Gå til innhold

Depresjon før schizofreni?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sier noen at det er normalt å ha tegn på psykisk lidelse (som f.eks depresjon) før en utvikler schizofreni, mens andre sier at vedkommende ikke måtte ha hatt affektive symptomer (depresjon?) før utviklingen av schizofreni, men at schizofrenien måtte ha kommet først? 

Anonymkode: 4d2cb...cea

AnonymBruker
Skrevet

Schizofrenien må ikke ha kommet først, og en kan fint være deprimert om man har schizofreni.

Anonymkode: 20ad2...b20

Skrevet

Min erfaring:

Jeg hadde depresjon med nærpsykotiske symptomer _før_ jeg fikk diagnosen schizofreni. Depresjonen kom i kjølvannet av noen operasjoner som ga vrangforestillinger. Av og til lurer jeg på hvordan tingene hadde utviklet seg hvis jeg ikke hadde hatt disse operasjonene da jeg antar at de vrangforestillingene var vesentlige for at de kunne sette diagnosen schizofreni. Men grunnlaget for psykoselidelse har nok ligget der på lur :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...