Gå til innhold

Rusmisbruk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en 38 år gammel kvinne som søker råd? Jeg har en samboer , som jeg har to barn med, 10 og 7 år gamle. Vi har vært sammen i 12 år. Min samboer har i løpet av tiden vi har vært sammen hatt et av- og på forhold  til rusmidler. Dette har skapt mange problemer i tiden vi har vært sammen, og en stor kilde til krangel i ulike sammenhenger.  Rusmidler det er snakk om er alkohol og cannabis. På ferier opplever jeg at han drikker for mye, og det har gjentatte ganger skapt problemer .  Han nyter også alkohol ukentlig , uten at det  har skapt problemer for jobb og familie. De siste to årene har han røyket hasj hver kveld. Han sier at han trenger det , som en slags selvmedisinering. Han sliter med rastløshet om kvelden og trenger å røyke for å slappe av. Denne røykingen påvirker ikke jobb eller familie nå ,  fordi det foregår sent på kvelden etter ungene er lagt. Allikevel oppleves det for min del som noe veldig negativt ,med tanke på at han jobber med mennesker og det er et illegalt rusmiddel. Han forandrer seg etter endt røyking, er mildere og "snillere", men personlighetsforandringen er å ta og føle på.... det oppleves ikke greit.  Personlig sliter jeg veldig med at han røyker på kveldstid. Jeg har tatt det opp ved flere anledninger, og har prøvd etter beste evne å snakke han fra det, til ingen nytte.  For å forsvare røykingen sin , viser han etter beste evne til ulike forskingsrapporter på feltet, og forsvarer seg med at dette er et godt alternativ innen rus. Vi jobber begge med barn, og bor i ei lita bygd. Jeg er livredd for at dette skal komme fram, og tenker ofte på hvilke konsekvenser det vil ha for meg og barna. Han er en god far, og på mange måter en god samboer....så lenge det går hans vei. Motgang takler han heller dårlig og har en umoden håndtering  i konflikter når det gjelder familieliv. Han har også fortalt at han har røyket hasj på jobben, hvor han jobbet som hvilende nattevakt en periode  med psykisk syke.  Etter brukerne var lagt kunne han gjerne røyke. Dette skremte meg, og jeg spurte hvordan han kunne finne på noe så dumt. Da fikk jeg til svar at cannabis gjorde han til et bedre menneske , og at det i den sammenheng var positivt. Jeg var sjokkert, og innså at han er mer avhengig enn en jeg har tenkt.De siste årene har vært et følelsesmessig kaos for min del, og det vet han. Det som har holdt meg tilbake er tanken på et eventuelt brudd, og konsekvensene i forhold til barnefordeling og økonomi. Jeg er rådvill, og føler at jeg lever i en løgn. Jeg trenger noen å snakke med, som kan gi meg råd. Forhåpentligvis er dette en start.

Anonymkode: ae60a...d9e

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412181-rusmisbruk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...