Gå til innhold

NHD: Tåler hjertet mitt Ritalin/sentralstimulerende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nå gått noen runder hos psykiater og psykolog på DPS her jeg bor, og de tror det er sannsynlig at jeg har ADHD med vekt på konsentrasjon og oppmerksomhet. Jeg er veldig plaget av dette, så jeg er enig. Jeg er en mann i slutten av 20 årene.

Jeg har i tillegg en hjerterytmeforstyrrelse som "slår inn" kanskje en gang i året eller sjeldnere. Første gang var i 15 års alderen. Det som skjer er at jeg må være i en helt spesiell fysisk aktivitet for at denne skal trigges. Jeg driver med løping fast og får aldri hjerteplager på disse turene uansett hvor hardt jeg tar i. Når jeg kjenner at et anfall kommer starter det alltid med en snørende følelse i halsen. Deretter begynner hjertet å slå fortere. Hvis jeg avbryter aktiviteten i tide og setter meg ned går det som regel over. Hvis jeg derimot ikke stopper føles det som om en bryter i hjertet slås på, og det slår på full guffe. Da kan jeg ligge på sofaen med 190-210 i puls i følge pulsklokken med den snørende følelsen i halsen. Og så går det plutselig over og pulsen går raskt ned til 65 igjen som  er min hvilepuls, og jeg føler meg helt fin igjen. Et slikt anfall kan vare i opptil to timer og det er skikkelig ubehagelig.

Jeg legger ikke skjul på at jeg har vært redd under disse anfallene. Jeg har tatt flere EKGer som ikke viser noe mer enn ekstraslag, men det er aldri målt under et anfall. Jeg har også tatt tommel-EKG hjemme og sendte inn målinger fra tung fysisk aktivitet. Heller ikke på disse kom det frem noe unormalt. Legen har sagt at det ikke er farlig, men at de forstår at det er ubehagelig.

I forrige uke fikk jeg utskrevet en pakke Ritalin 10 mg. jeg skulle prøve ut. Jeg tok en tablett og det gikk fint, men jeg følte noe ubehag i den øvre delen av brystet. Neste dag tok jeg to doser, og da hadde jeg vondt i brystet hele dagen og noe ut neste dag. Jeg fikk noe økt puls, men ble ikke tungpustet og kunne trene. 

Er dette et varselsignal om at jeg ikke kan ta sentralstimulerende, eller en vanlig bivirkning? Vil det kunne forsvinne med depot eller annet medikament? Tanken på at jeg ikke kan prøve medisiner for plagene er tung, men jeg vil jo ikke dra på meg hjerteinfarkt heller.

Anonymkode: 40e8d...304

AnonymBruker
Skrevet

Fant for øvrig denne artikkelen:

http://innsikt.org/index.asp?id=32157

Veldig interessant. 

" Dette er den største og mest omfattende studien som hittil er foretatt for å beregne risikoen for hjerte/kar-sykdom ved bruk av AD/HD-medisiner hos voksne. Man fant altså at risikoen for alvorlige hjerte/kar-hendelser i aldersgruppen 24–65 år ikke er større hos de medisinerte enn hos de umedisinerte. Dette sammenfaller i store trekk med resultatene av en tilsvarende studie av Cooper og medarbeidere2) av barn og unge voksne i alderen 2–24 år, referert i INNSIKT nr 1, 2012.

I en redaksjonell kommentar i JAMA3) skriver Philip Shaw at Habels studie ikke gir støtte for at det bør tas rutinemessig EKG før behandlingsstart med AD/HD-medisiner, men ikke desto mindre er det fortsatt påkrevet med en nøyaktig sykehistorie og klinisk undersøkelse av disse pasientene. I tillegg er det viktig med kontroller etter innsatt behandling for å fange opp andre vanlige bivirkninger som vekttap, appetittmangel og søvnløshet."

Dette gjelder kanskje personer uten noen som helt form for plager med hjertet?

Skrevet

Tror nok hjertet ditt som muskel tåler det aller meste.

