Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nicklusheletida
2 timer siden, Trine skrev:

Har kameraer litt problemer med svart? Jeg har en hund som er svart med lyse tegninger. Jeg syns så ofte at bilder av han ikke blir ordentlig klare. Lyse hunder er mye enklere. Er det noe jeg gjør feil, eller er det bare sånn det er?

Prøv å redigere med et redigeringsprogram. Det er ganske enkelt å lysne bilder og få frem kontrastene. Picasa kan du laste ned gratis :)

7 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Prøv å redigere med et redigeringsprogram. Det er ganske enkelt å lysne bilder og få frem kontrastene. Picasa kan du laste ned gratis :)

Jeg har picasa, men det hjelper ikke. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men det virker som at kameraet har problemer med å fokusere på dette dyret mitt. Det vil ikke hjelpe å lysne bildet, bildene blir ikke for mørke.

7 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Det kan dessuten være vanskelig å få frem kontrastene i motlys. Sterk sol er ikke å anbefale.

Vet dette med motlys. Jeg har fått masse fine bilder med sola rett imot. Vet ikke om jeg har fått det av denne kråkebolla mi, men av andre. Ikke sånn zoom inn på små delaljer-bilde, men stemningsbilder. Jeg tror kanskje at det er nettopp lys som er problemet her. Enten må ISO'en opp ellerså må lukkertiden opp, så bør jeg jo helst ha så liten blenderåpning som mulig. Jeg tror ISO'en på mitt kamera er ganske dårlig (Har EOS 550D). Altså, den er ikke dårligere enn på 700D, men natt og dag sammenlignet med 70D. Så den bør holdes så lav som overhode mulig. Men når man skal ta bilde av noe som ikke sitter stille så må jeg ha rask lukkertid og da går det utover blenderåpningen og/eller ISO'en. Jeg har flere bilder tatt fra siden hvor bakparten er klar, mens hodet er litt uklart. Men så har man jo ikke tid til å stå og stille inn alt mulig for da har jo motivet løpt sin vei før man er klar. Så jeg har kameraet ofte på fast lukkertid, så justeres ISO og blenderåpningen seg automatisk.

Gjest Gargamel

Kameraet klarer ikke å fokusere hvis der er for mørkt eller for liten kontrast. Mulig en svart hund gjør det litt verre, men jeg synes det er litt rart allikevel.

Har du speilrefleks kan du prøve å plassere fokuspunktet et sted hvor det er lys og kontrast, og ikke en skygge i den sorte pelsen.

3 minutter siden, Gargamel skrev:

Kameraet klarer ikke å fokusere hvis der er for mørkt eller for liten kontrast. Mulig en svart hund gjør det litt verre, men jeg synes det er litt rart allikevel.

Har du speilrefleks kan du prøve å plassere fokuspunktet et sted hvor det er lys og kontrast, og ikke en skygge i den sorte pelsen.

Hmm, jeg har jo tatt bilder både av han og andre svarte hunder som har blitt tydelige, men jeg ser for meg at det er flere ting som spiller inn her. Spesielt der deler av hunden blir klar, mens deler av han blir mer uklar. Da må det jo være en stor blenderåpning, tenker jeg.

Når jeg setter fast fokuspkt på han og kameraet fokuserer så burde det jo fokusere ordentlig. Han har lite kontraster han der, så blir vanskelig å sette fokuspkt på en lys flekk eller et sted med tydelig kontrast. Men kanskje det var derfor han andre jeg hadde var enklere. Han hadde mye tydeligere tegninger. Jeg skal undersøke dette nærmere. Prøve å fokusere der det er kontrast og sammenligne ulike innstillinger.

Annonse

5 timer siden, Xtra skrev:

Har ikke veldig peiling, men:

Når man skal ta bilde av spesielt mørke eller spesielt lyse ting kan man justere ISO på kameraet for å kompensere. Med mindre lys skal man ha høy ISO med samme lukkertid. Verd å prøve?

Ja, det vet jeg. Nå satte jeg ISO på auto, men det skal så lite ISO til før det blir forstyrrelser i bildet, syns jeg.

7 timer siden, Gargamel skrev:

Ja, hvis du vil at hele hunden skal være skarp kan du ikke ha for stor blenderåpning. Spesielt ikke hvis avstanden er kort. Det kan jo være fint å ha bare øynene i fokus og uskarp bakgrunn, men det spørs hva slags bilde du vil ha.

