Gå til innhold

Seroquel og vektøkning


Gjest lunalovegood

Anbefalte innlegg

Gjest lunalovegood

Hei!

Noen som vet hvor lenge man kan gå på Seroquel før man risikerer å gå opp i vekt?
Om det er noen få dager på lav dose, kan det likevel "forvirre" systemet (for eksempel hormoner), slik at man kan gå opp i vekt selv etter at man har sluttet?

Jeg har jobbet hardt for å gå ned i vekt, og har i løpet av det siste halvåret klart det. Er derfor veldig redd for å ødelegge alt med piller.

Har fått de for bipolar 2. Bare prøve noen dager, for å få sove, og roe ned...
Forresten, hvis noen har erfaringer med å gå på faste medisiner for Bipolar 2, som dere ikke har gått opp i vekt av, så fortell gjerne. Tror det er fare for at jeg må gå på medisiner fast snart...

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du legger ikke på deg av å bruke Seroquel noen dager. Om du merker kraftig sult, eller at du legger på deg så er det bare å slutte igjen, så er effekten borte og alt tilbake slik det var, neste dag.

Mange får ikke denne bivirkningen av Seroquel men noen gjør det. Søvn er viktig, så jeg ville absolutt prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått opp i vekt eller fått større matlyst av Seroquel. Har stått på det i halvannet år nå, 400 mg for det meste. Vanlige tabletter, ikke depot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, lunalovegood skrev:

Hei!

Noen som vet hvor lenge man kan gå på Seroquel før man risikerer å gå opp i vekt?
Om det er noen få dager på lav dose, kan det likevel "forvirre" systemet (for eksempel hormoner), slik at man kan gå opp i vekt selv etter at man har sluttet?

Jeg har jobbet hardt for å gå ned i vekt, og har i løpet av det siste halvåret klart det. Er derfor veldig redd for å ødelegge alt med piller.

Har fått de for bipolar 2. Bare prøve noen dager, for å få sove, og roe ned...
Forresten, hvis noen har erfaringer med å gå på faste medisiner for Bipolar 2, som dere ikke har gått opp i vekt av, så fortell gjerne. Tror det er fare for at jeg må gå på medisiner fast snart...

Takk for svar.

Jeg har BP2 og har brukt 50 mg. fast i en måneds tid nå for ro og søvn. Jeg var selv skeptisk pga frykten for vektoppgang, men jeg har ikke lagt på meg et gram. Det skal sies at jeg er over gjennomsnittlig aktiv med idrett og spiser sunt, men medisinen har ikke gitt meg økt appetitt heller.

Jeg har vært veldig plaget med tankekjør og uro i leggesituasjonen og har med det slitt med dårlig søvn over mange år. Jeg har derfor vært av og på med Imovane, en medisin jeg egentlig avskyr. Seroquel har gjort denne overflødig, og jeg kommer aldri til å bruke den igjen. 

Nå har jeg ikke lenger angst for å legge meg og ligge våken hele natten med uro og tankekjør. Dette er nå borte og jeg sovner og sover godt uten å våkne med hangover. Å slippe uroen var nesten emosjonelt de første gangene. Som å slippe ut av et fengsel. 

Jeg kan med hånden på hjertet si at denne medisinen har endret livet mitt til det bedre. Jeg er avhengig av god søvn for å forebygge depressive episoder, og det har jeg endelig funnet en langsiktig løsning på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spør her jeg. Akkurat startet med 25mg seroquel, og i dag når vekkerklokken ringte og jeg må på jobb, følte jeg meg heeeelt sykt trøtt og seig i hodet.  Føler meg som en zombie her jeg går. Hørte man kunne bli litt trøtt, men det er helt ekstremt. Spent på hvordan dagen på jobb blir ..:-) er det vanlig å bli så trøtt? Og går det over fort etter start ?

Anonymkode: 1b877...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lave doser på Seroquel, 25-75 mg gir sjelden vektøkning, de lave dosene fungerer utmerket som sovemedisin, mange beskriver hangover de første dagene, man dette går og tilbake etter ca en ukes bruk av samme dose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lunalovegood

Tusen takk for svar, dere. Interessant å høre om andres erfaringer med medikamentet. Særlig fra de med bipolar 2.

Jeg har utsatt å ta Seroquel lenge, men har nettopp begynt på 25 mg, grunnet hyppige svinginger mellom å være hypoman og alvorlig deprimert. Merker jeg får litt angst hver gang jeg svelger en pille, grunnet frykten for å gå opp i vekt. Jeg blir ganske trøtt og slapp 40-60 minutter etter å ha tatt en pille. -Men av en eller annen grunn får jeg ikke sove. Tar den på kvelden, og når øyenlokkene blir tunge, går jeg og legger meg. Føler meg avslappet og trøtt, men bruker mange timer på å sovne, og våkner hyppig ila. natta. Litt overrasket over det. Får gi det litt tid. Jeg føler meg ikke hangover når jeg våkner.

