Gå til innhold

Offer rolle

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Oppdaget dette ordet i helse arbeidernes retorikk , innbiller meg det brukes for å få folk som føler seg  "knekte"  og lammet til å innta en aktør posisjon fremfor en offer ( avmakt )posisjon .

Offer kan kanskje kobles til å føle seg  dårlig behandler , at en har vært utsatt for noe urettmessig eller å synes veldig synd på seg selv  og dermed går inn i fortapelse og motløshet .Hvordan reflekterer andre dette begrepet ?

Anonymkode: f6cde...bf3

stjernestøv
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppdaget dette ordet i helse arbeidernes retorikk , innbiller meg det brukes for å få folk som føler seg  "knekte"  og lammet til å innta en aktør posisjon fremfor en offer ( avmakt )posisjon .

Offer kan kanskje kobles til å føle seg  dårlig behandler , at en har vært utsatt for noe urettmessig eller å synes veldig synd på seg selv  og dermed går inn i fortapelse og motløshet .Hvordan reflekterer andre dette begrepet ?

Vel jeg følte meg som et offer før, for sexuelle overgrep og dårlig oppvekst. Det er over nå, vet det var en mening med det...for min del. Sier ikke at det gjelder andre :) 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, stjernestøv skrev:

Vel jeg følte meg som et offer før, for sexuelle overgrep og dårlig oppvekst. Det er over nå, vet det var en mening med det...for min del. Sier ikke at det gjelder andre :) 

Jeg synes ikke det er rart du følte deg som  et offer i lys av disse overtrampene , det mener jeg du må ha rett til å føle . At du kjenner dette er over nå kan kanskje peke i retning av at du har klart å komme ut av den hjelpeløshet du kjente du sto i ? Med disse vonde erfaringene i ryggsekken synes jeg det er godt gjort og du har tatt ansvar for livet ditt gjennom å komme deg " videre":) Om vi stagnerer i hjelpeløshetens vold er det vel verre , da har du latt deg ødelegge . Lettere sagt enn gjort . Hvor mye motgang og smerte tåler et menneske før det går til grunne ?

Håper du har møtt empati for hvordan dette kan ha preget deg og støtte i kampen for å gjøre det beste ut av livet " på tross av". 

Gjest Gargamel
Skrevet

Enig med ts. Jeg får vel reflektere i vei:

Det er sammensatt av "offer" og "rolle". Så det er ikke det samme som å bare være offer. Det er en rolle noen tar på seg, hvor egne problemer forklares med ting som er utenfor egen kontroll. Det hører med at man kanskje er mer opptatt av å få medlidenhet enn å ta tak i problemene.

Det går an å erkjenne at noen faktisk er offer for grusomme ting, men allikevel advare mot offerrollen.

Det er sånn jeg oppfatter begrepet. Jeg kjenner det fra samfunnsdebatten, og ikke fra helsevesenet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble utsatt for et grusomt traume da jeg var liten og har slitt med dette i mange, mange år. Det er som om jeg har lov til å være trist og lei fordi jeg er et offer. Jeg kan velge å forbli i denne offerrollen og rettferdiggjøre depresjon med tilhørende selvmedisinering av ymse slag, eller jeg kan akseptere at jeg har opplevd fæle ting, men heller rette fokus på det som er bra i livet mitt. På den måten retter jeg fokus fremover fremfor bakover, og livet mitt blir mye bedre.

Anonymkode: 93d16...80d

Skrevet

Når ordet offerrolle blir benyttet, tenker jeg på en som frivillig tar på seg rollen som et offer, altså at det er en rolle, en velger selv.

stjernestøv
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det er rart du følte deg som  et offer i lys av disse overtrampene , det mener jeg du må ha rett til å føle . At du kjenner dette er over nå kan kanskje peke i retning av at du har klart å komme ut av den hjelpeløshet du kjente du sto i ? Med disse vonde erfaringene i ryggsekken synes jeg det er godt gjort og du har tatt ansvar for livet ditt gjennom å komme deg " videre":) Om vi stagnerer i hjelpeløshetens vold er det vel verre , da har du latt deg ødelegge . Lettere sagt enn gjort . Hvor mye motgang og smerte tåler et menneske før det går til grunne ?

Håper du har møtt empati for hvordan dette kan ha preget deg og støtte i kampen for å gjøre det beste ut av livet " på tross av". 

Ja føler meg ikke så hjelpeløs nå, min åndelige tro og tro på karma har hjulpet meg. Skrev også ut alt dritten til både psykolog og healer, fikk hjelp. Før hadde jeg ptsd, det har jeg ikke nå lenger. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...