Gå til innhold

Hvor finne info om minipress når ikke i felleskatalogen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Hvor kan jeg finne informasjon om medisinen minipress (prazosin)? Jeg er nettopp begynt på denne og er under opptrapping for ptsd. Prøvde først catapresan men blodtrykket ble for lavt da jeg i utgangspunktet har litt lavt blodtrykk. 

Den står jo ikke i felleskatalogen og foreløpig har jeg fått dette utlevert på DPS, derfor ikke noe pakningsvedlegg. 

Noen som vet? Finner veldig lite på norske sider. Må dette søkes om? Rart det ikke står i felleskatalogen? 

Mvh

Florista

Skrevet

Takk for link!

Men når det ikke står i felleskatalogen så forstår jeg ikke at medikamentet fortsatt finnes? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det kan skaffes på "Registreringsfritak". Ta det opp med legen din.

Skrevet (endret)
2 timer siden, florista skrev:

Takk for link!

Men når det ikke står i felleskatalogen så forstår jeg ikke at medikamentet fortsatt finnes? 

Nei, jeg er enig i at det der var merkelig.

3 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det kan skaffes på "Registreringsfritak". Ta det opp med legen din.

Jeg trodde det sto i felleskatalogen fordet. Eller er ikke registreringsfritak og godkjenningsfritak det samme kanskje.

Endret av Trine
Skrevet

florista: Det står på lista over medisiner med godkjenningsfritak http://www.felleskatalogen.no/medisin/godkjenningsfritak/preparatliste

Tror det er sånn at det ikke er noe info om dem fordi de ikke er godkjente i Norge. Jeg leste noe om dette ang en adhd-medisin. Fant ikke noe info på norske sider om den heller, men den har godkjenningsfritak, som betyr at Norge ikke har godkjent den, men at man kan søke om å få gi den ut fordet. De medisinene har jeg et inntrykk av at er flittig brukt i utlandet.

Skrevet

Tusen takk for svar! Skal dobbeltsjekke med legen at han har søkt, også regner jeg med at jeg får med meg av DPS når jeg nå blir utskrevet frem til jeg får selv. Er jo igang med opptrapping. Veldig spent. Kjenner ingen virkning enda men ser ut til at jeg tåler denne bedre i forhold til catapresanen og blodtrykket. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Middelet ble tidligere solgt i Norge under navnet Peripress. Jeg fant en pdf av felleskatalogteksten.

Peripress

Skrevet

Tusen takk for link! Litt klokere:-) Har du noe erfaring ved bruk av denne medisinen ved ptsd? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...