Som nevnt allerede - hvis noen med bipolar 2 har funnet en/flere medisiner de er veldig fornøyde med, så skriv gjerne om det her. Vet at folk responderer forskjellig på medisiner, men jeg kunne tenkt meg å lese mer om folks positive erfaringer. Er så utrooolig mye negativt å finne på nettet...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, lunalovegood skrev:

Tusen takk for svar, dere. Interessant å høre om andres erfaringer med medikamentet. Særlig fra de med bipolar 2.

Jeg har utsatt å ta Seroquel lenge, men har nettopp begynt på 25 mg, grunnet hyppige svinginger mellom å være hypoman og alvorlig deprimert. Merker jeg får litt angst hver gang jeg svelger en pille, grunnet frykten for å gå opp i vekt. Jeg blir ganske trøtt og slapp 40-60 minutter etter å ha tatt en pille. -Men av en eller annen grunn får jeg ikke sove. Tar den på kvelden, og når øyenlokkene blir tunge, går jeg og legger meg. Føler meg avslappet og trøtt, men bruker mange timer på å sovne, og våkner hyppig ila. natta. Litt overrasket over det. Får gi det litt tid. Jeg føler meg ikke hangover når jeg våkner.

Som nevnt allerede - hvis noen med bipolar 2 har funnet en/flere medisiner de er veldig fornøyde med, så skriv gjerne om det her. Vet at folk responderer forskjellig på medisiner, men jeg kunne tenkt meg å lese mer om folks positive erfaringer. Er så utrooolig mye negativt å finne på nettet...

 

Jeg kan føye til at jeg tar 25 mg. når det bare er søvnen jeg er ute etter. Om jeg er urolig og aktivert tar jeg 50 mg. Det hjelper på både uro og søvnvanskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
Den 1. juli 2016 at 10.26, Janus30 skrev:

Jeg har BP2 og har brukt 50 mg. fast i en måneds tid nå for ro og søvn. Jeg var selv skeptisk pga frykten for vektoppgang, men jeg har ikke lagt på meg et gram. Det skal sies at jeg er over gjennomsnittlig aktiv med idrett og spiser sunt, men medisinen har ikke gitt meg økt appetitt heller.

Jeg har vært veldig plaget med tankekjør og uro i leggesituasjonen og har med det slitt med dårlig søvn over mange år. Jeg har derfor vært av og på med Imovane, en medisin jeg egentlig avskyr. Seroquel har gjort denne overflødig, og jeg kommer aldri til å bruke den igjen. 

Nå har jeg ikke lenger angst for å legge meg og ligge våken hele natten med uro og tankekjør. Dette er nå borte og jeg sovner og sover godt uten å våkne med hangover. Å slippe uroen var nesten emosjonelt de første gangene. Som å slippe ut av et fengsel. 

Jeg kan med hånden på hjertet si at denne medisinen har endret livet mitt til det bedre. Jeg er avhengig av god søvn for å forebygge depressive episoder, og det har jeg endelig funnet en langsiktig løsning på. 

Jeg trener også ganske mye, og er opptatt av kosthold. Lurer på - har du merket om Seroquel har påvirket prestasjonene dine, eller din fysiske form på noen måte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 30. juni 2016 at 15.10, lunalovegood skrev:

Hei!

Noen som vet hvor lenge man kan gå på Seroquel før man risikerer å gå opp i vekt?
Om det er noen få dager på lav dose, kan det likevel "forvirre" systemet (for eksempel hormoner), slik at man kan gå opp i vekt selv etter at man har sluttet?

Jeg har jobbet hardt for å gå ned i vekt, og har i løpet av det siste halvåret klart det. Er derfor veldig redd for å ødelegge alt med piller.

Har fått de for bipolar 2. Bare prøve noen dager, for å få sove, og roe ned...
Forresten, hvis noen har erfaringer med å gå på faste medisiner for Bipolar 2, som dere ikke har gått opp i vekt av, så fortell gjerne. Tror det er fare for at jeg må gå på medisiner fast snart...

Takk for svar.

Jeg la på meg 40 kg på seroquel på over 2 år

Anonymkode: dcb0f...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, franklyscarlet skrev:

Jeg trener også ganske mye, og er opptatt av kosthold. Lurer på - har du merket om Seroquel har påvirket prestasjonene dine, eller din fysiske form på noen måte? 

Jeg er ikke den du spurte, men jeg har ikke merket noen forskjell på prestasjoner. Jeg er også aktiv og trener 3-4 dager i uken, både styrke og kondisjon. Kjører samme løp som tidligere, har fortsatt fremgang der jeg bør ha det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, franklyscarlet skrev:

Jeg trener også ganske mye, og er opptatt av kosthold. Lurer på - har du merket om Seroquel har påvirket prestasjonene dine, eller din fysiske form på noen måte? 

Ingen endringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 hours ago, lunalovegood said:

Interessant å høre om andres erfaringer med medikamentet. Særlig fra de med bipolar 2.

