AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 Hei, fikk nylig ADD, og fastlegen sendte henvisning til DPS i slutten av MAI.jeg fikk svar om at jeg fikk time i starten av desember vedrørende utprøvning av sentralstimulerende. jeg syns over 6 måneder er litt lenge å vente, siden det ikke er snakk om ett omfattende behandlingsprogram, men kun utskriving av medisiner. noe som sikkert kun er ett par samtaler og ikke så mye mer. Hvor lenge har dere andre opplevd å måtte vente når det kun er snakk om medisinutprøving? Anonymkode: a19b5...346 0 Siter
Trine Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 Medisinutprøving for ADHD er ikke nødvendigvis så veldig fort gjort. Jeg har holdt på med det i 6 mnd og er fortsatt ikke ferdig. Om du ikke har blitt prioritert så er ikke 6 mnd så lenge. Jeg fikk time etter 4 mnd, men jeg var prioritert og da er ikke ventetiden like lenge. Men om du har fått diagnosen, hvorfor får du ikke da medisiner der du ble utredet? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 Et øyeblikk siden, Trine skrev: Medisinutprøving for ADHD er ikke nødvendigvis så veldig fort gjort. Jeg har holdt på med det i 6 mnd og er fortsatt ikke ferdig. Om du ikke har blitt prioritert så er ikke 6 mnd så lenge. Jeg fikk time etter 4 mnd, men jeg var prioritert og da er ikke ventetiden like lenge. Men om du har fått diagnosen, hvorfor får du ikke da medisiner der du ble utredet? Det var en nevropsykolog som utredet meg, og han kan ikke skrive ut medisiner, fastlegen mente nevropsykologisk utredning var det mest sikkere etter hva jeg forsto. men han jobbet alene, så det er DPS jeg blir sendt til vedrørende medisiner. Anonymkode: a19b5...346 0 Siter
Trine Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var en nevropsykolog som utredet meg, og han kan ikke skrive ut medisiner, fastlegen mente nevropsykologisk utredning var det mest sikkere etter hva jeg forsto. men han jobbet alene, så det er DPS jeg blir sendt til vedrørende medisiner. Anonymkode: a19b5...346 Ok. Nevropsykologisk test er gjerne en del av utredningen, men så skal også alt annet utelukkes. Men det har hn kanskje gjort? Jeg ble henvist til DPS der jeg bor. Da jeg omsider fikk time der fikk jeg beskjed om at de måtte henvise meg videre til en annen DPS for nevropsykologisk undersøkelse. Da ble jeg så lei at jeg tok testen privat. Det var jo lurt for hun som skulle henvise meg videre glemte å sende henvisningen før hun sluttet i jobben. Da hadde jeg først blitt utredet et sted for autisme og fått beskjed om at jeg mest sannsynlig hadde ADHD. Siden jeg ikke hadde autisme så kunne ikke de starte medisinutprøving så de henviste meg videre. Når jeg da omsider kom dit og fikk beskjed om at jeg måtte et 3. sted for utredning så svartnet det litt for meg. Heia helsevesenet! Det er fullstendig idiotisk. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 1 minutt siden, Trine skrev: Ok. Nevropsykologisk test er gjerne en del av utredningen, men så skal også alt annet utelukkes. Men det har hn kanskje gjort? Jeg ble henvist til DPS der jeg bor. Da jeg omsider fikk time der fikk jeg beskjed om at de måtte henvise meg videre til en annen DPS for nevropsykologisk undersøkelse. Da ble jeg så lei at jeg tok testen privat. Det var jo lurt for hun som skulle henvise meg videre glemte å sende henvisningen før hun sluttet i jobben. Da hadde jeg først blitt utredet et sted for autisme og fått beskjed om at jeg mest sannsynlig hadde ADHD. Siden jeg ikke hadde autisme så kunne ikke de starte medisinutprøving så de henviste meg videre. Når jeg da omsider kom dit og fikk beskjed om at jeg måtte et 3. sted for utredning så svartnet det litt for meg. Heia helsevesenet! Det er fullstendig idiotisk. ojj, tydeligvis ekstremt mye styr. i usa virker det veldig mye lettere å få riktige medisiner.. jeg har også Asperger by the way. nevropsykologen sa han mente det kunne stå i veien for medisinutprøving, men fastlegen var veldig optimistisk til at jeg kom til å få prøve medisiner.. er livredd for at det at jeg har asperger kan stå i veien for medisinutprøving... hvilke ADHD medisiner har du foresten hatt best effekt av? Anonymkode: a19b5...346 0 Siter
