Gå til innhold

NHD - Wellbutrin og Tramadol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Fikk resept på Tramadol mot sterke smerter. Legen sa noe om noen interaksjoner med Wellbutrin, men jeg klarte ikke å følge med akkurat der og da, for jeg hadde akkurat fått sterke medisiner i.v. Leser nå i felleskatalogen at det kanskje ikke vil ha effekt i det hele tatt når jeg står på Wellbutrin, og at det generelt bør unngås.

Burde jeg heller fått Pinex forte eller liknende? Det er jo litt dumt at han skriver ut Tramadol om det ikke vil ha effekt. Dette var en turnuslege på akuttmottaket.

Jeg kjenner at jeg ikke har lyst til engang å prøve meg frem med et legemiddel som kan gi meg kvalme og obstipasjon uten å være sikker på om det i det hele tatt får noen positive effekter. Til det opplever jeg for mye bivirkninger i tillegg til smerter fra før.

Skrevet
6 timer siden, Tandorini skrev:

Hei!

Fikk resept på Tramadol mot sterke smerter. Legen sa noe om noen interaksjoner med Wellbutrin, men jeg klarte ikke å følge med akkurat der og da, for jeg hadde akkurat fått sterke medisiner i.v. Leser nå i felleskatalogen at det kanskje ikke vil ha effekt i det hele tatt når jeg står på Wellbutrin, og at det generelt bør unngås.

Burde jeg heller fått Pinex forte eller liknende? Det er jo litt dumt at han skriver ut Tramadol om det ikke vil ha effekt. Dette var en turnuslege på akuttmottaket.

Jeg kjenner at jeg ikke har lyst til engang å prøve meg frem med et legemiddel som kan gi meg kvalme og obstipasjon uten å være sikker på om det i det hele tatt får noen positive effekter. Til det opplever jeg for mye bivirkninger i tillegg til smerter fra før.

Det har effekt, bare litt mindre. Det er en god medisin, og jeg har gått på den sammen med wellbutrin. Prøv det ut du. Har ikke fått noen bivirkninger heller. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, tilstede skrev:

Det har effekt, bare litt mindre. Det er en god medisin, og jeg har gått på den sammen med wellbutrin. Prøv det ut du. Har ikke fått noen bivirkninger heller. 

Takk for svar. :) Avventer litt likevel, kjenner jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt ann på dosen av begge, grunnen til forsiktighet er mulighet for seratogent syndrom p.g.a at tramadol øker mengden seratonin noe også wellbutrin gjør. 50-100 mg burde dog være harmløst.

Anonymkode: b1a6e...c95

Skrevet
12 timer siden, Tandorini skrev:

Leser nå i felleskatalogen at det kanskje ikke vil ha effekt i det hele tatt når jeg står på Wellbutrin, og at det generelt bør unngås.

Hvor fant du det? Det som står i felleskatalogen er at man kan få kramper. Jeg fant ihvertfall ingen steder i felleskatalogen at disse to ikke burde kombineres eller at effekten av tramadol kan bli redusert.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer helt ann på dosen av begge, grunnen til forsiktighet er mulighet for seratogent syndrom p.g.a at tramadol øker mengden seratonin noe også wellbutrin gjør. 50-100 mg burde dog være harmløst.

Anonymkode: b1a6e...c95

Wellbutrin har minimal effekt på serotonin. Det er et noradrenalin- og dopaminreopptakhemmer. Dersom det hadde vært fare for seratogent syndrom så hadde det vært opplyst i felleskatalogen.

Skrevet
7 timer siden, Trine skrev:

Hvor fant du det? Det som står i felleskatalogen er at man kan få kramper. Jeg fant ihvertfall ingen steder i felleskatalogen at disse to ikke burde kombineres eller at effekten av tramadol kan bli redusert.

Wellbutrin har minimal effekt på serotonin. Det er et noradrenalin- og dopaminreopptakhemmer. Dersom det hadde vært fare for seratogent syndrom så hadde det vært opplyst i felleskatalogen.

Du finner det hvis du gjør interaksjonsanalyse mellom wellbutrin og tramadol. Her er resultatet:

"Tramadol(utvid)  (søkeinput tramadol)

N02A X02 - Tramadol

N02A X52 - Tramadol, kombinasjoner

Bupropion N06A X12 (søkeinput wellbutrin retard)

Klinisk konsekvens

Nedsatt konsentrasjon av aktiv metabolitt av tramadol, økt risiko for terapisvikt (manglende smertedempning).

Interaksjonsmekanisme

Bupropion hemmer metabolisme av tramadol til aktiv metabolitt via CYP2D6.

