AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 Skrevet 18. juni 2016 7 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Hva du kan gjøre: Klage til Fylkeslegen. okay takker for svar, da gjør jeg det. er veldig redd for at overlegen som behandlet søknaden skal bli sur på meg for at jeg klager, er samme lege-psykiater som jeg skal ha time hos. så jeg er da redd for at h*n skal nekte å skrive ut medisiner-hjelpe meg med medisiner for ADD. men om du syns 6 måneder er urimelig, så klager jeg. er også redd de kan ha misforstått henvisningen, og trodd det er snakk om en utredning, og ikke en medisinutprøving. diagnosen ADD er alerede stillt av en nevropsykolog som er en del av det offentlige. men ja, tror jeg klager;) Anonymkode: a19b5...346 0 Siter
frosken Skrevet 18. juni 2016 Skrevet 18. juni 2016 (endret) 11 timer siden, AnonymBruker skrev: og hva kan jeg gjøre? veldig skuffet egentlig, tok 7 måneder å komme til nevropsykolog, og nå ytterlige 6 måneder for å starte på medisiner. Anonymkode: a19b5...346 I prioriteringsveilederen for psykisk helsevern - ADHD - alvorlige symptomer og nedsatt funksjon - så oppgis en veiledende frist for oppstart utredning på 26 uker. https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/psykisk-helsevern-for-voksne/seksjon?Tittel=adhd-alvorlige-symptomer-9639 Det spørs om DPS vil være enig i at du er ferdig utredet. Se: https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/adhd/seksjon?Tittel=utredning-og-diagnostikk-av-1299#en-diagnostisk-oppsummering-av-adhd/-hyperkinetisk-forstyrrelse-bør-inneholde-aktuell-diagnose,-samtidige-tilstander-og-eventuelt-andre-tilstander-som-kan-forklare-symptomene,-samt-de-funksjonsvansker-disse-gir-i-hverdagen Endret 18. juni 2016 av frosken 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 Skrevet 18. juni 2016 2 minutter siden, frosken skrev: I prioriteringsveilederen for psykisk helsevern - ADHD - alvorlige symptomer og nedsatt funksjon - så oppgis en veiledende frist for oppstart utredning på 26 uker. https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/psykisk-helsevern-for-voksne/seksjon?Tittel=adhd-alvorlige-symptomer-9639 Det spørs om DPS vil være enig i at du er ferdig utredet. Se: https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/adhd/seksjon?Tittel=utredning-og-diagnostikk-av-1299#en-diagnostisk-oppsummering-av-adhd/-hyperkinetisk-forstyrrelse-bør-inneholde-aktuell-diagnose,-samtidige-tilstander-og-eventuelt-andre-tilstander-som-kan-forklare-symptomene,-samt-de-funksjonsvansker-disse-gir-i-hverdagen tusen takk for svar, men det er vel ingen på DPS som kan mer om ADD-ADHD enn en respektert nevropsykolog? ble mer usikker på om jeg skal klage nå.. angående prioriteringsveilederen, kan jeg forstå det om det er en utredning, men jeg trodde diagnosen alt var stillt. skal lese grundig igjennom linkene seinere Har Asperger fra før, og bruker en del truxal + effexor, betyr det at jeg er i store problemer vedrørende å få skrevet ut medisiner for ADD-ADHD? vil heller ta skuffelsen nå, enn om ett halvt år. Anonymkode: a19b5...346 0 Siter
Dame333 Skrevet 19. juni 2016 Skrevet 19. juni 2016 Den 16.6.2016 at 21.48, AnonymBruker skrev: Det var en nevropsykolog som utredet meg, og han kan ikke skrive ut medisiner, fastlegen mente nevropsykologisk utredning var det mest sikkere etter hva jeg forsto. men han jobbet alene, så det er DPS jeg blir sendt til vedrørende medisiner. Anonymkode: a19b5...346 Kan virke som et halvt år er standard ventetid. Jeg har også fått ut nevropsykologisk utredning. Utredningen konkluderte med at jeg burde henvises til psykiatrisk poliklinikk for utprøving med medikamentell behandling for ADD. Jeg har fått svar fra denne henvisningen, og timen er satt opp et halvt år frem i tid. Videre står det at timen gjelder: Utredning. Ser ut for at vi må belage oss på enda flere "tester", men håper inderlige at man kan slippe å ta den nevrospykologiske utredningen en gang til om ikke annet. Leser at man helst skal kartlegge barndommen gjennom pårørende og lignende også hos voksen. For meg som er nesten 50 år kan jeg ikke forstå at det kan være praktisk gjennomførbart. Så jeg får bare krysse fingre og tær og håpe på litt fornuft i fra de som skal utrede meg, for i min alder er man heldig om man fortsatt har sine foreldre i live. Nå er mine i live enda, men å forvente at jeg skal dra med meg mine gamle foreldre for å bidra i min utredning syns jeg virker direkte uforstandig. Kanskje noen av dere som er her inne har såpass erfaring og kunnskap om dette at dere kan svare på følgende: Finnes det noen mulighet til å ta denne delen av utredningen også privat? Det må i så fall være slik at de som utreder også kan foreskrive de medisiner det er snakk om. 0 Siter