slabbedask Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 42 minutter siden, Trine skrev: Ok. Nevropsykologisk test er gjerne en del av utredningen, men så skal også alt annet utelukkes. Men det har hn kanskje gjort? Jeg ble henvist til DPS der jeg bor. Da jeg omsider fikk time der fikk jeg beskjed om at de måtte henvise meg videre til en annen DPS for nevropsykologisk undersøkelse. Da ble jeg så lei at jeg tok testen privat. Det var jo lurt for hun som skulle henvise meg videre glemte å sende henvisningen før hun sluttet i jobben. Da hadde jeg først blitt utredet et sted for autisme og fått beskjed om at jeg mest sannsynlig hadde ADHD. Siden jeg ikke hadde autisme så kunne ikke de starte medisinutprøving så de henviste meg videre. Når jeg da omsider kom dit og fikk beskjed om at jeg måtte et 3. sted for utredning så svartnet det litt for meg. Heia helsevesenet! Det er fullstendig idiotisk. Måte på til treighet da! 1 Siter
Trine Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: ojj, tydeligvis ekstremt mye styr. i usa virker det veldig mye lettere å få riktige medisiner.. jeg har også Asperger by the way. nevropsykologen sa han mente det kunne stå i veien for medisinutprøving, men fastlegen var veldig optimistisk til at jeg kom til å få prøve medisiner.. er livredd for at det at jeg har asperger kan stå i veien for medisinutprøving... hvilke ADHD medisiner har du foresten hatt best effekt av? Anonymkode: a19b5...346 Altså, er du heldig så funker Ritalin og da er jo saken grei. Men det er ikke sikkert det funker og da må man prøve noe annet og om ikke det funker så må man prøve enda noe annet. Jeg leste et sted (husker ikke hvor) at på voksne har ADHD medisiner kun effekt på ca 50%. Andre steder har jeg lest 75%. Asperger står ikke i veien for å prøve medisiner. Jeg ble utredet på et regionalt senter for autisme, så der har de peiling på akkurat det. Der fikk jeg beskjed om at ADHD ofte kunne skjule Asperger så om de hadde mistanke så ville de sette meg på ADHD-medisiner der for å se om aspergeren da kom tydeligere fram. Men jeg var under cut-off så da ble jeg sendt videre. Jeg har ikke hatt noen effekt av noen ADHD-medisiner. Jeg ble bittelitt roligere av dem, men konsentrasjonen er like ikke-eksisterende som alltid. Testet først Ritalin i en mnd. Så testet jeg Elvanse i en mnd. Så har jeg brukt 4-5 mnd på å teste Strattera. På de kommer effekten snikende så man må gå på dem en stund og siden jeg så lett får bivirkninger brukte vi lang tid på opptrappingen. Nå trapper jeg ned på Strattera og skal teste Attentin etter det. 0 Siter
Trine Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 13 minutter siden, slabbedask skrev: Måte på til treighet da! Ja, er du overrasket? Nå skal ikke helsevesenet ha hele skylden da. Det er jo ikke dems skyld at jeg ikke har effekt av medisiner. Skulle tro jeg var imun. 0 Siter
slabbedask Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 10 minutter siden, Trine skrev: Ja, er du overrasket? Nå skal ikke helsevesenet ha hele skylden da. Det er jo ikke dems skyld at jeg ikke har effekt av medisiner. Skulle tro jeg var imun. Hva hvis Attentin heller ikke har effekt? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 3 minutter siden, Trine skrev: Altså, er du heldig så funker Ritalin og da er jo saken grei. Men det er ikke sikkert det funker og da må man prøve noe annet og om ikke det funker så må man prøve enda noe annet. Jeg leste et sted (husker ikke hvor) at på voksne har ADHD medisiner kun effekt på ca 50%. Andre steder har jeg lest 75%. Asperger står ikke i veien for å prøve medisiner. Jeg ble utredet på et regionalt senter for autisme, så der har de peiling på akkurat det. Der fikk jeg beskjed om at ADHD ofte kunne skjule Asperger så om de hadde mistanke så ville de sette meg på ADHD-medisiner der for å se om aspergeren da kom tydeligere fram. Men jeg var under cut-off så da ble jeg sendt videre. Jeg har ikke hatt noen effekt av noen ADHD-medisiner. Jeg ble bittelitt roligere av dem, men konsentrasjonen er like ikke-eksisterende som alltid. Testet først Ritalin i en mnd. Så testet jeg Elvanse i en mnd. Så har jeg brukt 4-5 mnd på å teste Strattera. På de kommer effekten snikende så man må gå på dem en stund og siden jeg så lett får bivirkninger brukte vi lang tid på opptrappingen. Nå trapper jeg ned på Strattera og skal teste Attentin etter det. woow takker for bra svar, det var veldig beroligende å høre!! jeg er motsatt av deg, en som tåler veldig mye juling uten å få noen bivirkninger nesten, bruker 225 mg effexor og 150 mg truxal drikker mange dager i uken, og bruker roacutane 60 mg for hudproblemer, uten å