Gå til innhold

Har du fått skatteoppgjøret ditt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke korrekt. Det går på forflytning mellom sosiale "klasser". Kan like gjerne være det å forflytte seg fra Jehovas Vitner til et vanlig A4-liv.

Anonymkode: db417...c9f

Det er din tolkning.

Anonymkode: 60a3a...01e

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns folk i større grad bør tenke gjennom bakgrunnen for de begrepene man bruker og hva slags logiske sammenhenger det er med andre beslektede begreper. F.eks. begrepet "asosial" på folkemunne, som kanskje du selv mener om deg selv (kun basert på at jeg har lest noen innlegg av deg). Men det er ikke det samme som "antisosial" innen medisin/psykologi - det betyr noe helt annet. Jeg mener dette er uheldig, og det bør folk tenke mer over. Begrepet "sosialisme" innen politisk filosofi henger løst sammen med det at man skal rette seg etter det folket eller gruppen vil. Det motsatte er liberalisme, hvor individet står i sentrum. Innen psykologi så vil "antisosial" da gå på at man ikke retter seg etter gruppen - man bryter gruppens regler.

"Sosial mobilitet" var bare et eksempel blant mange. :)

Nå snakker du så mye blablabla at jeg har falt av lasset for lenge siden.

Konklusjon: Du er bare ute etter å kverrulere og diskutere!

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, Trine skrev:

Sånn er det nok.

Vi får se hva som skjer.

Men men.

Anonymkode: 60a3a...01e

AnonymBruker
1 minute ago, Trine said:

Jeg mener det jeg sier. :) Men du behøver såklart ikke være interessert i det.

Annonse

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns folk i større grad bør tenke gjennom bakgrunnen for de begrepene man bruker og hva slags logiske sammenhenger det er med andre beslektede begreper. F.eks. begrepet "asosial" på folkemunne, som kanskje du selv mener om deg selv (kun basert på at jeg har lest noen innlegg av deg). Men det er ikke det samme som "antisosial" innen medisin/psykologi - det betyr noe helt annet. Jeg mener dette er uheldig, og det bør folk tenke mer over. Begrepet "sosialisme" innen politisk filosofi henger løst sammen med det at man skal rette seg etter det folket eller gruppen vil. Det motsatte er liberalisme, hvor individet står i sentrum. Innen psykologi så vil "antisosial" da gå på at man ikke retter seg etter gruppen - man bryter gruppens regler.

"Sosial mobilitet" var bare et eksempel blant mange. :)

Snakk om å kaste stein i glasshus! Flertallet vil utvilsomt finne SNLs definisjon av restskatt mest meningsfull. Eksempelet du gir på sosial mobilitet benevnes mest korrekt som 'klassereise'. Og asosial er da ikke en forkortelse av antisosial, like lite som atypisk er en forkortelse av antitypisk? Snarere to forskjellige begrep. Ja til korrekt språkbruk, men du bør kanskje begynne med deg selv før du forsøker å belære andre. 

Anonymkode: 3556d...8e3

AnonymBruker
8 minutes ago, AnonymBruker said:

Snakk om å kaste stein i glasshus! Flertallet vil utvilsomt finne SNLs definisjon av restskatt mest meningsfull. Eksempelet du gir på sosial mobilitet benevnes mest korrekt som 'klassereise'. Og asosial er da ikke en forkortelse av antisosial, like lite som atypisk er en forkortelse av antitypisk? Snarere to forskjellige begrep. Ja til korrekt språkbruk, men du bør kanskje begynne med deg selv før du forsøker å belære andre. 

Anonymkode: 3556d...8e3

Nå er jeg misforstått. Jeg snakker ikke om korrekt språkbruk i forhold til autoriteters (eller folkets, saueflokkens) oppfatning, jeg snakker om at det bør være mer logisk struktur i språket. "Atypisk" betyr at noe ikke er typisk, altså det motsatte av typisk. Det er det "anti" går på, motsetninger. Hvis man f.eks. er anti-religiøs vil man likevel være det motsatte av religiøs, selv om man kan si man er "imot religiøsitet". Hvert begrep får sine egne tolkninger, men det er nettopp det jeg snakker om, det er noe som forkludrer og vanskeliggjør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...