Hva mener du med kort avstand? Nå tror jeg det er noe jeg ikke vet her. Forklar! Det er en hund liksom, begrenset hvor stor avstand det får blitt fra hode til hale. Eller mener du avstanden fra kameraet og til objektet man skal ta bilde av? Eller mener du noe helt annet? Et av problemene er at vi som regel knipser bilder i skogen eller på fjellet og da er det alltid en eller annen busk i veien. På noen av bildene jeg tok i går så satte jeg fast fokuspkt og det var på hunden, men så var det en kvist like forran og det var den som kom i fokus. Hva er vitsen med å sette fokuspkt da, når kameraet uansett ikke gjør som jeg sier? Så er det noen bilder som er tatt litt skrått imot han. Altså, midt imellom rett forran og fra siden. Jeg vet ikke hvor stor avstanden er fra snuta til midt på ryggen. Ikke mer enn en halvmeter vil jeg tro. Er det for mye dersom jeg har stor blenderåpning?

Har sett litt på noen bilder nå. ISO'en er ikke helt min venn ser jeg. Skal ikke opp i så mye før jeg syns det blir forstyrrelser i bildet. Men så har jeg ett bildet. Tatt av hunden forfra. Han var i bevegelse mot meg. Lukkertid: 1/400, blenderåpning: 8, ISO: 100. På det bildet ble siden av hunden klar, mens hodet ble uklart. Mulig han har beveget hodet raskt, han var i en tøyseposisjon. Men er ikke 1/400 nok? Eller er det blenderåpningen som er for stor?

Det er pokker ikke så lett å ta bilde av dyr altså. Heldigvis kommer det et bra innimellom ;)

Gjest Gargamel

Jeg mener at du har mindre dybdeskarphet når det du tar bilde av er nær deg. Hvis hunden er 1 meter unna og vendt mot deg vil ikke hele kroppen være i fokus på en gang. Er den 10 meter unna vil hele hunden være skarp (avhengig av brennvidde og blender).

ISO 100 er veldig lavt da. Noen speilrefleks har ikke noe mindre støy på 100 enn på 200 ISO, selv om det generelt er mindre støy ved lav ISO. Du bør i alle fall kunne bruke ISO 400 på et actionbilde, uansett hvor kresen du er. 

Jeg tror bildet *kan* være uskarpt pga bevegelse selv ved 1/400 sek.

2 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg mener at du har mindre dybdeskarphet når det du tar bilde av er nær deg. Hvis hunden er 1 meter unna og vendt mot deg vil ikke hele kroppen være i fokus på en gang. Er den 10 meter unna vil hele hunden være skarp (avhengig av brennvidde og blender).

ISO 100 er veldig lavt da. Noen speilrefleks har ikke noe mindre støy på 100 enn på 200 ISO, selv om det generelt er mindre støy ved lav ISO. Du bør i alle fall kunne bruke ISO 400 på et actionbilde, uansett hvor kresen du er. 

Jeg tror bildet *kan* være uskarpt pga bevegelse selv ved 1/400 sek.

Skjønner. Det gir jo mening.

Jeg kan nok bruke 400, men jeg syns det blir fortere støy på det svarte, enn på andre farger. Ofte har jeg valgt å la den stille seg selv. Men så opplevde jeg noen ganger at den var oppe i over 3000 og det går ikke. Skjønner ikke hvorfor det går helt til 6400, bildet blir jo ikke noe bra da. Men på EOS 70D blir det bra selv med ISO 6400. Jeg prøver stadig å minne meg selv på at det er for tungt å ha med på tur og jeg kan ikke ha et kamera jeg er redd for siden det deiser i bakken og blir utsatt for regn o.s.v. Jeg fant, her om dagen, et sted i menyen hvor man kunne sette maks ISO og jeg satte den på 800, men den velger fortsatt høyere ISO fordet.

Jeg tittet på noen bilder jeg tok da kameraet var nytt og jeg prøvde lære meg de ulike funksjonene. Tok masse bilder av en bekk/foss. Så på innstillingene nå og tenker at bevegelser nok kan bli uskarpt ja. Jeg har aldri lagt merke til disse "problemene" på andre hunder, så det må være noe med han ;) Ett eller annet som gjør han ekstra vanskelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...