bivirkninger i det hele tatt nesten av disse medsa, truxal gir muligens en del bivirkninger, men det er også en temmelig sterk medisin. sammenlignet med de andre jeg bruker. jeg er slik at jeg veier bivirkninger opp mot effekt, dvs om effekten er bare litt bedre enn bivirkningene så fortsetter jeg, og jeg er ikke så sær akkuratt, siden jeg stort sett alltid har fortsatt med første og beste medisinen fastlegen skrev ut, uten å gidde å prøve noe annet, så jeg blir oppriktig overasket om ikke ritalin fungerer for meg. eneste jeg egentlig ser etter i ritalin er at jeg får litt mer orden på ting, dvs bedre konsentrasjon, og mer vilje til å gjøre kjedelige ting som å trene og rydde leiligheten osv osv, og om det hjelper på det sosiale tar jeg det som ett veldig stort pluss. Kanskje du burde søke om å få adderall? den jeg har hørt mest possitivt om egentlig, men er visst veldig vanskelig å få i norge. Anonymkode: a19b5...346 0 Siter
Trine Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 1 minutt siden, slabbedask skrev: Hva hvis Attentin heller ikke har effekt? Nei, da vet jeg ikke. Da får jeg vel bare leve med dette noe ubrukelige hodet! Vet ikke om det finnes noe mer som kan prøves da. Jeg har ikke helt troa på Attentin heller. Det er jo det samme som Elvanse, men det tas opp på en annen måte. Jaja, vi får se. Om en ukes tid. 0 Siter
slabbedask Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 6 minutter siden, Trine skrev: Nei, da vet jeg ikke. Da får jeg vel bare leve med dette noe ubrukelige hodet! Vet ikke om det finnes noe mer som kan prøves da. Jeg har ikke helt troa på Attentin heller. Det er jo det samme som Elvanse, men det tas opp på en annen måte. Jaja, vi får se. Om en ukes tid. Lykke til må man vel si... 0 Siter
Trine Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: woow takker for bra svar, det var veldig beroligende å høre!! jeg er motsatt av deg, en som tåler veldig mye juling uten å få noen bivirkninger nesten, bruker 225 mg effexor og 150 mg truxal drikker mange dager i uken, og bruker roacutane 60 mg for hudproblemer, uten å bivirkninger i det hele tatt nesten av disse medsa, truxal gir muligens en del bivirkninger, men det er også en temmelig sterk medisin. sammenlignet med de andre jeg bruker. jeg er slik at jeg veier bivirkninger opp mot effekt, dvs om effekten er bare litt bedre enn bivirkningene så fortsetter jeg, og jeg er ikke så sær akkuratt, siden jeg stort sett alltid har fortsatt med første og beste medisinen fastlegen skrev ut, uten å gidde å prøve noe annet, så jeg blir oppriktig overasket om ikke ritalin fungerer for meg. eneste jeg egentlig ser etter i ritalin er at jeg får litt mer orden på ting, dvs bedre konsentrasjon, og mer vilje til å gjøre kjedelige ting som å trene og rydde leiligheten osv osv, og om det hjelper på det sosiale tar jeg det som ett veldig stort pluss. Kanskje du burde søke om å få adderall? den jeg har hørt mest possitivt om egentlig, men er visst veldig vanskelig å få i norge. Anonymkode: a19b5...346 Oi, jeg var oppe i 75 mg efexor. Ingen effekt, men masse bivirkninger. Så har jeg prøvd 10 mg cipralex og 10 mg brintellix. Samme der, masse bivirkninger, ingen virkning. Det gjør jeg også. Er det noe som helst effekt så kan jeg leve med litt bivirkninger. Men medisiner har en tendens til å ikke virke på meg. Jeg hadde håpet på litt bedre konsentrasjon, litt mer motivasjon og litt bedre prossesseringshastighet. Det sosiale sa fastlegen min at medisiner ikke hjalp på, så der hadde jeg ingen håp. Kan man få Adderall i Norge da? Jeg tror Attentin er det samme, eller ihvertfall bortimot det samme. Jeg får høre med psykiateren dersom Attentin ikke fungerer. 0 Siter
Trine Skrevet 16. juni 2016 Skrevet 16. juni 2016 7 minutter siden, slabbedask skrev: Lykke til må man vel si... Tusen takk, det tror jeg trengs. