Gå til innhold

Cipralex og mengder - IGJEN

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lenge siden jeg har postet noe nå - har holdt meg flytende et par uker uten deres hjelp, men nå trenger jeg litt råd................

Jeg reagerer veldig på antidepressiva - har store fysiske reaksjoner, men prøver som best jeg kan å stå i det fordi psyken blir noe bedre.  Jeg har brukt dråper Cipralex for å øke sakte (for å klare å stå i hverdagen med jobb og ikke å bli i senga).

Jeg har klart å komme meg opp på 5 mg (begynte sakte 16.mai) - og har hatt gode dager, men har ikke gode dager nå.  Mye fysisk vondt - overalt, svimmel, ør og merkelig i hodet.

Jeg hadde håpet jeg skulle klare å stå på 5 mg - å klare å fungere på bare 5 mg.  Nå er jeg usikker - kutte ut eller øke................ - det er vel et klassisk dilemma for mange som begynner på antidepressiva har jeg forstått.

Er det noen her som fungerer greit på 5 mg Cipralex?

Skrevet
9 timer siden, Strikka skrev:

Lenge siden jeg har postet noe nå - har holdt meg flytende et par uker uten deres hjelp, men nå trenger jeg litt råd................

Jeg reagerer veldig på antidepressiva - har store fysiske reaksjoner, men prøver som best jeg kan å stå i det fordi psyken blir noe bedre.  Jeg har brukt dråper Cipralex for å øke sakte (for å klare å stå i hverdagen med jobb og ikke å bli i senga).

Jeg har klart å komme meg opp på 5 mg (begynte sakte 16.mai) - og har hatt gode dager, men har ikke gode dager nå.  Mye fysisk vondt - overalt, svimmel, ør og merkelig i hodet.

Jeg hadde håpet jeg skulle klare å stå på 5 mg - å klare å fungere på bare 5 mg.  Nå er jeg usikker - kutte ut eller øke................ - det er vel et klassisk dilemma for mange som begynner på antidepressiva har jeg forstått.

Er det noen her som fungerer greit på 5 mg Cipralex?

Reagerte du slik på efexor også? Det er bare du som kan vurdere om de fysiske plagene er verdt det. Det er lett for oss å si at du bare skal stå i det. Det jeg tenker er at dersom du uansett får bivirkninger så kan du jo like godt ta 10 mg med engang og bli ferdig med det. Holde ut i noen uker og se om de faktisk hjelper på psyken. Slik du holder på nå syns jeg høres ut som seigpining. Greit å trappe sakte opp, men dersom bivirkningene alikevel er uutholdelige så ser jeg ikke vitsen med det.

motorPrøysen
Skrevet

Du kan godt få antidepressiv effekt av 5 mg. Det er ikke slik at 5 mg er halvparten så effektiv som 10 mg, mer 80-90%. Derfor kan det godt være verd å stå på 5 mg i 2-4 uker før du vurderer doesendring. Etter 2 uker på en dose vil også bivirknene avta.

Skrevet

Efexor var et fysisk helvete i flere måneder før det avtok - så må vel bare "stå i det" med Cipralex også.  Har bestemt meg for å "ta et oppgjør" 16.august - da har jeg holdt på i 3 mnd og bør ha nok erfaring til å avgjøre om jeg skal avblåse eller fortsette.

Det rare er at det finnes glimt av gode dager - og de setter jeg jo umåtelig stor pris på.  Bare at de fysiske vonde dagene er ikke til å holde ut.

I skrivende stund her jeg sitter på jobb - det prikker og svir utover armene, svetten hagler nedover ryggen og i ansiktet, pitrer i nakken, trykk i ørene, vondt i beina og vil bare hjem igjen og finne sengen min.

F**NS liv!!!!

Skrevet
45 minutter siden, Strikka skrev:

Efexor var et fysisk helvete i flere måneder før det avtok - så må vel bare "stå i det" med Cipralex også.  Har bestemt meg for å "ta et oppgjør" 16.august - da har jeg holdt på i 3 mnd og bør ha nok erfaring til å avgjøre om jeg skal avblåse eller fortsette.

Det rare er at det finnes glimt av gode dager - og de setter jeg jo umåtelig stor pris på.  Bare at de fysiske vonde dagene er ikke til å holde ut.

I skrivende stund her jeg sitter på jobb - det prikker og svir utover armene, svetten hagler nedover ryggen og i ansiktet, pitrer i nakken, trykk i ørene, vondt i beina og vil bare hjem igjen og finne sengen min.

F**NS liv!!!!

Du vet det finnes andre medisiner eller? F.eks skal Brintellix ha færre bivirkninger. Så finnes det jo medisiner som ikke er ssri også. Glimt av gode dager finnes uansett, det betyr ikke at det er pga medisinene. Jeg er ingen ekspert, men jeg tror medisinene jobber mer jevnt og ikke at de gir en god dag i ny og ne.

Skrevet

I så fall funker ikke disse medisinene for meg - for det svinger veldig.  Har et excelark hvor jeg gir poeng på dagene - fra 1 til 10.  Har 4-5 dager ila 2 mnd som har fått en 9'er - og det er ikke mye å skryte av ellers..............

