Gå til innhold

NHD: Nedtrapping av Rivotril og forslag til ny medisin.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tilbake i Februar begynte jeg å trappe ned på Rivotril noenlunde samtidig som jeg begynte på Cipralex.
Etter to uke på Cipralex fikk jeg ikke sove og måtte slutte med dem. Har siden den gang i Februar våknet etter kun 2-3 timer noe som selvsagt har vært slitsomt. Valgte derfor å utsette nedtrapping av Rivotril. Har prøvd det meste av sovetabletter, men ingenting virket før jeg fikk Atarax som virker litt.

Uansett, jeg vil gjerne kutte ned på Rivotrilen og har redusert den med 0.125mg i uken i snart tre uker og vet ikke om det er mulig å føle abstinenser av dette, men jeg er veldig deprimert, men er usikker på om dette bare skyldes den generelle elendigheten jeg lever i.

Eksponerer meg for angsten hver dag, men uansett hvor mye jeg klarer så blir alt "nullstilt" neste dag, føler ingen framgang og det er så ufattelig demotiverende :(. Lider av panikkangst, generell angst, agorafobi, dystymi og depresjon, en ikke så gøyal blanding.

Hva slags medisin vil du råde meg til å prøve?, har prøvd Zoloft, Cipralex(lengre enn de to ukene tidligere, ca. tre mnd.), Cipramil samt Largactil.
Men, ingen av disse ga virkning, bare masse bivirkninger(alle ga meg insomnia bortsett fra Largactil som ga meg akutt parkinsonisme).

Lurer også på om jeg burde ha seponert Rivotrilen helt før jeg begynner på noe nytt?.

Beklager langt innlegg, men håper da kan svare :).

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du skriver ingenting om hvilken dose Rivotril du bruker.

Jeg synes du kan forsøke Brintellix samtidig som du fortsetter nedtrappingen på Rivotril.

Det kan være lurt å gå over fra Rivotril til Valium og ta nedtrappingen på Valium.

Skrevet

Leste litt om Brintellix, virker som den har en mildere bivirkningsprofil enn andre ssri, virker denne også på angsten?.

På hvilken dose Rivotril bør jeg bytte over til Valium og hvilken dose bør jeg gå over til?.

Skrevet
2 timer siden, Angstlei skrev:

Leste litt om Brintellix, virker som den har en mildere bivirkningsprofil enn andre ssri, virker denne også på angsten?.

På hvilken dose Rivotril bør jeg bytte over til Valium og hvilken dose bør jeg gå over til?.

Brintellix skal teoretisk sett ha en kjempegod effekt mot angst. Egentlig som SSRI + Buspiron + en del andre effekter. 

Jeg mener at styrkeforholdet mellom Valium og Rivotril er ca 1:10-20. 

• 3 uker senere...
Skrevet
Den 25. juni 2016 at 8.46, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Du skriver ingenting om hvilken dose Rivotril du bruker.

Jeg synes du kan forsøke Brintellix samtidig som du fortsetter nedtrappingen på Rivotril.

Det kan være lurt å gå over fra Rivotril til Valium og ta nedtrappingen på Valium.

Er nå nede på 1.5mg og har vært det en uke, har fått mye mer angst og er veldig nervøs, er det normalt å ha slike abstinenser ved en såpass langsom nedtrapping som 0.5mg over 4 uker?. Isåfall burde jeg ikke vente litt før jeg trapper videre ned?.

Eventuelt vente to uker før jeg reduserer yttligere 0.125mg?, skal spørre legen om å få buspiron da SSRI ikke virker på meg og han syntes jeg burde prøve det før Brintellix(kan disse eventuelt kombineres?).

Skrevet
52 minutter siden, Angstlei skrev:

Er nå nede på 1.5mg og har vært det en uke, har fått mye mer angst og er veldig nervøs, er det normalt å ha slike abstinenser ved en såpass langsom nedtrapping som 0.5mg over 4 uker?. Isåfall burde jeg ikke vente litt før jeg trapper videre ned?.

Eventuelt vente to uker før jeg reduserer yttligere 0.125mg?, skal spørre legen om å få buspiron da SSRI ikke virker på meg og han syntes jeg burde prøve det før Brintellix(kan disse eventuelt kombineres?).

Det er vanlig å få ganske sterk abstinensangst selv om en trapper ned langsomt, og rivotril er ikke en hvilken som helst medisin å trappe ned fra. Husk at dette er abstinensangst. Det er lett å tenke at det er slik en er og slik vil det bli uten rivotril, men det kommer til å bli mye bedre. Selv gikk jeg på sobril i mange år, og det var beintøft å trappe ned. Jeg gjorde det altfor raskt sannsynligvis, men ta den tiden du trenger på nedtrappingen. Jeg har nå mange ganger mindre angst enn jeg hadde når jeg var avhengig av sobril og brukte det altfor lenge. Hold ut! Det blir bedre.