Trine Skrevet 19. juni 2016 Skrevet 19. juni 2016 13 minutter siden, Dame333 skrev: Kan virke som et halvt år er standard ventetid. Jeg har også fått ut nevropsykologisk utredning. Utredningen konkluderte med at jeg burde henvises til psykiatrisk poliklinikk for utprøving med medikamentell behandling for ADD. Jeg har fått svar fra denne henvisningen, og timen er satt opp et halvt år frem i tid. Videre står det at timen gjelder: Utredning. Ser ut for at vi må belage oss på enda flere "tester", men håper inderlige at man kan slippe å ta den nevrospykologiske utredningen en gang til om ikke annet. Leser at man helst skal kartlegge barndommen gjennom pårørende og lignende også hos voksen. For meg som er nesten 50 år kan jeg ikke forstå at det kan være praktisk gjennomførbart. Så jeg får bare krysse fingre og tær og håpe på litt fornuft i fra de som skal utrede meg, for i min alder er man heldig om man fortsatt har sine foreldre i live. Nå er mine i live enda, men å forvente at jeg skal dra med meg mine gamle foreldre for å bidra i min utredning syns jeg virker direkte uforstandig. Kanskje noen av dere som er her inne har såpass erfaring og kunnskap om dette at dere kan svare på følgende: Finnes det noen mulighet til å ta denne delen av utredningen også privat? Det må i så fall være slik at de som utreder også kan foreskrive de medisiner det er snakk om. Jeg tror DPS alltid ønsker å utrede for å utelukke ev. andre sykdommer. Du trenger ikke ta den nevropsykologiske testen igjen. Trolig må du igjennom et par timer med "kryssforhør". En haug med spørsmål. Du får prøve å tenke at det er bra de utreder grundig. Det er jo ikke uvanlig at man har tilleggslidelser når man har adhd. Det er fornuftig om du tar en prat med foreldrene dine nå på forhånd og spør om de husker spesielle ting fra barndommen din. Så kan du formidle det videre til behandleren. DPS snakket ikke med mine foreldre, men det kan hende det er fordi Glenne alt hadde pratet med dem som ledd i utredning for autisme. Det kan også hende du kan få et skjema med spørsmål som du kan ta med til foreldrene dine eller at de kontakter dem på telefon. Du slipper nok å dra med gamle foreldre til DPS. Det finnes muligheter for å ta utredningen privat. Jeg gjorde det fordi jeg ikke orket vente på det offentlige. Få en utskrift av den nevropsykologiske undersøkelsen som du kan ta med til psykiateren. 0 Siter
frosken Skrevet 19. juni 2016 Skrevet 19. juni 2016 1 time siden, Dame333 skrev: Kan virke som et halvt år er standard ventetid. Jeg har også fått ut nevropsykologisk utredning. Utredningen konkluderte med at jeg burde henvises til psykiatrisk poliklinikk for utprøving med medikamentell behandling for ADD. Jeg har fått svar fra denne henvisningen, og timen er satt opp et halvt år frem i tid. Videre står det at timen gjelder: Utredning. Ser ut for at vi må belage oss på enda flere "tester", men håper inderlige at man kan slippe å ta den nevrospykologiske utredningen en gang til om ikke annet. Leser at man helst skal kartlegge barndommen gjennom pårørende og lignende også hos voksen. For meg som er nesten 50 år kan jeg ikke forstå at det kan være praktisk gjennomførbart. Så jeg får bare krysse fingre og tær og håpe på litt fornuft i fra de som skal utrede meg, for i min alder er man heldig om man fortsatt har sine foreldre i live. Nå er mine i live enda, men å forvente at jeg skal dra med meg mine gamle foreldre for å bidra i min utredning syns jeg virker direkte uforstandig. Kanskje noen av dere som er her inne har såpass erfaring og kunnskap om dette at dere kan svare på følgende: Finnes det noen mulighet til å ta denne delen av utredningen også privat? Det må i så fall være slik at de som utreder også kan foreskrive de medisiner det er snakk om. Er det ikke slik at breven sier at dere får time _innen_ en viss dato? I så fall kan det godt hende at ventetiden blir kortere hvis dere har litt flaks:-) 0 Siter
Dame333 Skrevet 19. juni 2016 Skrevet 19. juni 2016 2 timer siden, frosken skrev: Er det ikke slik at breven sier at dere får time _innen_ en viss dato? I så fall kan det godt hende at ventetiden blir kortere hvis dere har litt flaks:-) Nei, jeg har fått dato og klokkeslett for min time 0 Siter
