AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 Skrevet 21. juni 2016 1 minute ago, AnonymBruker said: Gosh...må jeg lese gjennom hele tråden for å finne noe om en flom? Finnes det noe som er helt konkret fantastiske ting? Tell me, I'm just curious Anonymkode: bda10...48a Myten om flommen er en av de mytene som går mest igjen i alle verdens kulturer. Innen kristendom lærer man om Noas Ark. Mange tror på slike ting i en konkret forstand. Mer moderne er allegorisk tolkning. Anonymkode: 723ff...769 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 Skrevet 21. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Myten om flommen er en av de mytene som går mest igjen i alle verdens kulturer. Innen kristendom lærer man om Noas Ark. Mange tror på slike ting i en konkret forstand. Mer moderne er allegorisk tolkning. Anonymkode: 723ff...769 Åh den ja....Ville være ønsketenkning at verden gikk over til allegeorisk tolkning enn å henge i gamle tradisjonelle tenkemåter, kanskje ? Anonymkode: bda10...48a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 Skrevet 21. juni 2016 1 minute ago, AnonymBruker said: Åh den ja....Ville være ønsketenkning at verden gikk over til allegeorisk tolkning enn å henge i gamle tradisjonelle tenkemåter, kanskje ? Anonymkode: bda10...48a Det er ikke hensiktsmessig at noen faktisk tror det i fortiden var en stor flom som sopte vekk onde mennesker, og at alle verdens millioner av dyr ble berget i en trebåt. Anonymkode: 723ff...769 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 Skrevet 21. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke hensiktsmessig at noen faktisk tror det i fortiden var en stor flom som sopte vekk onde mennesker, og at alle verdens millioner av dyr ble berget i en trebåt. Anonymkode: 723ff...769 Så enig og når skal "verden" (les; menneskeheten) forstå det ? Anonymkode: bda10...48a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 Skrevet 21. juni 2016 Just now, AnonymBruker said: Så enig og når skal "verden" (les; menneskeheten) forstå det ? Anonymkode: bda10...48a Det vet jeg ikke, men man må bare gjøre sin plikt som opplyst menneske ovenfor slik hjerneråte. Anonymkode: 723ff...769 0 Siter
Fionys Skrevet 21. juni 2016 Skrevet 21. juni 2016 1 time siden, FGT skrev: Sant nok, men de Kristine skulle sakke om sin tro, men de skulle ikke se gud over alt De snakker sikkert om sin tro med likesinnede. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 Skrevet 21. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det vet jeg ikke, men man må bare gjøre sin plikt som opplyst menneske ovenfor slik hjerneråte. Anonymkode: 723ff...769 Hva er "min plikt" i så henseende? Er pasifist....opplyst, har jeg gitt opp for lengst å rasjonalisere.. Ubegripelig for et opplyst menneske, eller hva? Anonymkode: bda10...48a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 Skrevet 21. juni 2016 1 minute ago, AnonymBruker said: Hva er "min plikt" i så henseende? Er pasifist....opplyst, har jeg gitt opp for lengst å rasjonalisere.. Ubegripelig for et opplyst menneske, eller hva? Anonymkode: bda10...48a Rasjonalisere hva da? Anonymkode: 723ff...769 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 Skrevet 21. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Rasjonalisere hva da? Anonymkode: 723ff...769 Tankegangen. Tilbake til realiteten, alt annet er fiksjon, er det ikke? Anonymkode: bda10...48a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 Skrevet 21. juni 2016 1 minute ago, AnonymBruker said: Tankegangen. Tilbake til realiteten, alt annet er fiksjon, er det ikke? Anonymkode: bda10...48a Jeg forstår ikke hva du sier. Anonymkode: 723ff...769 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 Skrevet 21. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke hva du sier. Anonymkode: 723ff...769 Ouch....hva er uklart ? Det rasjonelle ? Finner ingenting i religion som er rasjonelt. Ingenting som ikke er en fiksjon. Forstår at de som "tror" har en tanke som er annerledes enn min, mulig livet blir lettere med en irrasjonell tanke (sorry...) mangler selv evnen til å tro på noe som ikke er håndgripelig. Anonymkode: bda10...48a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 Skrevet 21. juni 2016 2 minutes ago, AnonymBruker said: Ouch....hva er uklart ? Det rasjonelle ? Finner ingenting i religion som er rasjonelt. Ingenting som ikke er en fiksjon. Forstår at de som "tror" har en tanke som er annerledes enn min, mulig livet blir lettere med en irrasjonell tanke (sorry...) mangler selv evnen til å tro på noe som ikke er håndgripelig. Anonymkode: bda10...48a Det er da mye i religion som er rasjonelt, f.eks. innholdet i "de 10 bud". Dette er leveregler som er bra for å få et samfunn til å fungere. Men ja, det er bare oppdiktede historier. Anonymkode: 723ff...769 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 Skrevet 21. