Gå til innhold

Tolvon mer effektiv på lavere doser mot søvn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har snart brukt alt som finnes for å få sove. Jeg har ikke noe problem med tanker som surrer eller er urolig når jeg skal sove. Jeg klarer simpelthen ikke å sovne - selv om jeg er stuptrøtt.

Jeg bruker Zopiklone, og har stått på det i flere år. Det er supereffektivt. Sovner fint med 3,75-7,5mg. Jeg tar alltid en halv og noen ganger må jeg ta den andre halve også.

Legen vil ha meg av disse og jeg har forsøkt: Remeron, Nozinan, Vallergan og Atarax. Vallergan virker noen ganger og jeg finner ingen sammenheng mellom å ta 10mg eller 30mg. Men jeg får en voldsom hangover dagen etterpå. Sist nå prøvde jeg Atarax. Fikk skrevet ut 25mg og tok det, uten effekt på søvn. Doblet til 50mg og fortsatt ingen effekt på søvn. Ingen hangover heller.

Tenkte å prøve Tolvon igjen, men alle her skriver at man skal ta 10mg - jeg har fått 30mg! Er det slik at Tolvon virker bedre for søvn på lavere doser og faktisk er mer stimulerende på høye doser? Hva da med 15mg? Det er delestrek på 30mg.

Kan Tolvon blandes med f. eks Atarax? Vil det han noen hensikt? Noe annet den kan blandes med? Hva med Circadin? Jeg har det også, men alene har det ikke hatt noen effekt på meg. 

Skrevet
55 minutter siden, torrance skrev:

Jeg har snart brukt alt som finnes for å få sove. Jeg har ikke noe problem med tanker som surrer eller er urolig når jeg skal sove. Jeg klarer simpelthen ikke å sovne - selv om jeg er stuptrøtt.

Jeg bruker Zopiklone, og har stått på det i flere år. Det er supereffektivt. Sovner fint med 3,75-7,5mg. Jeg tar alltid en halv og noen ganger må jeg ta den andre halve også.

Legen vil ha meg av disse og jeg har forsøkt: Remeron, Nozinan, Vallergan og Atarax. Vallergan virker noen ganger og jeg finner ingen sammenheng mellom å ta 10mg eller 30mg. Men jeg får en voldsom hangover dagen etterpå. Sist nå prøvde jeg Atarax. Fikk skrevet ut 25mg og tok det, uten effekt på søvn. Doblet til 50mg og fortsatt ingen effekt på søvn. Ingen hangover heller.

Tenkte å prøve Tolvon igjen, men alle her skriver at man skal ta 10mg - jeg har fått 30mg! Er det slik at Tolvon virker bedre for søvn på lavere doser og faktisk er mer stimulerende på høye doser?  Hva da med 15mg? Det er delestrek på 30mg.

Det er sånn med Remeron, så da er det trolig slik med Tolvon også. Hvorfor ikke prøve med 15mg først og se hvordan det går?

Skrevet

Hvis problemet er tanker som surrer ville jeg heller brukt Seroquel enn Tolvon.

Men til det du spør om. Ja, Tolvon og Remeron virker på mange ulike reseptorer i hjernen, med ulik affinitet (evne til å binde seg til reseptoren). I lave doser binder medisinen seg til histaminreseptorer, med trøtthet som virkning (og faktisk virkning mot allergi). I større doser binder den seg til reseptorer som blant annet kan øke sultfølelsen og motvirke kvalme (samt dempe angst og depresjon), samt til reseptorer som øker mengden adrenalin i synapsene. Det er ved denne effekten at man får en stimulerende virkning. 

Hvor den "optimale" dose for søvn ligger er nok individuelt, men det er ikke sånn at man sover dobbelt så bra av å doble dosen. Kanskje fra 10 til 20 og fra 15 til 30, men ikke fra 60 til 120. 

Men husk: Alle medisiner som virker på histaminreseptorer for søvn virker dårligere etter noen uker, da trenger man noen dagers pause. Da kan man jo f.eks bruke Imovane eller lignende, evt akseptere dårlig søvn noen få dager. 

AnonymBruker
Skrevet

hvor mye nozinan brukte du? det er jo den sterkeste sovemedisinen som skrives ut i hele verden. hadde en fyr jeg kjente som brukte 400 mg pr døgn.... og han sov 14 timer, og var 10 timer våken for så å sove 14 timer igjen, om du brukte 25 mg, kan du ikke gi opp nozinan.

helt uforståelig for meg at zoplicone funker for deg og ikke nozinan... brukte 100 mg nozinan selv en periode og sov som en stein hver eneste natt.. zoplizone merket jeg lite til..