Dosetilpasning

Kombinasjon av tramadol med et legemiddel som hemmer dannelse av aktiv metabolitt er lite hensiktsmessig og bør generelt unngås. Doseøkning kan ikke anbefales på grunn av kraftig økning i nivåene av modersubstans og likevel uforutsigbar og ofte utilstrekkelig økning i nivåene av aktivt metabolitt"
Skrevet
20 timer siden, Tandorini skrev:

Hei!

Det er samme typen interaksjon mellom kodeinpreparater og wellbutrin, så det vil neppe være noe bedre med pinex forte.

Jeg ville ha forsøkt med tramadol og sett om du har effekt.

Skrevet
1 time siden, frosken skrev:

Du finner det hvis du gjør interaksjonsanalyse mellom wellbutrin og tramadol. Her er resultatet:

"Tramadol(utvid)  (søkeinput tramadol)

N02A X02 - Tramadol

N02A X52 - Tramadol, kombinasjoner

Bupropion N06A X12 (søkeinput wellbutrin retard)

Klinisk konsekvens

Nedsatt konsentrasjon av aktiv metabolitt av tramadol, økt risiko for terapisvikt (manglende smertedempning).

Interaksjonsmekanisme

Bupropion hemmer metabolisme av tramadol til aktiv metabolitt via CYP2D6.

Dosetilpasning

Kombinasjon av tramadol med et legemiddel som hemmer dannelse av aktiv metabolitt er lite hensiktsmessig og bør generelt unngås. Doseøkning kan ikke anbefales på grunn av kraftig økning i nivåene av modersubstans og likevel uforutsigbar og ofte utilstrekkelig økning i nivåene av aktivt metabolitt"

Ok, takk :) Men jeg lurte på hvor i felleskatalogen hun hadde lest det. Jeg finner det ikke der. Eller er Bupropionhydroklorid og buprenorfin det samme? Smartere å søke på interaksjoner da, så står det litt tydeligere enn det gjør i felleskatalogen/pakningsvedlegget.

Skrevet

Takk for svar, dere! Har så langt klart å holde smertene noenlunde i sjakk med diclofenac og paracetamol, men greit å vite at jeg har Tramadol i backup.

Skrevet
1 time siden, Trine skrev:

Ok, takk :) Men jeg lurte på hvor i felleskatalogen hun hadde lest det. Jeg finner det ikke der. Eller er Bupropionhydroklorid og buprenorfin det samme? Smartere å søke på interaksjoner da, så står det litt tydeligere enn det gjør i felleskatalogen/pakningsvedlegget.

Slik jeg ser det, er interaksjosanalysesiden en del av felleskatalogen.

Skrevet
4 timer siden, frosken skrev:

Slik jeg ser det, er interaksjosanalysesiden en del av felleskatalogen.

Ok, finner man interaksjonsanalysene i den feite blå boka?

Skrevet (endret)
2 timer siden, Trine skrev:

Ok, finner man interaksjonsanalysene i den feite blå boka?

Det er mange år siden jeg så på papirutgaven sist, så jeg husker ikke hvor mye man kunne finne ut i vedleggene. Bruker kun nettutgaven.

Endret av frosken
Skrevet
1 minutt siden, frosken skrev:

Nei, i nettutgaven.

Ok, har ikke funnet det i nettutgaven heller jeg, men jeg har ikke akkurat lett etter det heller. For oss vanlig dødlige så er vel felleskatalogen mer et sted på nett hvor man finner det samme som står i pakningsvedlegget til de medisinene man går på? Sånn er det ihvertfall for meg.

Skrevet
5 minutter siden, Trine skrev:

Ok, har ikke funnet det i nettutgaven heller jeg, men jeg har ikke akkurat lett etter det heller. For oss vanlig dødlige så er vel felleskatalogen mer et sted på nett hvor man finner det samme som står i pakningsvedlegget til de medisinene man går på? Sånn er det ihvertfall for meg.

Hvis du ser rett til høyre for der hvor det står Felleskatalogen, så finner du en link til "interaksjonsanalyse".

Skrevet
9 timer siden, Trine skrev:

Det er ikke det samme. Bupropionhydroklorid er Wellbutrin, buprenorfin er et opiat som primært brukes på samme måte som metadon. Det heter Subutex.

Skrevet
3 timer siden, frosken skrev:

Hvis du ser rett til høyre for der hvor det står Felleskatalogen, så finner du en link til "interaksjonsanalyse".

Aha, smart ;)

Skrevet
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Det er ikke det samme. Bupropionhydroklorid er Wellbutrin, buprenorfin er et opiat som primært brukes på samme måte som metadon. Det heter Subutex.

Ok. I pasientinformasjonene står det ikke noe om bupropinhydrokorid og at det kan svekke effekten av tramadol. Det vil jo si at informasjonen i pakningsvedlegget ikke er korrekt da. At det mangler opplysninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...