AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 Skrevet 30. juni 2016 Hei! Jeg sitter med en rekke spørsmål som det er vanskelig å bli klok på, da jeg føler fastlegen min ikke kan gi meg et ordentlig svar, og jeg føler egentlig han har "gitt litt opp", og heller har henvist meg til psykiater for videre utredning. Jeg er redd dette kan ta tid, og spør derfor her. For 6 uker tilbake begynte jeg på cipralex for depresjon. Jeg hadde da følt meg sliten lenge, og helt tappet for krefter. Jeg hadde vansker med å fungere i jobb, og måtte låse meg inn på wc flere ganger for dagen for å gråte. Jeg var overfølsom, og isolerte meg så fort jeg fikk sjans. Jeg har to små barn, men merket at jeg ikke orket å ta meg av dem lenger, noe som resulterte i at mye av omsorg og plikter falt på mannen. Når jeg ikke var på jobb, sov jeg. Og når jeg var våken gråt jeg og var svært nedfor. Alt ble et ork, og etter selv en liten oppgave "falt" jeg helt sammen. Jeg økte raskt opp til 10 mg cipralex, og følte den første tiden etter økning at jeg hadde effekt. Jeg følte meg svært oppstemt, ville pynte meg, og var mer sosial. Etter noen dager på 10 mg følte jeg meg bare verre og verre. Jeg oppsøkte lege igjen, og tok en blodprøve. Denne viste en konsentrasjon på 38. Har hørt den skal ligge mellom 20-120? Legen mente den lave konsentrasjonen var årsaken til manglende virkning, så han ba meg øke dosen. Jeg økte først til 15 mg, og merket noen dager med oppstemthet. Da det "gikk nedover" igjen økte jeg opp til 20 mg. Litt bedring noen dager her også, men nå har jeg tatt 20 mg i 3 uker og føler meg helt elendig. Jeg glemmer "alt", kortidshukommelsen min er forsvunnet og jeg har hatt problemer med å fungere i jobb (selv om jeg bare jobber 50% for øyeblikket). Jeg er ofte apatisk, og føler meg lite kontaktbar i perioder. Jeg bruker ofte lang tid på å "reagere", og merker jeg er uoppmerksom i trafikken,og bruker lang tid på å svare hvis noen spør meg om noe. Humøret svinger VELDIG, også i løpet av en dag. Om morgenen er jeg langt nede, og har store problemer med å komme meg opp av sengen. Jeg kan sove 14-15 timer i døgnet enda om jeg får "mulighet", om jeg ikke får sove bare tenker jeg på å sove, fordi jeg ikke orker noe. Formen har vært bedre på kveldstid. Jeg fryser mye, og går ofte med varmeflaske og ullklær, selv når det er 17 grader ute.. Når jeg tenker tilbake på dette med depresjoner, erkjenner jeg at jeg har vært veldig mye deprimert gjennom livet, iallfall siden ungdomstiden og frem til i dag. Jeg har hatt fødselsdepresjoner, pms plager med humørsvingninger og er generelt veldig sårbar for kritikk. Noen ganger skal det ingenting til for å "vippe" humøret mitt over på den andre siden. Jeg har også hatt "gode perioder", men disse har ikke vart så lenge, dessverre. Men ofte har jeg da vært i kjempehumør, full av selvtillit, hatt større behov for å være sosial og har vært produktiv (spesielt mtp husarbeid), men også motivert for å prøve nye ting, lage ting (jeg liker å sy, håndarbeid osv). Da har ikke søvnbehovet mitt vært så stort heller, da har jeg sovet "normalt". Disse periodene var mer fremtredende før jeg fikk barn. Selv om jeg ikke har vært ute av kontroll på noen måte, så er kontrasten stor fra når jeg er deprimert. Jeg har derfor lurt på om jeg kan ha en bipolar lidelse? Fastlegen min trodde ikke helt på dette ettersom han kun har sett meg deprimert, men jeg har en sterk mistanke. Og nå når cipralex ikke har tilfredsstillende effekt begynner jeg ihvertfall å lure. Fastlegen min ville at jeg skulle trappe ned på cipralex og kutte disse HELT ut. Han likte ikke "den jeg var blitt" på disse pillene. Det som bekymrer meg, er at han ikke ville forsøke noe annet. Han ville vente til jeg var utredet. Og dette kan jo ta tid, og jeg kjenner jeg er redd for å trappe ned på disse pillene hvis jeg skulle bli enda verre! Jeg lurer derfor på: er det fornuftig å kutte ut disse, vil jeg ikke risikere å bli mye verre? Eller vil jeg ikke merke så mye forskjell siden jeg ikke føler så stor virkning på 20 mg? Eller er det rett og slett slik at jeg har tatt tbl for kort tid til å forvente en full virkning? Eller burde jeg økt opp mer? Frykten her er at jeg skal bli enda mer "zombie" og fraværende, noe som skremmer meg siden jeg ikke kjenner meg selv igjen. Eller: er det fordi dette er "feile" tbl til meg - da hvis jeg feks kan være bipolar? For ordens skyld kan jeg legge til at jeg har migrene, som jeg forøvrig har hatt så lenge jeg kan huske. Jeg merker at denne blir verre når humøret mitt svinger veldig. Har tatt rutine-blodprøver, og både stoffskifte, hb, elektrolytter ect ser normalt ut. Håper virkelig på et svar og noen råd, da jeg kjenner jeg gruer meg til en potensiell vond nedtrappingsferie med min mann og mine to barn. Anonymkode: ff85b...b9f 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.