Vet rett og slett ikke om jeg orker å gå over til noe annet nå - er så sliten av dette.  Sist uke holdt jeg meg borte fra forumet her - følte ikke at jeg trengte det, følte jeg virkelig var på vei oppover igjen.  Var sterk og kunne bære nesten hele verden - og så POOF så havner jeg tilbake igjen.  Dog ikke med like svak psyke, men er det fysiske som plager meg nå.

Snakket mye med fastlegen sist om ikke å differensiere så mellom psyke og det fysiske, men heller se det som ett.  Tok til meg det, men jammen er det vanskelig å se dette som ett.................

Skrevet
3 minutter siden, Strikka skrev:

I så fall funker ikke disse medisinene for meg - for det svinger veldig.  Har et excelark hvor jeg gir poeng på dagene - fra 1 til 10.  Har 4-5 dager ila 2 mnd som har fått en 9'er - og det er ikke mye å skryte av ellers..............

Vet rett og slett ikke om jeg orker å gå over til noe annet nå - er så sliten av dette.  Sist uke holdt jeg meg borte fra forumet her - følte ikke at jeg trengte det, følte jeg virkelig var på vei oppover igjen.  Var sterk og kunne bære nesten hele verden - og så POOF så havner jeg tilbake igjen.  Dog ikke med like svak psyke, men er det fysiske som plager meg nå.

Snakket mye med fastlegen sist om ikke å differensiere så mellom psyke og det fysiske, men heller se det som ett.  Tok til meg det, men jammen er det vanskelig å se dette som ett.................

Ja, psyken kan gi fysiske plager. Jeg tenker at det er to muligheter her. Enten så er du så livredd for medisiner at du derfor får fysiske plager av dem, ellerså får du bare mye bivirkninger. Men jeg forstår ikke helt hvorfor man skal ta medisiner dersom man har det bedre uten. Får du noen annen behandling i tillegg til medisiner? Dersom det ikke er det psykiske som plager deg nå, men det fysiske og det fysiske skyldes medisiner så er det jo ikke noe vits å ta dem.

Skrevet

Jeg ser den, men var nok enda lenger nede før jeg begynte på Cipralex.

Efexor gikk jeg på ca 6 mnd sist år - og det tok laaaaaaaaaaaaaang tid før jeg var bedre.  Hadde MYE fysisk i oppstarten der også - for ikke å snakke om når jeg skulle øke dose.  Skrekk og gru!!!!  MEN - sett i ettertid hadde jeg nok noe positiv virkning av de.

Så da tenker jeg som følger;  kroppen min reagerer veldig på medisiner - med kraftige fysiske virkninger før den venner seg til medisinen.  Jeg påsto også at Efexor satt igjen i kroppen min i lang tid etterpå (noe bedrevitere benekter).

SÅ - jeg holder meg til opprinnelig plan og kjører dette fram til 16.august - da skal jeg "telle opp" - og se hvor jeg er i forhold til hvor jeg ønsker å være.  Spørsmålet nå er om jeg skal øke fra 5 til 10mg og ta noen helvetes uker før det EVENTUELT blir en positiv effekt.

Skrevet
3 timer siden, Strikka skrev:

Jeg ser den, men var nok enda lenger nede før jeg begynte på Cipralex.

Efexor gikk jeg på ca 6 mnd sist år - og det tok laaaaaaaaaaaaaang tid før jeg var bedre.  Hadde MYE fysisk i oppstarten der også - for ikke å snakke om når jeg skulle øke dose.  Skrekk og gru!!!!  MEN - sett i ettertid hadde jeg nok noe positiv virkning av de.

Så da tenker jeg som følger;  kroppen min reagerer veldig på medisiner - med kraftige fysiske virkninger før den venner seg til medisinen.  Jeg påsto også at Efexor satt igjen i kroppen min i lang tid etterpå (noe bedrevitere benekter).

SÅ - jeg holder meg til opprinnelig plan og kjører dette fram til 16.august - da skal jeg "telle opp" - og se hvor jeg er i forhold til hvor jeg ønsker å være.  Spørsmålet nå er om jeg skal øke fra 5 til 10mg og ta noen helvetes uker før det EVENTUELT blir en positiv effekt.

Ok, men om det er et helvete i ganske lang tid for bivirkningene forsvinner, burde du ikke da egentlig bare gå fast på ssri? Så slipper du bivirkningene om og om igjen.

Skrevet
9 minutter siden, Trine skrev:

Ok, men om det er et helvete i ganske lang tid for bivirkningene forsvinner, burde du ikke da egentlig bare gå fast på ssri? Så slipper du bivirkningene om og om igjen.

Jo - jeg får være klokere denne gangen - og fortsette om jeg oppnår en viss effekt psykisk - og det fysiske blir bedre.

Kan ikke huske at jeg hadde så mye fysisk etter et par mnd på Efexor så er håp om at det samme skal skje med Cipralex.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...