Dame333 Skrevet 19. juni 2016 Skrevet 19. juni 2016 4 timer siden, Trine skrev: Jeg tror DPS alltid ønsker å utrede for å utelukke ev. andre sykdommer. Du trenger ikke ta den nevropsykologiske testen igjen. Trolig må du igjennom et par timer med "kryssforhør". En haug med spørsmål. Du får prøve å tenke at det er bra de utreder grundig. Det er jo ikke uvanlig at man har tilleggslidelser når man har adhd. Det er fornuftig om du tar en prat med foreldrene dine nå på forhånd og spør om de husker spesielle ting fra barndommen din. Så kan du formidle det videre til behandleren. DPS snakket ikke med mine foreldre, men det kan hende det er fordi Glenne alt hadde pratet med dem som ledd i utredning for autisme. Det kan også hende du kan få et skjema med spørsmål som du kan ta med til foreldrene dine eller at de kontakter dem på telefon. Du slipper nok å dra med gamle foreldre til DPS. Det finnes muligheter for å ta utredningen privat. Jeg gjorde det fordi jeg ikke orket vente på det offentlige. Få en utskrift av den nevropsykologiske undersøkelsen som du kan ta med til psykiateren. Utskrift av den nevropsykologiske undersøkelsen har jeg allerede, men jeg aner ikke hvor jeg kan henvende meg for å få tatt videre undersøkelse samt/eventuelt utprøving av medisiner privat. Noen tips? 0 Siter
frosken Skrevet 20. juni 2016 Skrevet 20. juni 2016 4 timer siden, Dame333 skrev: Utskrift av den nevropsykologiske undersøkelsen har jeg allerede, men jeg aner ikke hvor jeg kan henvende meg for å få tatt videre undersøkelse samt/eventuelt utprøving av medisiner privat. Noen tips? Du kan kontakte f.eks. Volvat: https://www.volvat.no/sentrene/oslo-majorstuen/medisinsk-avdeling/seksjon-for-psykisk-helse/ 0 Siter
Trine Skrevet 20. juni 2016 Skrevet 20. juni 2016 8 timer siden, Dame333 skrev: Utskrift av den nevropsykologiske undersøkelsen har jeg allerede, men jeg aner ikke hvor jeg kan henvende meg for å få tatt videre undersøkelse samt/eventuelt utprøving av medisiner privat. Noen tips? Hvor i landet bor du? 0 Siter
Dame333 Skrevet 20. juni 2016 Skrevet 20. juni 2016 2 timer siden, Trine skrev: Hvor i landet bor du? Sunnmøre 0 Siter
Trine Skrevet 20. juni 2016 Skrevet 20. juni 2016 5 timer siden, Dame333 skrev: Sunnmøre Aha, jeg har bare oversikt over Oslo. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 Skrevet 20. juni 2016 Den 6/16/2016 at 23.17, Trine skrev: Nei, da vet jeg ikke. Da får jeg vel bare leve med dette noe ubrukelige hodet! Vet ikke om det finnes noe mer som kan prøves da. Jeg har ikke helt troa på Attentin heller. Det er jo det samme som Elvanse, men det tas opp på en annen måte. Jaja, vi får se. Om en ukes tid. Hei! Det virker ikke som Elvanse, en del mennesker, blir trøtte på Elvanse, noe som selv ikke psykiateren forstår, mens de har normalt god effekt av metamine, attentin, dextroamfetamin m.m. Det kan ha, 1, noe med omsetting og opptak å gjøre, 2, noe med andre bindestoffer, som varierer i medisinene, 3. ting man ikke vet enda. Men det er ikke uvanlig å bli trøtt av Elvanse, uutholdelig trøtt, tror beautifulcreature beskrev dette godt i en tråd, erfarte det selv med barnet mitt, men alt ble ok på attentin, Trøttheten kunne ikke psykiateren heller forklare, men hadde erfart at det var bivirkning for mange, så da kjapt var det ny resept, ikke noe vits å lide videre, og kjapt var det fikset. Anonymkode: ecd34...568 0 Siter
Trine Skrevet 20. juni 2016 Skrevet 20. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Det virker ikke som Elvanse, en del mennesker, blir trøtte på Elvanse, noe som selv ikke psykiateren forstår, mens de har normalt god effekt av metamine, attentin, dextroamfetamin m.m. Det kan ha, 1, noe med omsetting og opptak å gjøre, 2, noe med andre bindestoffer, som varierer i medisinene, 3. ting man ikke vet enda. Men det er ikke uvanlig å bli trøtt av Elvanse, uutholdelig trøtt, tror beautifulcreature beskrev dette godt i en tråd, erfarte det selv med barnet mitt, men alt ble ok på attentin, Trøttheten kunne ikke psykiateren heller forklare, men hadde erfart at det var bivirkning for mange, så da kjapt var det ny resept, ikke noe vits å lide videre, og kjapt var det fikset. Anonymkode: ecd34...568 Jeg ble ikke trøtt av dem, de fungerte bare ikke. Symptomene mine ble ikke mindre selv om jeg tok Elvanse. Og slik jeg har forstått det så er både attentin og elvanse deksamfetamin. Men det kan hende opptaket er anderledes så jeg får se. Kanskje det fungerer. Beautifulcreatures fikk problemer med stoffskiftet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.