AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 Skrevet 18. juni 2016 39 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Siden vi er inne på temaet: Dette er et svar som tyder på eupf-problematikk. Ja, jeg har nok EUPF eller symptomer på det. Anonymkode: 38cbb...53e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 Skrevet 18. juni 2016 Den 17. juni 2016 at 20.20, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Cyklotymi er den bipolare delen "vedvarende stemningslidelser - F34". (Den unipolare er dystymi). Den kjennetegnes ved lang varighet og at svingningene kommer "av seg selv" helt uavhengig av ytre hendelser inkl menssyklus. Alvorligheten (amplituden) i svingningene er så liten at en ikke oppfyller kravene for verken hypomani eller depressiv episode. Mixed state er en variant i BP. Der har en i den samme episoden elementer både fra mani og depresjon. Men som ved BP ellers har en avgrensede episoder som skilles fra hverandre av lange perioder med friskhet (euthym). UURC er en bipolar variant episodene kommer brått og varer kort. Det er likevel BP http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9702745 Eupf er en pf (og dermed en tilstand)som ikke er episodisk og som inneholder langt mer enn stemningssvingninger. DSM-IV lister ni ulik kriterier. Mange av problemene går på identitet, krenkbarhet, impulsvitet og dermed også relasjoner. https://no.wikipedia.org/wiki/Borderline_personlighetsforstyrrelse Takk for svar. Jeg kjenner igjen mye i disse diagnosene, men ingen som passer helt. Jeg har både hatt depresjoner og hypomani, så da kan det vel ikke være cyklotomi. Eller kan man ha Cyklotomi i tillegg til BP2. Mixed state er mulig, men det kan vel ikke være det når jeg aldri har hatt mani? UURC kommer brått og varer kort.Jeg vet ikke helt. Depresjon kan vare kort, men perioden med hurtige svingninger varierer. I tillegg kan jeg være hyper og deprimert nesten samtidig. Jeg kjenner igjen noen få trekk av EUPF. Men det er trekk som kom eller ble forsterket etter 35 års alder, og etter at jeg begynte med AD. Det var også da perioder med disse raske svingningene ble et problem. Samtidig har jeg også perioder jeg er frisk over lengre tid. Jeg passer nok ikke perfekt inn i noe. Det roet seg for denne gang. Men det ble nok litt mye for den jeg bor sammen med når jeg ble så hyper. Det er vanskelig å si om noe utløser disse skiftningene. Jeg klarer enkelte ganger å finne noe som kan ha utløst det. Anonymkode: 8bbb8...6a7 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. juni 2016 Skrevet 18. juni 2016 Det passer nok best med BP2. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 Skrevet 18. juni 2016 9 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Det passer nok best med BP2. Ok. Jeg trodde bare ikke en ren BP2 lidelse hadde slike blanda tilstander og raske svingninger. Jeg har også hatt klare perioder med depresjon, og klare perioder med hypomani. Men mest blanda og raske svingninger. Jeg tenkte litt på hymoni. Hva som skiller normalt og sykt. Alle mennesker kan vel være mer giret og hyper innimellom. Det jeg opplever selv er at alt må skje straks. Har ikke tid til å vente på noe. Får veldig energi. Og jeg kan få ideer på mange prosjekter som skal skje på en gang. Det kan bli slitsomt for andre å følge med. Anonymkode: 8bbb8...6a7 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. juni 2016 Skrevet 19. juni 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok. Jeg trodde bare ikke en ren BP2 lidelse hadde slike blanda tilstander og raske svingninger. Jeg har også hatt klare perioder med depresjon, og klare perioder med hypomani. Men mest blanda og raske svingninger. Jeg tenkte litt på hymoni. Hva som skiller normalt og sykt. Alle mennesker kan vel være mer giret og hyper innimellom. Det jeg opplever selv er at alt må skje straks. Har ikke tid til å vente på noe. Får veldig energi. Og jeg kan få ideer på mange prosjekter som skal skje på en gang. Det kan bli slitsomt for andre å følge med. Anonymkode: 8bbb8...6a7 Også blant de med BP2 er det spredning i alle de andre personlige egenskapene som intelligens og personlighet. Dvs at ikke alle med BP2 er like, og sykdommen ter seg ikke likt hos noen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 Skrevet 19. juni 2016 16 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Siden vi er inne på temaet: Dette er et svar som tyder på eupf-problematikk. Men var ikke svarene feil da? Og siden vi som er