Men siden det er lett for deg å "provosere" denne rytmeforstyrrelsen ville jeg absolutt forsøkt å finne ut hva det er for noe. Det gjør du ved å be om en henvisning til 24 timers EKG med bærbar opptaker, og gjør hva du kan for å provosere fram rytmeforstyrrelsen.

Sentralstimulerende medisiner kan gjøre hjertet mer irritabelt og at man lettere får rytmeforstyrrelser, uten at det skader hjertet, men kjekt å vite hva det er du plages av først. Det finnes mange rytmeforstyrrelser.

Hvis pulsen plutselig øker brått, og synker brått (fra ett hjerteslag til neste) er det ofte en ekstra ledningsbane i hjertet som er årsaken. Disse er ofte medfødt, og kan "brennes bort" gjennom et lite inngrep via lysken, i lokalbedøvelse.

Skrevet

Brystsmerter er en normal bivirkning. Det samme er økt blodtrykk og rask/ujevn hjerterytme. Jeg regner med at du har opplyst om hjerterytmeforstyrrelsen til DPS. Man skal følges opp med EKG og blodtrykksmåling når man tar sentralstimulerende så jeg tror ikke du trenger bekymre deg. Om brystsmertene ikke går over og det er for ubehagelig så finnes det en haug andre medisiner du kan forsøke.

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Tror nok hjertet ditt som muskel tåler det aller meste.

Men siden det er lett for deg å "provosere" denne rytmeforstyrrelsen ville jeg absolutt forsøkt å finne ut hva det er for noe. Det gjør du ved å be om en henvisning til 24 timers EKG med bærbar opptaker, og gjør hva du kan for å provosere fram rytmeforstyrrelsen.

Sentralstimulerende medisiner kan gjøre hjertet mer irritabelt og at man lettere får rytmeforstyrrelser, uten at det skader hjertet, men kjekt å vite hva det er du plages av først. Det finnes mange rytmeforstyrrelser.

Hvis pulsen plutselig øker brått, og synker brått (fra ett hjerteslag til neste) er det ofte en ekstra ledningsbane i hjertet som er årsaken. Disse er ofte medfødt, og kan "brennes bort" gjennom et lite inngrep via lysken, i lokalbedøvelse.

"Problemet" er at jeg kan forsøke å provosere frem dette gjennom et helt kalenderår uten å klare det. Jeg prøvde da jeg hadde tommel-EKG hjemme men klarte ikke. Da hadde jeg mange dager på meg. Jeg kan løpe bakkeintervaller til jeg spyr men blir bare normalt sliten og oppnår makspuls som alle andre. Deretter tar jeg meg inn. Jeg har over gjennomsnittlig god kondisjon for å si det pent.

Når du sier dette med ledningsbane husker jeg noe fra en konsultasjon i 16 års alderen. Da ble det sagt noe ala det at jeg har en ekstra elektrisk impuls som forteller hjertet å slå et ekstra slag når det egentlig ikke skal det. Hadde vært veldig fint å få bort dette om det går, men det er absolutt ikke noe jeg går og bekymrer meg for. Jeg håper bare nå at dette lille avviket ikke medfører at jeg er diskvalifisert fra medikamentell behandling.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Problemet" er at jeg kan forsøke å provosere frem dette gjennom et helt kalenderår uten å klare det. Jeg prøvde da jeg hadde tommel-EKG hjemme men klarte ikke. Da hadde jeg mange dager på meg. Jeg kan løpe bakkeintervaller til jeg spyr men blir bare normalt sliten og oppnår makspuls som alle andre. Deretter tar jeg meg inn. Jeg har over gjennomsnittlig god kondisjon for å si det pent.

Når du sier dette med ledningsbane husker jeg noe fra en konsultasjon i 16 års alderen. Da ble det sagt noe ala det at jeg har en ekstra elektrisk impuls som forteller hjertet å slå et ekstra slag når det egentlig ikke skal det. Hadde vært veldig fint å få bort dette om det går, men det er absolutt ikke noe jeg går og bekymrer meg for. Jeg håper bare nå at dette lille avviket ikke medfører at jeg er diskvalifisert fra medikamentell behandling.

