Gå til innhold

Har du fått skatteoppgjøret ditt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I år står det visst at de fleste får skatteoppgjøret i slutten av juni, og at utbetaling av ev. restskatt skjer tidligst 22. juni.

Anonymkode: db417...c9f

Man får ikke utbetalt restskatt. Hadde det vært tilfelle skulle jeg gått for en skikkelig baksmell :D

AnonymBruker
2 minutes ago, Trine said:

Man får ikke utbetalt restskatt. Hadde det vært tilfelle skulle jeg gått for en skikkelig baksmell :D

Jo, det er riktig å kalle det rest. Hvis man f.eks. har levert 15 epler til noen, og så spiser vedkommende bare 14 og et halvt eple, så er resten et halvt eple.

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er riktig å kalle det rest. Hvis man f.eks. har levert 15 epler til noen, og så spiser vedkommende bare 14 og et halvt eple, så er resten et halvt eple.

Nei, restskatt er det man skulle betalt minus det man har betalt. Altså det man skylder i skatt. Skatt til gode er det man får tilbakebetalt.

AnonymBruker
Just now, Trine said:

Nei, restskatt er det man skulle betalt minus det man har betalt. Altså det man skylder i skatt. Skatt til gode er det man får tilbakebetalt.

Jeg bryr meg ikke om Skatteetatens språk. Innen matematikk vil det hete en rest. F.eks. "vi har 450 kr, du får 350, jeg får resten".

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bryr meg ikke om Skatteetatens språk. Innen matematikk vil det hete en rest. F.eks. "vi har 450 kr, du får 350, jeg får resten".

Så du syns ikke det er noe misvisende å si at rastskatt er penger man får tilbake når resten av landet mener at restskatt er skatt man ikke har betalt, men som man skulle ha betalt. Matematikken din er feil. "Vi har 450 kr, du har 350 kr, jeg skulle hatt 100 kr. Gi meg resten"

AnonymBruker
2 minutes ago, Trine said:

Så du syns ikke det er noe misvisende å si at rastskatt er penger man får tilbake når resten av landet mener at restskatt er skatt man ikke har betalt, men som man skulle ha betalt. Matematikken din er feil. "Vi har 450 kr, du har 350 kr, jeg skulle hatt 100 kr. Gi meg resten"

1. Jeg bryr meg ikke om at dere ikke forstår vitenskapelige begreper, men er slaver av offentlige etater.

2. Matematikken min er ikke feil.

AnonymBruker
4 minutes ago, Trine said:

https://nn.wikipedia.org/wiki/Rest_i_matematikk

"Så resten kan vere anten 3 eller −2."

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Jeg bryr meg ikke om at dere ikke forstår vitenskapelige begreper, men er slaver av offentlige etater.

2. Matematikken min er ikke feil.

Jeg bryr meg ikke om at du ikke kan norsk, men jeg korrigerer feilinformasjon når noen kommer med det. Å si at restskatt er penger man får tilbake er feil uansett hvordan du vrir og vrenger på det. Restskatt er et beløp man skylder fordi det er resterende skatt å betale. Om man har betalt for mye så er det ingen resterende skatt å betale og derfor blir det fullstendig feil å kalle skatt til gode for restskatt. Ferdig snakka!!!!

Annonse

AnonymBruker
1 minute ago, Trine said:

Jeg bryr meg ikke om at du ikke kan norsk, men jeg korrigerer feilinformasjon når noen kommer med det. Å si at restskatt er penger man får tilbake er feil uansett hvordan du vrir og vrenger på det. Restskatt er et beløp man skylder fordi det er resterende skatt å betale. Om man har betalt for mye så er det ingen resterende skatt å betale og derfor blir det fullstendig feil å kalle skatt til gode for restskatt. Ferdig snakka!!!!

Jeg er fullstendig klar over dagens terminologi, men jeg mener det er språk som ikke gir mening i et vitenskapelig perspektiv. Det har ingen hensikt for autoritetene å etablere et språk som gjør vitenskapelige begreper forvirrende. Det er noe vi ser på alle felt, at politikere og myndigheter tar utgangspunkt i hva slags terminologi som etableres i akademiske miljøer. F.eks. så kan politikere begynne å snakke om "sosial mobilitet" - hvor tror du det har fått det begrepet fra? Det er sannelig ikke noe Per Sandberg har trukket ut av en hatt. Det er viktig med et logisk språk. Så kan man enten kverulere på de av oss som ønsker fremskritt, eller man kan rette seg etter det som er logisk og vitenskapelig korrekt.

