Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klarer ikke legge fra meg dette spørsmålet mitt om mine depresjonsperioder kan være del av bipolar lidelse eller ei. Har begynt på Lamictal etter eget ønske, i tillegg til Efexor og Remeron som jeg har brukt i lang tid med usikker effekt på depresjon. 

Synes det er vanskelig å vite hva som kan klassifiseres som hypomani og blanda episode.

Har hatt perioder med mye energi, høgt aktivitetsnivå med mye jobbing, trening, og mer sosialt samvær. Samtidig mindre matinntak enn vanlig. Mer utadvendt, men ikke mer enn vanlig for folk flest. Til vanlig er jeg ganske innadvendt. Opplever tilstanden som god mens den varer. I etterkant ser  jeg at kanskje jeg har brent lyset litt i begge ender.  God søvn. Etter en tid dårligere søvn før det gjerne går over til depresjon. Disse periodene kan vare fra et par dager til uker, kanskje måneder. Første gang da jeg var 17 innser jeg nå. 

Har ikke husket alt dette ved spørsmål om oppstemte perioder, eller tenkt det var uten betydning siden søvn har vært bra.

Tror du dette er hypomani eller rett og slett bare fravær av depresjon

Noen depresjoner har vært preget av mye uro, samtidig med liten lyst til å gjøre noe. Irritabilitet. Oppfatta ved en innleggelse som eupf., Dette er ikke nevnt av andre behandlere ,men jeg lurer innimellom selv på om det er det som feiler. Mest i depressive perioder jeg grubler på dette.

Tror du dette er blandet episode?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg nevner det igjen:  Ved vurdering av om noe er hypomani eller ikke, er det sammenligningen med ens egen baseline som gjelder. Altså endringen fra det som vanligvis er normalt for en selv.

Skrevet

Høres i alle fall ikke ut som EUPF for meg. Husk at EUPF er en personlighetsforstyrrelse, trekkene går igjen i absolutt alt du gjør, og "depresjonene" er overdrevne for folk flest men situasjonsbetingede. 

For meg, som f.eks i jobben min er vant med å snakke foran andre mennesker og være sosial, kan grensen for hva som ville vært hypomani, være helt annerledes enn for deg. Hypomani trenger heller ikke bare være "positivt" i symptomene, man kan også ha uro, angst, irritabilitet, osv. uten at det av den grunn trenger å handle om en blandet episode. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...