Det er vel høyst sannsynlig en godartet rytmeforstyrrelse du har en sjelden gang. Så god kondisjon som du har er det jo helt usannsynlig at det feiler hjertet noe "fysisk" / strukturelt. Hvis du ikke har andre plager enn at du merker at pulsen blir høy, så ville jeg ikke tenkt på det engang.

Det diskvalifiserer nok ikke fra å bruke slike medisiner. Om så, så kan du få "fjernet" problemet med ablasjon som jeg nevnte over. 

Det du nevner fra 16 års alder høres mer ut som ekstraslag. Det er noe alle har - noen mer og noen mindre.

Skrevet
21 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er vel høyst sannsynlig en godartet rytmeforstyrrelse du har en sjelden gang. Så god kondisjon som du har er det jo helt usannsynlig at det feiler hjertet noe "fysisk" / strukturelt. Hvis du ikke har andre plager enn at du merker at pulsen blir høy, så ville jeg ikke tenkt på det engang.

Det diskvalifiserer nok ikke fra å bruke slike medisiner. Om så, så kan du få "fjernet" problemet med ablasjon som jeg nevnte over. 

Det du nevner fra 16 års alder høres mer ut som ekstraslag. Det er noe alle har - noen mer og noen mindre.

Et slik elektrofysiologisk inngrep er ikke noe en får tilbud om når hjerterytmeforstyrrelsen ikke påvises på EKG. 

Skrevet
2 minutter siden, Høstløv skrev:

Et slik elektrofysiologisk inngrep er ikke noe en får tilbud om når hjerterytmeforstyrrelsen ikke påvises på EKG. 

http://tidsskriftet.no/article/1920413/

Man kan det, men det er mer sjeldent. Men hvis man ikke har symptomer og anfall så sjeldent, så trolig ikke.

Skrevet
3 minutter siden, issomethingwrong skrev:

http://tidsskriftet.no/article/1920413/

Man kan det, men det er mer sjeldent. Men hvis man ikke har symptomer og anfall så sjeldent, så trolig ikke.

En ting er teori i et fagtidsskrift, noe helt annet er realiteter i forhold til tilbudet i dette landet.

Skrevet
1 minutt siden, Høstløv skrev:

En ting er teori i et fagtidsskrift, noe helt annet er realiteter i forhold til tilbudet i dette landet.

Enig i at tilbudet til elektrofysiologisk undersøkelse i Norge er altfor dårlig. Det er særlig horribelt at så mange eldre plages unødig med atrieflimmer og yngre med SVT.

Imidlertid har det bedret seg noe nå etter at det offentlige har begynt å kjøpe plasser fra Feiringklinikken etter at de startet med elektrofysiologi. Et privat sykehus i Danmark (hjertecenteret Varde) markedsfører seg også i Norge, spesielt mot forsikringskunder.

Kommer nok også litt an på hvem som henviser. En henvisning fra kardiolog veier nok tyngre.

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Når anfallet står på klarer jeg ikke å fortsette den fysiske aktiviteten, men jeg klarer å gå rundt og komme meg heim. Om jeg hadde fortsatt treningen tror jeg at jeg hadde gått rett i bakken og svimt av. Det kjennes virkelig ut som halsen snører seg litt igjen like før hjertet bestemmer seg for å hamre løs, og det føles virkelig ut som en bryter i hjertet som switches. Jeg ligger tross alt på sofaen med 205 i puls og noe pustebesvær i to timer før det gir seg. Og da gir det seg på minutter!  

Det er fascinerende å se på pulsklokken hvordan den synker så raskt ned til 65 slag igjen. Klokka tror jo at jeg har vært igjennom tidenes tyngste økt med den snittpulsen. 