fagpersoner ikke skal svare hvis vi ikke er sikker, så var det vel også feil av meg å engasjere meg/svare? Grunnen til at jeg ville slutte å engasjere meg var flere, og noe jeg har tenkt på lenge. Mine svar betyr jo ikke noe for andre heller, de blir oversett, og det er ikke noe artig for meg når dette skjer over lang tid. Hvorfor skal jeg bruke min tid på å engasjere meg når det er slik? Det er mange andre her som har mye bedre svar enn meg, og da trenger jeg ikke bruke mer tid her inne. Ja, det er godt mulig jeg har EUPF fordi jeg uttrykte meg som jeg gjorde og fordi jeg føler det sånn. Men etter lang tid kommer man til et punkt der man ikke orker mer og finner ut at det ikke er verdt det. Anonymkode: 38cbb...53e 0 Siter
frosken Skrevet 19. juni 2016 Skrevet 19. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men var ikke svarene feil da? Og siden vi som er fagpersoner ikke skal svare hvis vi ikke er sikker, så var det vel også feil av meg å engasjere meg/svare? Grunnen til at jeg ville slutte å engasjere meg var flere, og noe jeg har tenkt på lenge. Mine svar betyr jo ikke noe for andre heller, de blir oversett, og det er ikke noe artig for meg når dette skjer over lang tid. Hvorfor skal jeg bruke min tid på å engasjere meg når det er slik? Det er mange andre her som har mye bedre svar enn meg, og da trenger jeg ikke bruke mer tid her inne. Ja, det er godt mulig jeg har EUPF fordi jeg uttrykte meg som jeg gjorde og fordi jeg føler det sånn. Men etter lang tid kommer man til et punkt der man ikke orker mer og finner ut at det ikke er verdt det. Anonymkode: 38cbb...53e Det du tar opp her, er jo noe som kanskje skje i mange sosiale situasjoner. Man engasjerer seg, men føler - med rette eller urette - at det man bidrar med ikke blir lagt merke til av omgivelsene på den måten man skulle ønske. Med f.eks. dårlig selvfølelse og personlighetsmessige vansker, så kan det fort bli noen slike episoder. Jeg tror det er fornuftig å tenke seg godt om før man handler som følge av slike følelser. Du gjenkjenner sikkert en bestemt type følelse du får i slike situasjoner, og når den følelsen oppstår, tror jeg det er tid for time-out. Det lønner seg å vente til den opprørte følelsen har gitt seg, da du vel ikke ønsker å legge dine egne problemer over på andre, noe som fort blir tilfelle dersom du handler impulsivt i en slik situasjon. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. juni 2016 Skrevet 19. juni 2016 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26147068 0 Siter
frosken Skrevet 19. juni 2016 Skrevet 19. juni 2016 7 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26147068 Interessant abstract. Hva vet man om effekten av at omgivelsene "overdriver" sine bekreftelser i forhold til mennesker med denne typen vansker? Bidrar det til økt trygghet og opplevelse av å være inkludert, eller kan det like gjerne opprettholde problemene? Jeg synes dette er en vanskelig balansegang her på dol. Noen ganger kjennes det konstruktivt og riktig å gi ganske massiv støtte i forhold til opplevelser av å ikke være inkludert, likt, ok osv - mens andre ganger oppfatter jeg det som destruktivt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 Skrevet 19. juni 2016 7 minutter siden, frosken skrev: Interessant abstract. Hva vet man om effekten av at omgivelsene "overdriver" sine bekreftelser i forhold til mennesker med denne typen vansker? Bidrar det til økt trygghet og opplevelse av å være inkludert, eller kan det like gjerne opprettholde problemene? Jeg synes dette er en vanskelig balansegang her på dol. Noen ganger kjennes det konstruktivt og riktig å gi ganske massiv støtte i forhold til opplevelser av å ikke være inkludert, likt, ok osv - mens andre ganger oppfatter jeg det som destruktivt. Hvis man har opplevd reell (og ikke innbilt) sosial utestengelse halve livet, er det vel ikke så rart at man føler det slik også når det ikke er reellt i voksen alder når man i lang tid ser at det man bidrar med ikke blir mottatt. Til slutt føler man også at man gir feil svar, og det er jo galt det også. Og ja, jeg skjønner at det sikkert har noe med meg å gjøre, jeg har kort sagt diagnosen unnvikende pf pg det forklarer etter min erfaring mye av årsaken til at jeg ikke var inkludert. Det var kanskje jeg som trakk meg unna andre og ikke omvendt, men jeg VET ikke, jeg vet bare at jeg hadde sterk sosial angst og at skolen var et mareritt pga det sosiale. Jeg unner ingen å gå gjennom det helvetet jeg var