Anonymkode: 3f215...ebe

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvor mye nozinan brukte du? det er jo den sterkeste sovemedisinen som skrives ut i hele verden. hadde en fyr jeg kjente som brukte 400 mg pr døgn.... og han sov 14 timer, og var 10 timer våken for så å sove 14 timer igjen, om du brukte 25 mg, kan du ikke gi opp nozinan.

helt uforståelig for meg at zoplicone funker for deg og ikke nozinan... brukte 100 mg nozinan selv en periode og sov som en stein hver eneste natt.. zoplizone merket jeg lite til..

Det er to ulike virkningsmekanismer. Imovane/Zopiclone virker på samme måte som benzo, Nozinan virker hovedsaklig på histaminreseptorene. Alle medisiner TS har brukt foruten Imovane er jo sånne "allergimedisiner" - skulle ikke forundre meg om det ville virke bedre etter en liten pause som beskrevet over.

Skrevet

Jeg fikk bare skrevet ut 5mg Nozinan...

Med alle disse forskjellige preparatene har ingen fått sjansen til å "miste virkningen". For de har aldri virket i første omgang. Jeg tenker at de burde virket sterkest med en gang, for så å miste virkningen - og ikke motsatt.

Så da er spørsmålet å øke på med 20x5mg Nozinan (høres jo ikke helt bra ut!) eller å gå på Tolvon 15mg... Jeg har sommerferie så jeg har god tid til å eksperimentere.

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er to ulike virkningsmekanismer. Imovane/Zopiclone virker på samme måte som benzo, Nozinan virker hovedsaklig på histaminreseptorene. Alle medisiner TS har brukt foruten Imovane er jo sånne "allergimedisiner" - skulle ikke forundre meg om det ville virke bedre etter en liten pause som beskrevet over.

5 mg nozinan er ALLLT for lite. er folk som har brukt 800 mg av dette. prøv i alle fall 25 før du gir opp.. det er en ekstremt potent sovemedisin som ikke mister effekten..

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, issomethingwrong skrev:

njaa, er vel egentlig vallargan som virker på histaminrespoterene, og nozinan + truxal virker vel på en del annet. 
har i alle fall aldri kjent noe som helst av vallargan, selv ikke de gangen jeg tok 100 mg, men det kan skyldes at har sykt mange diagnoser og er spesiell.

Truxal 
Klassifisering: Høydosenevroleptikum. Tioxantenderivat med anxiolytisk effekt, middels antipsykotisk effekt, middels spesifikk dempende effekt og sterk uspesifikk sedativ-hypnotisk effekt. Dessuten analgetisk, antihistamin og antiemetisk effekt. I lave doser antidepressiv effekt. 

vallargan

Klassifisering: Fentiazinderivat med histaminantagonistisk og uttalt sedativ-hypnotisk virkning samt antikolinerg effekt. Effektivt antiallergikum med kløestillende virkning. Den histaminantagonistiske virkningen er mer uttalt enn for prometazin. Absorpsjon: God. Cmax 2,5 ng/ml oppnås innen 3,5 timer for mikstur og 1 ng/ml oppnås innen 4,5 timer for tabletter. Proteinbinding: 90%. Halveringstid: Ca. 5 timer. Metabolisme:Mesteparten metaboliseres. Utskillelse: Hovedsakelig i urin, lite i feces.

utifra dette virker i alle fall truxal sykt mye sterkere, den dempende effekten er veldig potent, straks man kommer i doser på 200 mg i mitt tilfelle. jeg brukte 50 mg vallargan før jeg startet med 50 mg truxal, og var sjokkert over hvor sterkt truxal var. den antipsykotiske effekten gjør deg også trøttere så vidt meg bekjent, men vallargan har jeg egentlig aldri skjønt hva som gjør deg trøtt, men de er fremdeles potent for lette søvnvansker om dosen er høy, bare ikke i nærheten av truxal eller nozinan.

men histamin har vel noe med allergi å gjøre, hvorfor mener du at det er det er hovedvirkningen med truxal og nozinan, det er vel den dempende +  antipsykotiske og beroligende effekten og ikke den, histaminvirkingende fekten som får deg til å sovne:P?

i så fall, prøv 50 mg truxal-nozinan selv og sammenligne det med 50 mg vallargan og bedøm selv.. your in for a suprise!