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, Trine skrev:

Brystsmerter er en normal bivirkning. Det samme er økt blodtrykk og rask/ujevn hjerterytme. Jeg regner med at du har opplyst om hjerterytmeforstyrrelsen til DPS. Man skal følges opp med EKG og blodtrykksmåling når man tar sentralstimulerende så jeg tror ikke du trenger bekymre deg. Om brystsmertene ikke går over og det er for ubehagelig så finnes det en haug andre medisiner du kan forsøke.

Fått prøve Attentin i to dager av en venn med ADD. Ingen smerter i brystet eller påvirkning på puls/hjerterytme, men heller ikke den gode effekten jeg fikk av Ritalin. Har prøvd 20 mg. i løpet av dagen fordelt på to-tre doser.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fått prøve Attentin i to dager av en venn med ADD. Ingen smerter i brystet eller påvirkning på puls/hjerterytme, men heller ikke den gode effekten jeg fikk av Ritalin. Har prøvd 20 mg. i løpet av dagen fordelt på to-tre doser.

Da er nok ikke Attentin medisinen for deg. Kanskje verdt å prøve Concerta eller Elvanse. Strattera er også en mulighet, men den bruker lang tid på å fungere så man må gå på den noen uker for å vite om de hjelper.

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Trine skrev:

Da er nok ikke Attentin medisinen for deg. Kanskje verdt å prøve Concerta eller Elvanse. Strattera er også en mulighet, men den bruker lang tid på å fungere så man må gå på den noen uker for å vite om de hjelper.

Skal gi Ritalin en ny sjanse i morgen. 

AnonymBruker
Skrevet

20 mg. Ritalin i én dosering i morges. Intet ubehag. Helt merkelig. Mer dog ikke store virkningen heller. Jeg skjønner ikke helt dette. 

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

20 mg. Ritalin i én dosering i morges. Intet ubehag. Helt merkelig. Mer dog ikke store virkningen heller. Jeg skjønner ikke helt dette. 

Merkelig! Hvor lenge prøvde du Ritalin sist? Kan det ha vært en slags placebo-effekt eller at du hadde en "god" periode? Det er jo rart at du har hatt effekt før, men ikke nå.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Trine skrev:

Merkelig! Hvor lenge prøvde du Ritalin sist? Kan det ha vært en slags placebo-effekt eller at du hadde en "god" periode? Det er jo rart at du har hatt effekt før, men ikke nå.

Bare to dager pga smertene i brystet. Effekten jeg opplevde var på ingen måte placebo. Kanskje jeg bare responderer dårlig på denne typen medikamenter. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ingen kan, på internett, svare sikkert på dette spørsmålet. Dette må du diskutere med din fastlege og din psykiater.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare to dager pga smertene i brystet. Effekten jeg opplevde var på ingen måte placebo. Kanskje jeg bare responderer dårlig på denne typen medikamenter. 

Det er ikke usannsynlig at man responderer dårlig på adhd-medisiner. I følge adhd-Norge så er det kun ca 50% voksne som har nytte av medisiner. Jeg har ikke responert noe særlig på noen av de jeg har prøvd. Men at du har hatt effekt og plutselig ikke har det er jo litt rart.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Trine skrev:

Det er ikke usannsynlig at man responderer dårlig på adhd-medisiner. I følge adhd-Norge så er det kun ca 50% voksne som har nytte av medisiner. Jeg har ikke responert noe særlig på noen av de jeg har prøvd. Men at du har hatt effekt og plutselig ikke har det er jo litt rart.

Legen sa max 60 mg. daglig fordelt på minst tre doser, men i dag tok jeg 70 mg. og da var det bedring å spore. Jeg veier 75 kg. 

Erfaringsmessig biter medisiner lite på meg, enten det er benzo eller stimulanter. Jeg vet ikke hvorfor, men det skyldes ikke at jeg knasker mye piller for det gjør jeg ikke. Jeg bare merker ikke så mye. 

Kan jeg f.eks prøve å legge til 5 mg. Attentin til den ene 20 mg. tabletten med Ritalin når jeg virkelig må prestere mentalt? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...