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er da mye i religion som er rasjonelt, f.eks. innholdet i "de 10 bud". Dette er leveregler som er bra for å få et samfunn til å fungere. Men ja, det er bare oppdiktede historier. Anonymkode: 723ff...769 De ti bud eksisterer og i den "filosofiske tanken", mennesket er et i utgangspunktet tenkende vesen. Mennesket finner ut hva som er mest gangbart for å overleve, reprodusere, og eksistere sammen med andre. Religion trengs ikke for å understreke det. Religion fratar mennesket sin tanke og ide, det bekymrer meg. Det er oppdiktede historier som fratar tanker om overlevelse. Bekymringsfullt. Anonymkode: bda10...48a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 Skrevet 21. juni 2016 1 minute ago, AnonymBruker said: De ti bud eksisterer og i den "filosofiske tanken", mennesket er et i utgangspunktet tenkende vesen. Mennesket finner ut hva som er mest gangbart for å overleve, reprodusere, og eksistere sammen med andre. Religion trengs ikke for å understreke det. Religion fratar mennesket sin tanke og ide, det bekymrer meg. Det er oppdiktede historier som fratar tanker om overlevelse. Bekymringsfullt. Anonymkode: bda10...48a Religion har nok hatt en stor betydning for utviklingen av samfunnets lover og regler. Anonymkode: 723ff...769 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 Skrevet 21. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Religion har nok hatt en stor betydning for utviklingen av samfunnets lover og regler. Anonymkode: 723ff...769 Det er jeg bare ikke enig i. Har tro på at mennesket faktisk ville funnet og villet ha en utvikling som gagner dets eksistens, uavhengig av religion. Det er selvfølgelig vanskelig å "bevise" i og med at historien viser at det "alltid" har eksistert noe(n) å tro på. ergo; er jeg agnostiker.....og vil være det til mine dager ender.... Anonymkode: bda10...48a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 Skrevet 21. juni 2016 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da mye i religion som er rasjonelt, f.eks. innholdet i "de 10 bud". Dette er leveregler som er bra for å få et samfunn til å fungere. Anonymkode: 723ff...769 Sånn som Du skal ikke ha andre guder enn meg, Du skal ikke misbruke Guds navn og Du skal holde hviledagen hellig? Anonymkode: 14838...2d9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 Skrevet 22. juni 2016 7 timer siden, FGT skrev: Jo demonene finnes Det finnes jo både gode og onde engler Har du noen kilder på disse påstandene ? Og hvordan vurderer du troverdigheten til kildene dine? Anonymkode: 2cfd9...168 0 Siter
Lillemus Skrevet 22. juni 2016 Skrevet 22. juni 2016 9 timer siden, FGT skrev: Det er vel delvis sant. De var en god del åndeskapninger (engler) som gjorde opprør og metalliserte seg for å gifte seg med mennesker på jorden ( på Noas tid,) men da alle de onde menneskene ble utryddet i en flom, så måtte de englene til bake til åndeverden igjen, men da var de ikke gode lenger men onde, da kalt for demoner. Metallisert??? Ble de roboter da eller? 0 Siter
Janus30 Skrevet 22. juni 2016 Skrevet 22. juni 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: deres egne fordommer gjør at de stempler og fordømmer og latterliggjør annerledestenkende. Anonymkode: 9e530...ed4 Som regel er det å være en såkalt annerledestenkende synonymt med ikke å tenke i det hele tatt. De mest ukritiske menneskene jeg kjenner smykker seg med titler som annerledestenkende og religiøse. Det er en fornærmelse mot intellektet å slå opp i en eldgammel bok, skrevet av psykotiske "profeter" og få seg til å tro at vrangforestillingene deres er objektive sannheter. Kristne går og venter på Jesus. Vel, Jesus har kommet tilbake mange ganger. Men hver gang ender han opp med tvangsinnleggelse på det lokale psykiatriske sykehuset. Jesus kommer tilbake hver dag over hele verden. 0 Siter
laban Skrevet 22. juni 2016 Skrevet 22. juni 2016 1 time siden, Lillemus skrev: Metallisert??? Ble de roboter da eller? Muligens mentalisert - i betydningen menneskeliggjort - eller hva tror du? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.