Skrevet

Jeg prøver meg med 50mg Nozinan i kveld. Truxal har jeg ikke tilgang på. Men kan sjekke med legen når han er tilbake fra ferie.

Skrevet
1 time siden, torrance skrev:

Jeg prøver meg med 50mg Nozinan i kveld. Truxal har jeg ikke tilgang på. Men kan sjekke med legen når han er tilbake fra ferie.

Hvorfor velger du å gå rett fra 5 mg til 50? Jeg vil anta at det er mer fornuftig å prøve seg frem gradvis, så sant du ikke er i ekstremt behov av en god natts søvn (f.eks. at du har begynnende mani eller lignende). 

motorPrøysen
Skrevet

Det er den antihistamine effekten som får deg til å sovne på lavere doser. Den gjør deg trett og gir generelt en dempende effekt.

Skrevet

Da endte jeg opp med å ta 25mg Noxinan i går kveld. Tok de kl. 22 og da jeg ennå ikke hadde sovnet kl. 0300, tok jeg en halv Zopiclone for å redde litt søvn. Sov da fint til kl. 0900, men har nå en grusom hangover etter Nozinan. Klarer ikke å stå på beina. Føles som blodtrykksfall. 

Da er jeg tilbake til start. Det eneste som får meg til å sovne, er Zopiclone, noe jeg da helst ikke skal ta. 

Da er spørsmålet om jeg bør prøve Tolvon igjen. Har bare 30mg, og det fungerte dårlig. Det at 10 blir anbefalt. Jeg kan dele til 15, men det er kanskje også for høyt?

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, torrance skrev:

Da endte jeg opp med å ta 25mg Noxinan i går kveld. Tok de kl. 22 og da jeg ennå ikke hadde sovnet kl. 0300, tok jeg en halv Zopiclone for å redde litt søvn. Sov da fint til kl. 0900, men har nå en grusom hangover etter Nozinan. Klarer ikke å stå på beina. Føles som blodtrykksfall. 

Da er jeg tilbake til start. Det eneste som får meg til å sovne, er Zopiclone, noe jeg da helst ikke skal ta. 

Da er spørsmålet om jeg bør prøve Tolvon igjen. Har bare 30mg, og det fungerte dårlig. Det at 10 blir anbefalt. Jeg kan dele til 15, men det er kanskje også for høyt?

Det er bare å prøve.

Anonymkode: 706e6...118

motorPrøysen
Skrevet

Jeg ville delt en 30 mg tablett i fire (bruk en skarp kniv), altså en dose på 7,5 mg.

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå har jeg gått på 7,5mg i flere dager og det har faktisk fungert, jeg fikk 10mg tabletter i går, og de virker også.

MEN... jeg våkner hver natt mellom 03 og 04. All søvn etter det er bare smådrypp. Inn og ut av søvn helt til morgenen kommer. Jeg har forsøkt å kombinere Atarax og Tolvon, med samme resultat. Jeg har også forsøkt Atarax alene, men det fungerer ikke i det hele tatt.

Jeg vurderer å forsøke å kombinere Tolvon med Vallergan for å se om jeg kan få søvnen til å holde natten ut, men Vallergan gir meg tung formiddag dagen etterpå. Tolvon har jeg ingen merkbare bivirkninger av.

Har noen andre opplevd å våkne alt for tidlig med Tolvon? Hva gjorde dere i så fall?

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, torrance skrev:

Nå har jeg gått på 7,5mg i flere dager og det har faktisk fungert, jeg fikk 10mg tabletter i går, og de virker også.

MEN... jeg våkner hver natt mellom 03 og 04. All søvn etter det er bare smådrypp. Inn og ut av søvn helt til morgenen kommer. Jeg har forsøkt å kombinere Atarax og Tolvon, med samme resultat. Jeg har også forsøkt Atarax alene, men det fungerer ikke i det hele tatt.

Jeg vurderer å forsøke å kombinere Tolvon med Vallergan for å se om jeg kan få søvnen til å holde natten ut, men Vallergan gir meg tung formiddag dagen etterpå. Tolvon har jeg ingen merkbare bivirkninger av.

Har noen andre opplevd å våkne alt for tidlig med Tolvon? 

Nei, men har du vurdert en høyere dose?

Anonymkode: 706e6...118

Skrevet

Har forsøk 30mg og 15mg, men da hadde den ingen virkning på søvn. Jeg har funnet ut og erfart at Tolvon har større effekt på søvn på lavere doser. Jeg har problemer med å sovne, det at jeg nå våkner igjen midt på natten, er nytt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...