Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan behandles veganisme? Eller finnes ingen kjent, virksom behandling?

Anonymkode: 97a51...7e4

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veganisme er vel en betegnelse for vegetarianer som hverken spiser kjøtt, fisk eller produkter som kommer fra dyr i det hele tatt (melk, egg osv.).

Med et slikt kosthold er det viktig å være påpasselig med å få i seg tilstrekkelig av proteiner, vitaminer og mineraler (m.m.), men dette regnes nok ikke som en sykdom eller tilstand som skal behandles.

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg antar du snakker om vaginisme? Veganisme er som Xtra sier et selvvalgt kosthold.

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte på veganisme, som i det å være veganer. Men da har jeg misforstått da, trodde det var en diagnose.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte på veganisme, som i det å være veganer. Men da har jeg misforstått da, trodde det var en diagnose.

Jeg har i alle fall lagt merke til at mange av disse har eller har hatt spiseforstyrrelse, personlighetsforstyrrelse, annen psykisk lidelse eller er "bare" ekstreme i sin idealisme og bedriver misjonering som en nyfrelst kristen. Om de ikke er av den aggressive typen, så må veganisme nevnes til hvert måltid. Kjenner spiseforstyrrede som bruker veganisme som unnskydning for å kutte ut matvarer. Mange av dem mener selv at de er mer empatiske og bedre, mer moralske enn sine kjøttetende venner. Og nå har det blitt mote å være veganer. Det er en nye kostholds-hypen. Men det går nok over om noen år. Skal lure på hva som blir in av kosthold da? 

Anonymkode: 265af...8db

AnonymBruker
Skrevet

Det er klart det finnes mye uheldig dyrehold, og beviselig har planeten best av at mennesket kun spiser vegetabilsk mat. Jeg syns det bare er bra å være opptatt av en fornuftig sak, og gå inn for det. Jeg er ikke vegetarianer selv, jeg elsker f.eks. bacon. Det kan helt sikkert hende det er korrelasjon mellom nevnte diagnoser og veganisme.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er klart det finnes mye uheldig dyrehold, og beviselig har planeten best av at mennesket kun spiser vegetabilsk mat. Jeg syns det bare er bra å være opptatt av en fornuftig sak, og gå inn for det. Jeg er ikke vegetarianer selv, jeg elsker f.eks. bacon. Det kan helt sikkert hende det er korrelasjon mellom nevnte diagnoser og veganisme.

Det finnes veldig mye uheldig dyrehold, så mye at selv jeg har tenkt noen ganger at jeg ikke burde spise kjøtt. Men at planeten har det best av at vi kun spiser vegetabilsk mat stemmer ikke. Da må vi ihvertfall få opp rovdyrbestanden. Drift av husdyr er nok ikke så miljøvennlig, men vi har mye vilt og at vi spiser kjøtt er en naturlig del av næringskjeden.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutes ago, Trine said:

Det finnes veldig mye uheldig dyrehold, så mye at selv jeg har tenkt noen ganger at jeg ikke burde spise kjøtt. Men at planeten har det best av at vi kun spiser vegetabilsk mat stemmer ikke. Da må vi ihvertfall få opp rovdyrbestanden. Drift av husdyr er nok ikke så miljøvennlig, men vi har mye vilt og at vi spiser kjøtt er en naturlig del av næringskjeden.

Jeg vet at det må høstes vilt av naturen om det ikke er nok med rovdyr, og det syns jeg det er bra at man gjør, men mengden kjøtt dette dreier seg om er helt neglisjerbart i forhold til de milliardene med mennesker vi har blitt... såklart, man hadde ikke vært veganer om man spiste en elgkarbonade i påsken, og for meg er ikke navnet man kaller seg viktig. Men det er en bra sak uansett. Kjøttindustrien har en massiv påvirkning på klima. Det er teknisk sett umulig at den majoriteten av befolkningen som i dag ikke spiser kjøtt skal opp på vårt forbruk.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Har sett videoen mange ganger og elsker den! Kan også anbefale andre videoer av JP Sears! :)

Anonymkode: 265af...8db

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at det må høstes vilt av naturen om det ikke er nok med rovdyr, og det syns jeg det er bra at man gjør, men mengden kjøtt dette dreier seg om er helt neglisjerbart i forhold til de milliardene med mennesker vi har blitt... såklart, man hadde ikke vært veganer om man spiste en elgkarbonade i påsken, og for meg er ikke navnet man kaller seg viktig. Men det er en bra sak uansett. Kjøttindustrien har en massiv påvirkning på klima. Det er teknisk sett umulig at den majoriteten av befolkningen som i dag ikke spiser kjøtt skal opp på vårt forbruk.

Da må du ikke skrive "kun vegetabilsk..." ;)

AnonymBruker
Skrevet
23 minutes ago, Trine said:

Da må du ikke skrive "kun vegetabilsk..." ;)

Nei, skal huske på det. :P Vi får gå over til rådyrsadel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...