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 9 timer siden, Trine skrev: Oi, jeg var oppe i 75 mg efexor. Ingen effekt, men masse bivirkninger. Så har jeg prøvd 10 mg cipralex og 10 mg brintellix. Samme der, masse bivirkninger, ingen virkning. Det gjør jeg også. Er det noe som helst effekt så kan jeg leve med litt bivirkninger. Men medisiner har en tendens til å ikke virke på meg. Jeg hadde håpet på litt bedre konsentrasjon, litt mer motivasjon og litt bedre prossesseringshastighet. Det sosiale sa fastlegen min at medisiner ikke hjalp på, så der hadde jeg ingen håp. Kan man få Adderall i Norge da? Jeg tror Attentin er det samme, eller ihvertfall bortimot det samme. Jeg får høre med psykiateren dersom Attentin ikke fungerer. hmm. har aldri kjent noe på 75 mg effexor selv annet enn helt i starten, om du ikke bruker noe annet enn effexor, må du nok sikkert fort oppi 225+ for at det skal hjelpe skikkelig, bivirkningene tar av etterhvert med de aller fleste medisiner, men tar ofte lang lang tid. hmm, kan sverge på at jeg har hørt om folk som har fått Adderall i norge, men er ikke helt sikker, om jeg ikke husker feil er det noe som heter godkjenningsfritak, for vriene situasjoner, hvor andre medisiner ikke fungerer. kan tenke meg at du er en som burde ha prøvd adderall, siden annet ikke fungerer. fant en annen link, men vet ikke om de strekker seg så langt som til adderall, siden det etter min forståelse er ganske mye sterkere enn de andre add-adhd medsa.http://www.legemiddelverket.no/godkjenning_og_regelverk/godkjenningsfritak/Sider/default.aspxhttp://www.felleskatalogen.no/medisin/godkjenningsfritak/preparatliste står på andre linken att adderall er på godkjenningfristak. TS HER btw. Anonymkode: a19b5...346 0 Siter
Trine Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: hmm. har aldri kjent noe på 75 mg effexor selv annet enn helt i starten, om du ikke bruker noe annet enn effexor, må du nok sikkert fort oppi 225+ for at det skal hjelpe skikkelig, bivirkningene tar av etterhvert med de aller fleste medisiner, men tar ofte lang lang tid. hmm, kan sverge på at jeg har hørt om folk som har fått Adderall i norge, men er ikke helt sikker, om jeg ikke husker feil er det noe som heter godkjenningsfritak, for vriene situasjoner, hvor andre medisiner ikke fungerer. kan tenke meg at du er en som burde ha prøvd adderall, siden annet ikke fungerer. fant en annen link, men vet ikke om de strekker seg så langt som til adderall, siden det etter min forståelse er ganske mye sterkere enn de andre add-adhd medsa.http://www.legemiddelverket.no/godkjenning_og_regelverk/godkjenningsfritak/Sider/default.aspxhttp://www.felleskatalogen.no/medisin/godkjenningsfritak/preparatliste står på andre linken att adderall er på godkjenningfristak. TS HER btw. Anonymkode: a19b5...346 225+ hadde ikke gått. Da hadde jeg trolig tatt livet av meg. Jeg gikk på 75 mg i et år og bivirkningene var der like forbanna. Legen ville ikke øke dosen pga bivirkningene, i tillegg til at jeg skulle utredes og da er det greit å ikke være påvirket av medisiner.. Et av problemene var at jeg svetter som en gris om natta når jeg går på ssri. Etterhvert som vinteren på nytt nærmet seg tenkte jeg at disse medisinene må jeg bare slutte med. Jeg kan ikke sove ute i -10 grader og svette, det vil jo rett og slett være livsfarlig. Og siden fjellet gir meg mer enn det medisinene gjør (de ga meg jo ingenting) så var valget ganske enkelt. Jeg måtte lese litt om Adderall nå. Tusen takk for tipset. Jeg vet ikke om jeg forsto det riktig det jeg leste, men konklusjonen min ble ihvertfall at Attentin er dexamfetamin, mens Adderall er dexamfetamin + amfetamin. Da er det nesten det samme som Attentin, men ikke helt. Godt å ha enda en mulighet, dersom Attentin heller ikke skulle funke. Man kan få det i Norge, men det må søkes om det. Jeg skal ta det opp med psykiateren når jeg skal dit om en uke. Kanskje hun kan søke før jeg vet om jeg trenger det, sånn for å spare litt tid. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 17. juni 2016 Skrevet 17. juni 2016 Når diagnosen er stilt, starter vi medisinutprøvingen umiddelbart. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 Skrevet 18. juni 2016 20 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Når diagnosen er stilt, starter vi medisinutprøvingen umiddelbart. TS her, betyr dette at ventetiden på ett halvt år på DPS for medisinutprøving ikke er akseptabelt? Anonymkode: a19b5...346 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 Skrevet 18. juni 2016 20 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Når diagnosen er stilt, starter vi medisinutprøvingen umiddelbart. og hva kan jeg gjøre? veldig skuffet egentlig, tok 7 måneder å komme til nevropsykolog, og nå ytterlige 6 måneder for å starte på medisiner. Anonymkode: a19b5...346 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. juni 2016 Skrevet 18. juni 2016 Hva du kan gjøre: Klage til Fylkeslegen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.