Gå til innhold

Senvirkninger av Solian - NHD

Anbefalte innlegg

xxløvetannxx
Skrevet

Hei, jeg ønsker å lufte mine tanker og bekymringer rundt bivirkninger jeg opplevde og senvirkning av bruk av Solian.

Medisineringen med Solian ble oppstartet høsten 2009, som tilleggsmedisinering til Cicordinol depot, for humørstabilisering. Det var i hvert fall det jeg ble fortalt. Jeg mistet menstruasjon med en gang, men brydde meg ikke så hardt med det, siden denne uansett bare er en pest og en plage. Jeg opplevde melesekresjon fra brystene, men brydde meg heller ikke om dette. Tenkte som sant er, at det var en bivirkning av medisinering. 

Høsten 2014 var jeg innlagt ved DPS og det ble foretatt en blodprøve. Denn esjekket blant annet prolaktinnivå. Dette viste seg å ligge på over 2000, og solian ble straks seponert, med lite eller ingen forklaring.

Senere har jeg tenkt over grunnen til seponering, de høye verdiene og hva det har gjort med kroppen min i alle disse årene.

Vektøkning (meget uttalt), fortsatt ingen menstruasjon (frykter infertilitet), nedsatt syn (fra normalt syn til minus 3), frykt for permanent skade i hypofysen (prolaktinom), tanker om senvirkning i form av benskjørhet ved aldring (er 30 nå).

Kan du gjøre deg noen tanker rundt dette? Er det paranoiaen min og tankekjør som setter inn, eller har jeg reelle bekymringer? Jeg er redd for å ta opp dette med min fastlege, da jeg frykter å ikke bli tatt på alvor. Bør jeg legge dette fra meg, eller be om blodprøver i første omgang og om forhøyet verdier, CT skanning for å se på hypofysen?

På forhånd takk for svar.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Prolaktinstigningen skyldes sannsynligvis Solian (+ forsterket av Cisordinol). Manglende mens skyldes forhøyet prolaktin.

Varigheten av det høye prolaktin var alt for kort til å gi benskjørhet.

Når prolaktinet har vært normalt en stund, kommer mensen tilbake. Da skal alt være ok igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...