigere skiftninger i forhold til eupf. Spesielt ultre ultra rapid cykling. Anonymkode: 8bbb8...6a7 Selvfølgelig kan man ikke få EUPF av AD. Du bør søke om utredning hos en spesialist. Anonymkode: 38cbb...53e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig kan man ikke få EUPF av AD. Du bør søke om utredning hos en spesialist. Anonymkode: 38cbb...53e Det er spesialist som har gitt meg diagnosen BP2. Men jeg følger ikke helt standardoppskriften. Derfor spør jeg nhd om disse forskjeller. Men jeg får nok ikke svar. Anonymkode: 8bbb8...6a7 0 Siter
FGT Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 Jeg trodde tidligere at jeg kunne ha "mixed state" siden stemningsleia var stabil, men det var også noe som hette "dysymi" som ikke regnes for depresjon, men viss nok en stemningslidelse. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er spesialist som har gitt meg diagnosen BP2. Men jeg følger ikke helt standardoppskriften. Derfor spør jeg nhd om disse forskjeller. Men jeg får nok ikke svar. Anonymkode: 8bbb8...6a7 Har du spurt spesialisten som ga deg diagnosen om det du spør NHD om? Det er ikke sikkert det er så lett for NHD å disgnostisere over nett. Anonymkode: 38cbb...53e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du spurt spesialisten som ga deg diagnosen om det du spør NHD om? Det er ikke sikkert det er så lett for NHD å disgnostisere over nett. Anonymkode: 38cbb...53e Jeg har ikke bedt nhd diagnotisere. Jeg har spurt hvordan de skiller disse diagnosene. Anonymkode: 8bbb8...6a7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke bedt nhd diagnotisere. Jeg har spurt hvordan de skiller disse diagnosene. Anonymkode: 8bbb8...6a7 Og det fikk du vel svar på av meg? Anonymkode: 38cbb...53e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det fikk du vel svar på av meg? Anonymkode: 38cbb...53e Nei. Jeg kan ikke se det. Jeg ønsker et skikkelig fagsvar på akkurat det jeg spør om. Jeg forstår ikke helt hvor du vil med denne kommentaren. Anonymkode: 8bbb8...6a7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg kan ikke se det. Jeg ønsker et skikkelig fagsvar på akkurat det jeg spør om. Jeg forstår ikke helt hvor du vil med denne kommentaren. Anonymkode: 8bbb8...6a7 Hvor jeg vil? Jeg forsøkte å hjelpe deg! Men siden du vil ha et skikkelig fagsvar får du bare se bort fra mitt bidrag. Anonymkode: 38cbb...53e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor jeg vil? Jeg forsøkte å hjelpe deg! Men siden du vil ha et skikkelig fagsvar får du bare se bort fra mitt bidrag. Anonymkode: 38cbb...53e Ok. Beklager. Men på nett kan det enkelte ganger være vanskelig å forstå hva som ligger bak en kommentar. Denne gjorde meg usikker. Jeg setter pris på svar fra alle, men dette spørsmålet skulle jeg ønske jeg også fikk et skikkelig fagsvar, da det betyr mye for meg å vite sikkert om disse forskjellene på stemningslidelser med raske svingninger. Anonymkode: 8bbb8...6a7 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 Den 16.06.2016 at 19.26, AnonymBruker skrev: Cyklotymi, ultra ultra rapid cykling, mixed state og eupf? Jeg har diagnosen BP2. Men nå er jeg inne i en blanding av hyper, depressiv, kreativ, planlegger og starter mange prosjekter. Samtidig har jeg mye selvmordstanker. Skrev et annet innlegg i går om dette. Jeg har passert 50 år. Anonymkode: 8bbb8...6a7 Cyklotymi er den bipolare delen "vedvarende stemningslidelser - F34". (Den unipolare er dystymi). Den kjennetegnes ved lang varighet og at svingningene kommer "av seg selv" helt uavhengig av ytre hendelser inkl menssyklus. Alvorligheten (amplituden) i svingningene er så liten at en ikke oppfyller kravene for verken hypomani eller depressiv episode. Mixed state er en variant i BP. Der har en i den samme episoden elementer både fra mani og depresjon. Men som ved BP ellers har en avgrensede episoder som skilles fra hverandre av lange perioder med friskhet (euthym). UURC er en bipolar variant episodene kommer brått og varer kort. Det er likevel BP http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9702745 Eupf er en pf (og dermed en tilstand)som ikke er episodisk og som inneholder langt mer enn stemningssvingninger. DSM-IV lister ni ulik kriterier. Mange av problemene går på identitet, krenkbarhet, impulsvitet og dermed også relasjoner. https://no.wikipedia.org/wiki/Borderline_personlighetsforstyrrelse 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 Skrevet 18. juni 2016 Jeg skjønner at mine svar var på trynet så jeg skal slutte å engasjere meg og gi feil svar. Anonymkode: 38cbb...53e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 Skrevet 18. juni 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner at mine svar var på trynet så jeg skal slutte å engasjere meg og gi feil svar. Anonymkode: 38cbb...53e Det var ikke noe feil med svarene, men det var svar jeg visste. Det var noe mer jeg trengte svar på. Mener du at du skal slutte å engasjere deg på grunn av at jeg trengte svar på noe mer? Jeg ble litt usikker på hva du ville frem til i det ene innlegget, og det beklager jeg. Men jeg håper ikke det skal være noen grunn til at du slutter å engasjere deg. Jeg har flere ganger sett at i kommunikasjon på nett kan det at vi ikke får med tonefall, skape misforståelse og usikkerhet. Anonymkode: 8bbb8...6a7 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. juni 2016 Skrevet 18. juni 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner at mine svar var på trynet så jeg skal slutte å engasjere meg og gi feil svar. Anonymkode: 38cbb...53e Siden vi er inne på temaet: Dette er et svar som tyder på eupf-problematikk. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.