gjennom kombinert med alt som skjedde hjemme. Siste året tok læreren tak i ting og ba de andre inkludere meg, men jeg følte meg som en byrde fordi de andre på en måte ble tvunget til å være sammen med meg og jeg hadde heller ikke noe å snakke med dem om, jeg følte meg veldig ubekvem. Men uansett er det ikke her på dol jeg lever mitt liv, det er i RL og der opplever jeg ikke sosial utestengelse, har ikke gjort det på mange år. Jeg har heller ikke behov for å være sosialt inkludert på dol, men når man bruker massevis av tid på å hjelpe andre og ser at svarene ikke blir mottatt så gjør det til slutt noe med en. En går bl.a lei til slutt og synes ikke det er verdt å bruke sin tid som man heller kan bruke i RL. Ja, dere kan gjerne bare ilegge meg en EUPF-diagnose som følge av at jeg til slutt bare sier det jeg lenge har kjent på. Dere kjenner meg ikke og vet ikke hvordan jeg er og reagerer i RL, for dere har ikke sett meg i RL. Jeg viser ikke mine følelser for andre, jeg holder dem for meg selv, og den egenskapen er jeg svært glad for at jeg har, for det siste jeg vil er å såre noen og å være en byrde for andre. Anonymkode: 38cbb...53e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 Skrevet 19. juni 2016 Men jeg setter pris på at dere gir tilbakemeldinger som jeg kan reflektere over, det kan jo være ting jeg ikke ser selv. Uansett så orker ikke jeg å bruke mer tid på dol. Det er mange andre her inne som kan hjelpe. Anonymkode: 38cbb...53e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 Skrevet 19. juni 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man har opplevd reell (og ikke innbilt) sosial utestengelse halve livet, er det vel ikke så rart at man føler det slik også når det ikke er reellt i voksen alder når man i lang tid ser at det man bidrar med ikke blir mottatt. Til slutt føler man også at man gir feil svar, og det er jo galt det også. Og ja, jeg skjønner at det sikkert har noe med meg å gjøre, jeg har kort sagt diagnosen unnvikende pf pg det forklarer etter min erfaring mye av årsaken til at jeg ikke var inkludert. Det var kanskje jeg som trakk meg unna andre og ikke omvendt, men jeg VET ikke, jeg vet bare at jeg hadde sterk sosial angst og at skolen var et mareritt pga det sosiale. Jeg unner ingen å gå gjennom det helvetet jeg var gjennom kombinert med alt som skjedde hjemme. Siste året tok læreren tak i ting og ba de andre inkludere meg, men jeg følte meg som en byrde fordi de andre på en måte ble tvunget til å være sammen med meg og jeg hadde heller ikke noe å snakke med dem om, jeg følte meg veldig ubekvem. Men uansett er det ikke her på dol jeg lever mitt liv, det er i RL og der opplever jeg ikke sosial utestengelse, har ikke gjort det på mange år. Jeg har heller ikke behov for å være sosialt inkludert på dol, men når man bruker massevis av tid på å hjelpe andre og ser at svarene ikke blir mottatt så gjør det til slutt noe med en. En går bl.a lei til slutt og synes ikke det er verdt å bruke sin tid som man heller kan bruke i RL. Ja, dere kan gjerne bare ilegge meg en EUPF-diagnose som følge av at jeg til slutt bare sier det jeg lenge har kjent på. Dere kjenner meg ikke og vet ikke hvordan jeg er og reagerer i RL, for dere har ikke sett meg i RL. Jeg viser ikke mine følelser for andre, jeg holder dem for meg selv, og den egenskapen er jeg svært glad for at jeg har, for det siste jeg vil er å såre noen og å være en byrde for andre. Anonymkode: 38cbb...53e Vondt å lese at du ser på meg som en som ikke mottar svarene dine. Jeg ønsket bare å få svar på noe mer enn jeg visste fra før. Og det jeg ønsket å vite stod i spørsmålet. Anonymkode: 8bbb8...6a7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 Skrevet 19. juni 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vondt å lese at du ser på meg som en som ikke mottar svarene dine. Jeg ønsket bare å få svar på noe mer enn jeg visste fra før. Og det jeg ønsket å vite stod i spørsmålet. Anonymkode: 8bbb8...6a7 Beklager. Det var ikke sånn ment. Det har ikke noe med deg å gjøre heller. Dette er generelt. Alt skyldes noe ved meg og ingen andre. Vær glad du ikke har EUPF og at du har fått et skikkelig fagsvar på ting du har lurt på lenge. Jeg har selv fått svar på ting jeg har lurt på i denne tråden, så den var nyttig for meg også. Jeg håper du nå får korrekt medisinering for din BP og at du dermed slipper å plages mer. Lykke til videre. Anonymkode: 38cbb...53e 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.