Har kort erfaring med lav dose Seroquel. Dessverre var det ikke særlig positivt, da jeg fikk alvorlige bivirkninger i form av uregelmessige og harde hjerteslag, smerter i magen og lavt blodsukker, (Svetten haglet) og følelse av å svime av. Fikk bl.a. også mindre ufrivillge bevegelser i ansikt, spent kjeve, ekstrem halsbrann og forstoppelse. Ingen god medisin for meg mao. Fikk heller ikke sove av den, tvert imot, tross tretthet og tunge øyelokk. Medisinen ble på dette grunnlag raskt seponert.

Men du må huske på at folk jo tydeligvis kan reagere svært forskjellig på en og samme medisin, og at mange har nytte av Seroquel uten å få alle disse bivirkningene. Ang. vekt, er det vel ikke uvanlig å legge på seg av Seroquel, men hvor mye og hvor lang tid det tar før man legger på seg er vel sikkert individuelt, og kan kanskje til en viss grad avhenge av andre faktorer. (Påvirkelige og upåvirkelige). Har jo også hørt om folk som ikke legger på seg av Seroquel, selv om det virker som det er mindre vanlig.

Lamictal skal være en god medisin for bipolar 2, og spes med tanke på depresjon. Lithium er også et alternativ, ev. en kombinasjon, men skal etter hva jeg ha hørt være mer effektiv på hypomanier og manier, selv om det også kan ha god effekt på forebygging av depresjon.

Anonymkode: 035b1...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke lagt på meg av Lamictal, gikk heller ned i vekt. Det virker som det er svært uvanlig å legge på seg av Lamictal. Finner det heller ikke nevnt i bivirkninger i Felleskatalogen.

Anonymkode: 035b1...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Startet på den og slutter igjen ganske raskt jeg da. Var så trøtt og "fyllesjuk". Glemte ting, dårlig konsentrasjon.  Og hvis jeg tok den for lenge før leggetid ble jeg kjempe urolig. Kjentes ut som jeg hadde mark i armer og bein. Måtte opp og gå etter jeg la meg. Syk uro. 

Anonymkode: 1b877...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lunalovegood

Nå har jeg gått på Seroquel i to dager, og har gått opp fra 57kg til 59kg på morgenen. Har vært stabilt på 57kg i flere måneder. Tilfeldig, eller medisinen? :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har kort erfaring med lav dose Seroquel. Dessverre var det ikke særlig positivt, da jeg fikk alvorlige bivirkninger i form av uregelmessige og harde hjerteslag, smerter i magen og lavt blodsukker, (Svetten haglet) og følelse av å svime av. Fikk bl.a. også mindre ufrivillge bevegelser i ansikt, spent kjeve, ekstrem halsbrann og forstoppelse. Ingen god medisin for meg mao. Fikk heller ikke sove av den, tvert imot, tross tretthet og tunge øyelokk. Medisinen ble på dette grunnlag raskt seponert.

Men du må huske på at folk jo tydeligvis kan reagere svært forskjellig på en og samme medisin, og at mange har nytte av Seroquel uten å få alle disse bivirkningene. Ang. vekt, er det vel ikke uvanlig å legge på seg av Seroquel, men hvor mye og hvor lang tid det tar før man legger på seg er vel sikkert individuelt, og kan kanskje til en viss grad avhenge av andre faktorer. (Påvirkelige og upåvirkelige). Har jo også hørt om folk som ikke legger på seg av Seroquel, selv om det virker som det er mindre vanlig.

Lamictal skal være en god medisin for bipolar 2, og spes med tanke på depresjon. Lithium er også et alternativ, ev. en kombinasjon, men skal etter hva jeg ha hørt være mer effektiv på hypomanier og manier, selv om det også kan ha god effekt på forebygging av depresjon.

Anonymkode: 035b1...532

Litium er mer effektivt mot depresjon. Ved manibehandling trengs høyere doser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 30. juni 2016 at 15.10, lunalovegood skrev:

Hei!

Noen som vet hvor lenge man kan gå på Seroquel før man risikerer å gå opp i vekt?
Om det er noen få dager på lav dose, kan det likevel "forvirre" systemet (for eksempel hormoner), slik at man kan gå opp i vekt selv etter at man har sluttet?

Jeg har jobbet hardt for å gå ned i vekt, og har i løpet av det siste halvåret klart det. Er derfor veldig redd for å ødelegge alt med piller.

Har fått de for bipolar 2. Bare prøve noen dager, for å få sove, og roe ned...
Forresten, hvis noen har erfaringer med å gå på faste medisiner for Bipolar 2, som dere ikke har gått opp i vekt av, så fortell gjerne. Tror det er fare for at jeg må gå på medisiner fast snart...

Takk for svar.

Hei :-) Min erfaring med Seroquel var at det var en forferdelig medisin som ikke hjalp på søvn eller uro i det hele tatt. Fikk bare veldig hangover 'dagen derpå'. Tok de ikke lenge nok til at jeg opplevde noen evt vektøkning.

Har bipolar 2 og tar Lamictal 300 mg og Effexor 150 mg. Så langt den beste komboen jeg har prøvd, men er ikke helt 100% stabil. Har ikke gått opp i vekt av Lamictal og de har jeg stått på i over ett år. Effexor har jeg ikke brukt lenge nok til at jeg kan vurdere det enda.

Anonymkode: 45093...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...