Skrevet
4 timer siden, tilstede skrev:

Det er vanlig å få ganske sterk abstinensangst selv om en trapper ned langsomt, og rivotril er ikke en hvilken som helst medisin å trappe ned fra. Husk at dette er abstinensangst. Det er lett å tenke at det er slik en er og slik vil det bli uten rivotril, men det kommer til å bli mye bedre. Selv gikk jeg på sobril i mange år, og det var beintøft å trappe ned. Jeg gjorde det altfor raskt sannsynligvis, men ta den tiden du trenger på nedtrappingen. Jeg har nå mange ganger mindre angst enn jeg hadde når jeg var avhengig av sobril og brukte det altfor lenge. Hold ut! Det blir bedre.

Får ta det i litt i etapper selv om det vil gå langsommere. Tror jeg står på 1.5mg en liten stund til, er dumt å ta det for rask slik at jeg blir for dårlig, er jo såpass lang halveringstid så tar nok litt tid fra du kutter i dosen til du merker det. Fra 1mg og ut bør jeg vel bytte over til valium som nhd anbefalte, eventuelt kutte 0.01mg daglig ved å "blande ut i melk" metoden. Er veldig tøft å skulle skille imellom "abstinens angst" og "vanlig" og derfor er det lett å tro at man har blitt sykerer.

Skrevet

Ligger jo en guide på nettet, så vil ta litt tid. Hvis nhd leser denne, ser planen under fornuftig ut?.

Kommer ikke fram under, men er etter dette en reduksjon på 1mg valium pr. dag.

Morning
Midday/Afternoon
Evening/Night
Daily Diazepam
Equivalent
Starting dosage clonazepam 0.5mg clonazepam 0.5mg clonazepam 0.5mg
30mg
Stage 1
(1 week)
clonazepam 0.5mg clonazepam 0.5mg clonazepam 0.25mg
diazepam 5mg
30mg
Stage 2
(1 week)
clonazepam 0.5mg clonazepam 0.5mg Stop clonazepam
diazepam 10mg
30mg
Stage 3
(1 week)
clonazepam 0.25mg
diazepam 5mg
clonazepam 0.5mg diazepam 10mg
30mg
Stage 4
(1 week)
clonazepam 0.25mg
diazepam 5mg
clonazepam 0.25mg
diazepam 5mg
diazepam 10mg
30mg
Stage 5
(1 week)
Stop clonazepam
diazepam 10mg
clonazepam 0.25mg
diazepam 5mg
diazepam 10mg
30mg
Stage 6
(1-2 weeks)
diazepam 10mg Stop clonazepam
diazepam 8mg
diazepam 10mg
28mg
Stage 7
(1-2 weeks)
diazepam 10mg diazepam 6mg diazepam 10mg
26mg
Stage 8
(1-2 weeks)
diazepam 10mg diazepam 4mg diazepam 10mg
24mg
Stage 9
(1-2 weeks)
diazepam 10mg diazepam 2mg diazepam 10mg
22mg
Stage 10
(1-2 weeks)
diazepam 10mg Stop diazepam diazepam 10mg
20mg
Stage 11
(1-2 weeks)
diazepam 8mg
--
diazepam 10mg
18mg
Stage 12
(1-2 weeks)
diazepam 6mg
--
diazepam 10mg
16mg
Stage 13
(1-2 weeks)
diazepam 4mg
--
diazepam 10mg
14mg
Stage 14
(1-2 weeks)
diazepam 2mg
--
diazepam 10mg
12mg
Stage 15
(1-2 weeks)
Stop diazepam 
--

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Forholdet mellom Rivotril og Valium er ca 1:20. Dvs at 1,5 mg Rivotril tilsvarer ca 30 mg Valium.

Om du nå går over på 30 mg Valium, kan du redusere med 5mg hver 2-3 uke.

Skrevet
42 minutter siden, Angstlei skrev:

Får ta det i litt i etapper selv om det vil gå langsommere. Tror jeg står på 1.5mg en liten stund til, er dumt å ta det for rask slik at jeg blir for dårlig, er jo såpass lang halveringstid så tar nok litt tid fra du kutter i dosen til du merker det. Fra 1mg og ut bør jeg vel bytte over til valium som nhd anbefalte, eventuelt kutte 0.01mg daglig ved å "blande ut i melk" metoden. Er veldig tøft å skulle skille imellom "abstinens angst" og "vanlig" og derfor er det lett å tro at man har blitt sykerer.

Ja det er lett å tro at en blir sykere, men jeg tror du blir bedre uten rivotril. Når man står på benzo lenge får en etter hvert mer angst. Men det er likevel nesten som en sorg å tenke seg livet ute, for en bli så avhengig både fysisk og ikke minst psykisk. Jeg tror nok jeg etter hvert ville gått over til valium, slik at du får en roligere nedtrapping på slutten.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått fra 2 mg til 0 mg (dvs. uten nedtrapping) og har ikke fått noen abstinenser. Kan det være fordi jeg tar den pga. epilepsi? Jeg måtte derimot starte på Rivotril igjen pga. anfallshyppighet uten Rivotril.

Anonymkode: e055a...b4c

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg kan svare ang. Brintellix. Den har jeg ikke bivirkninger av - i motsetning til på andre SSRI. Funker bra mot angst på 15mg, men jeg har ikke hatt så god effekt på depresjon. Antakelig skyldes sistnevnte at jeg har bipolar lidelse og bør sverge til stemningsstabliserende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...