Gå til innhold

Er langtidsterapi vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler jeg har gått på dps en hel evighet . Er dette normalt? Synes å lese korte terapi forløp er det vanlige . 

Anonymkode: 92c02...2c8

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler jeg har gått på dps en hel evighet . Er dette normalt? Synes å lese korte terapi forløp er det vanlige . 

Hvor lenge er en evighet?

Anonymkode: fc561...3ff

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge er en evighet?

Anonymkode: fc561...3ff

To og et halvt år . Forundret over at de ikke har gitt opp. Var også i kortidsterapi ( tre mnd Raskt tilbake før dette ). 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

To og et halvt år . Forundret over at de ikke har gitt opp. Var også i kortidsterapi ( tre mnd Raskt tilbake før dette ). 

Hvordan hjelper det å "prate"?

Madelenemie
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg tror korte terapi forløp er synonymt med lettere forbigående plager.

Jeg tror lange terapi forløp betyr alvorlige vansker som mennesker virkelig trenger hjelp med.

Jeg syns det viktigste blir å hjelpe dem som trenger virkelig hjelp, og ikke bare plaster på såret, litt trøst for følelsene er såret osv...noe de kanskje fint kunne greid selv å fikse,, finne ut av.

Jeg tror mange mennesker har erfart feks så store traumer, at vi alle skal være glad de får det bedre, selv om det tar kjempelang tid og for noen kanskje hele livet, de som har hatt det vondt er det verdt å hjelpe sånn at de kan få det bedre og bra inni seg.

Jeg har lite tro på korte terapiforløp, alle kan vi lære oss om plaster, og paracet, jeg syns det burde være raskt gjort, er vanskene så små, så bør man nok greie det fortere på egenhånd, og kanskje er det det dette praksisen tar høyde for? altså korte terapi forløp på dps, 

Men for de som er rammet av traumer de fleste av oss slipper, så trengs god tid, mye tid, og tiden selv. Jeg tror og håper at de får den tiden og ikke blir gjort sykere av hastverk. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja har vel noe med antall problemstillinger å gjøre . Jeg finner det mer interessant å snakke om hva som kan ligge til grunn for problem og relatere dette til egenskaper og tenke måter og livshistorie , enn å " kun" erstatte det irrasjonelle med fornuft ( litt sånn plaster - metodikk du beskriver :)

Er vel ulike terapeutiske tilnærminger som tar mer eller mindre høyde for tidsaspekt. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, slabbedask skrev:

Ja tildels. Er  nokså redd folk ( på visse vis) og det gjenspeiler seg nok i terapirom også ( har jeg fått høre ). 

Madelenemie
Skrevet
30 minutter siden, slabbedask skrev:

:-)

Man trenger ikke tenke på at man må prate selv, for min del pratet psykiateren, og for min del hjalp det. Jeg hadde ikke tenkt på at de ordene sammensatt på den måten kunne bli så ok for meg, jeg fikk etter et par år mer lyst til å si noe selv, så nå kan uttrykke mine behov, veldig presist og  imponerende reflektert og nyansert. ( ja det er det psykiateren og enda en psykiater og enda en sa, så da stemmer det. De vet bare ikke at jeg for en tid tilbake nærmest var stum)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva definerer du som en "evighet"? Tid avhenger av flere faktorer enn diagnoser, (f.eks nettverk). Noen klienter trenger langvarig behandling/oppfølging, og det er selvsagt både normalt og ok. Jeg synes likevel for mange klienter blir gående i årevis uten noe annet enn prat uten mål og mening. 

AnonymBruker
Skrevet

Som sagt ovenfor , drøye to år - pluss pluss . På henvisningen sto det "trenger terapi av lengre varighet ". Huff og huff. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...