Gå til innhold

Å ha personlig kontakt med Gud er da ikke sykt!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Gosh...må jeg lese gjennom hele tråden for å finne noe om en flom?  Finnes det noe som er helt konkret fantastiske ting?  Tell me, I'm just curious :)  

Anonymkode: bda10...48a

Myten om flommen er en av de mytene som går mest igjen i alle verdens kulturer. Innen kristendom lærer man om Noas Ark. Mange tror på slike ting i en konkret forstand. Mer moderne er allegorisk tolkning.

Anonymkode: 723ff...769

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Myten om flommen er en av de mytene som går mest igjen i alle verdens kulturer. Innen kristendom lærer man om Noas Ark. Mange tror på slike ting i en konkret forstand. Mer moderne er allegorisk tolkning.

Åh den ja....Ville være ønsketenkning at verden gikk over til allegeorisk tolkning enn å henge i gamle tradisjonelle tenkemåter, kanskje ?

AnonymBruker
Skrevet

Åh den ja....Ville være ønsketenkning at verden gikk over til allegeorisk tolkning enn å henge i gamle tradisjonelle tenkemåter, kanskje ?

Det er ikke hensiktsmessig at noen faktisk tror det i fortiden var en stor flom som sopte vekk onde mennesker, og at alle verdens millioner av dyr ble berget i en trebåt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke hensiktsmessig at noen faktisk tror det i fortiden var en stor flom som sopte vekk onde mennesker, og at alle verdens millioner av dyr ble berget i en trebåt.

Så enig :) og når skal "verden" (les; menneskeheten) forstå det ?  

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Så enig :) og når skal "verden" (les; menneskeheten) forstå det ?  

Det vet jeg ikke, men man må bare gjøre sin plikt som opplyst menneske ovenfor slik hjerneråte.

Skrevet
1 time siden, FGT skrev:

Sant nok, men de Kristine skulle sakke om sin tro, men de skulle ikke se gud over alt

De snakker sikkert om sin tro med likesinnede.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg ikke, men man må bare gjøre sin plikt som opplyst menneske ovenfor slik hjerneråte.

Hva er "min plikt" i så henseende?  Er pasifist....opplyst,  har jeg gitt opp for lengst å rasjonalisere..  Ubegripelig for et opplyst menneske, eller hva?

AnonymBruker
Skrevet

Hva er "min plikt" i så henseende?  Er pasifist....opplyst,  har jeg gitt opp for lengst å rasjonalisere..  Ubegripelig for et opplyst menneske, eller hva?

Rasjonalisere hva da?

AnonymBruker
Skrevet

Rasjonalisere hva da?

Tankegangen.  Tilbake til realiteten, alt annet er fiksjon, er det ikke?  

AnonymBruker
Skrevet

Tankegangen.  Tilbake til realiteten, alt annet er fiksjon, er det ikke?  

Jeg forstår ikke hva du sier.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hva du sier.

Ouch....hva er uklart ?  Det rasjonelle ?  Finner ingenting i religion som er rasjonelt.  Ingenting som ikke er en fiksjon.  Forstår at de som "tror" har en tanke som er annerledes enn min, mulig livet blir lettere med en irrasjonell tanke (sorry...) mangler selv evnen til å tro på noe som ikke er håndgripelig.  

AnonymBruker
Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Ouch....hva er uklart ?  Det rasjonelle ?  Finner ingenting i religion som er rasjonelt.  Ingenting som ikke er en fiksjon.  Forstår at de som "tror" har en tanke som er annerledes enn min, mulig livet blir lettere med en irrasjonell tanke (sorry...) mangler selv evnen til å tro på noe som ikke er håndgripelig.  

Det er da mye i religion som er rasjonelt, f.eks. innholdet i "de 10 bud". Dette er leveregler som er bra for å få et samfunn til å fungere. Men ja, det er bare oppdiktede historier.

AnonymBruker
Skrevet

Det er da mye i religion som er rasjonelt, f.eks. innholdet i "de 10 bud". Dette er leveregler som er bra for å få et samfunn til å fungere. Men ja, det er bare oppdiktede historier.

De ti bud eksisterer og  i den "filosofiske tanken", mennesket er et i utgangspunktet tenkende vesen.  Mennesket finner ut hva som er mest gangbart for å overleve, reprodusere, og eksistere sammen med andre.  Religion trengs ikke for å understreke det.  Religion fratar mennesket sin tanke og ide, det bekymrer meg.    

Det er oppdiktede historier som fratar tanker om overlevelse.  Bekymringsfullt.  

AnonymBruker
Skrevet

De ti bud eksisterer og  i den "filosofiske tanken", mennesket er et i utgangspunktet tenkende vesen.  Mennesket finner ut hva som er mest gangbart for å overleve, reprodusere, og eksistere sammen med andre.  Religion trengs ikke for å understreke det.  Religion fratar mennesket sin tanke og ide, det bekymrer meg.    

Det er oppdiktede historier som fratar tanker om overlevelse.  Bekymringsfullt.  

Religion har nok hatt en stor betydning for utviklingen av samfunnets lover og regler.

AnonymBruker
Skrevet

Religion har nok hatt en stor betydning for utviklingen av samfunnets lover og regler.

Det er jeg bare ikke enig i. Har tro på at mennesket faktisk ville  funnet og villet ha en utvikling som gagner dets eksistens, uavhengig av religion.  Det er selvfølgelig vanskelig å "bevise" i og med at historien viser at det "alltid" har eksistert noe(n) å tro på.  ergo; er jeg agnostiker.....og vil være det til mine dager ender....

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da mye i religion som er rasjonelt, f.eks. innholdet i "de 10 bud". Dette er leveregler som er bra for å få et samfunn til å fungere.

Sånn som Du skal ikke ha andre guder enn meg, Du skal ikke misbruke Guds navn og Du skal holde hviledagen hellig?

Anonymkode: 14838...2d9

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, FGT skrev:

Jo demonene finnes

Det finnes jo både gode og onde engler 

Har du noen kilder på disse påstandene ? Og hvordan vurderer du troverdigheten til kildene dine?

Anonymkode: 2cfd9...168

Skrevet
9 timer siden, FGT skrev:

Det er vel delvis sant. De var en god del åndeskapninger (engler) som gjorde opprør og metalliserte seg for å gifte seg med mennesker på jorden (  på Noas tid,) men da alle de onde menneskene ble utryddet i en flom, så måtte de englene til bake til åndeverden  igjen, men da var de ikke gode lenger men onde, da kalt for demoner.

Metallisert??? Ble de roboter da eller?

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

deres egne fordommer gjør at de stempler og fordømmer og latterliggjør annerledestenkende. 

Anonymkode: 9e530...ed4

Som regel er det å være en såkalt annerledestenkende synonymt med ikke å tenke i det hele tatt. 

De mest ukritiske menneskene jeg kjenner smykker seg med titler som annerledestenkende og religiøse. Det er en fornærmelse mot intellektet å slå opp i en eldgammel bok, skrevet av psykotiske "profeter" og få seg til å tro at vrangforestillingene deres er objektive sannheter.

Kristne går og venter på Jesus. Vel, Jesus har kommet tilbake mange ganger. Men hver gang ender han opp med tvangsinnleggelse på det lokale psykiatriske sykehuset. Jesus kommer tilbake hver dag over hele verden. 

Skrevet
1 time siden, Lillemus skrev:

Metallisert??? Ble de roboter da eller?

Muligens mentalisert - i betydningen menneskeliggjort - eller hva tror du?  ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...