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fullstendig klar over dagens terminologi, men jeg mener det er språk som ikke gir mening i et vitenskapelig perspektiv. Det har ingen hensikt for autoritetene å etablere et språk som gjør vitenskapelige begreper forvirrende. Det er noe vi ser på alle felt, at politikere og myndigheter tar utgangspunkt i hva slags terminologi som etableres i akademiske miljøer. F.eks. så kan politikere begynne å snakke om "sosial mobilitet" - hvor tror du det har fått det begrepet fra? Det er sannelig ikke noe Per Sandberg har trukket ut av en hatt. Det er viktig med et logisk språk. Så kan man enten kverulere på de av oss som ønsker fremskritt, eller man kan rette seg etter det som er logisk og vitenskapelig korrekt.

Herregud, hvor vrang får man være? Det gir fullstendig mening, det er bare ikke du som forstår det. Trolig fordi du er mest opptatt av å gå imot alle andre, for gud forby om man skulle bli en del av saueflokken, det hadde jo vært fullstendig krise. Uansett hvordan du tolker ting så er det misvisende og faktisk ganske slemt å få folk til å tro at restskatt betyr at man får tilbake på skatten.

Jeg har aldri hørt uttrykket "sosial mobilitet", ikke er jeg noen akademiker heller, så jeg vet ikke hvor hvem har fått det ifra.

AnonymBruker
7 minutter siden, Trine skrev:

Herregud, hvor vrang får man være? Det gir fullstendig mening, det er bare ikke du som forstår det. Trolig fordi du er mest opptatt av å gå imot alle andre, for gud forby om man skulle bli en del av saueflokken, det hadde jo vært fullstendig krise. Uansett hvordan du tolker ting så er det misvisende og faktisk ganske slemt å få folk til å tro at restskatt betyr at man får tilbake på skatten.

Jeg har aldri hørt uttrykket "sosial mobilitet", ikke er jeg noen akademiker heller, så jeg vet ikke hvor hvem har fått det ifra.

Sosial mobilitet innebærer å flytte seg på den sosiale rangstigen, som regel oppover, men det kan også være nedover.

Scale?geometry=610%3Ex

John Fredriksen. Et eksempel på sosial mobilitet.

Anonymkode: 60a3a...01e

AnonymBruker
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da svært til kverulering.

Makan!

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sosial mobilitet innebærer å flytte seg på den sosiale rangstigen, som regel oppover, men det kan også være nedover.

Scale?geometry=610%3Ex

Jeg googlet det nå og det har en litt videre betydning enn din forklaring. Men uansett, jeg forstår ikke hva det har med restskatt å gjøre.

AnonymBruker
17 minutes ago, Trine said:

Jeg syns folk i større grad bør tenke gjennom bakgrunnen for de begrepene man bruker og hva slags logiske sammenhenger det er med andre beslektede begreper. F.eks. begrepet "asosial" på folkemunne, som kanskje du selv mener om deg selv (kun basert på at jeg har lest noen innlegg av deg). Men det er ikke det samme som "antisosial" innen medisin/psykologi - det betyr noe helt annet. Jeg mener dette er uheldig, og det bør folk tenke mer over. Begrepet "sosialisme" innen politisk filosofi henger løst sammen med det at man skal rette seg etter det folket eller gruppen vil. Det motsatte er liberalisme, hvor individet står i sentrum. Innen psykologi så vil "antisosial" da gå på at man ikke retter seg etter gruppen - man bryter gruppens regler.

"Sosial mobilitet" var bare et eksempel blant mange. :)

AnonymBruker
10 minutes ago, AnonymBruker said:

Scale?geometry=610%3Ex

Nei det er ikke korrekt. Det går på forflytning mellom sosiale "klasser". Kan like gjerne være det å forflytte seg fra Jehovas Vitner til et vanlig A4-liv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...