Gå til innhold

Uføretrygd, jobb og nav.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var inne på Finn i går og så på småjobber. Jeg så på vaskejobber og der lå det mange engangsoppdrag til god betaling. De betaler svart, men jeg synes det er veldig riski å ikke jobbe hvitt hvis dette skal bli min nye karriere.

Hva gjør jeg nå?

Gjest Gargamel
Skrevet
2 minutter siden, Gondor skrev:

Jeg var inne på Finn i går og så på småjobber. Jeg så på vaskejobber og der lå det mange engangsoppdrag til god betaling. De betaler svart, men jeg synes det er veldig riski å ikke jobbe hvitt hvis dette skal bli min nye karriere.

Hva gjør jeg nå?

Skal hver eneste en ta det svart? Jeg liker også å ta alt hvitt.

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med "god betaling" for en småjobb ? Er det under 6000 er det vel skattefritt uansett ?

Anonymkode: ec9d1...b48

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Gondor skrev:

Hva gjør jeg nå?

Du jobber selvfølgelig ikke svart når du går på trygd (ikke ellers heller, forsåvidt).

Anonymkode: 68427...15d

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du jobber selvfølgelig ikke svart når du går på trygd (ikke ellers heller, forsåvidt).

Nei, nettopp. Jeg får ringe til nav over sommeren og spør hva jeg skal gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Gondor skrev:

Nei, nettopp. Jeg får ringe til nav over sommeren og spør hva jeg skal gjøre.

Du kan tjene ca 35.000 uten avkortning av trygden.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan tjene ca 35.000 uten avkortning av trygden.

Inntekt under dette nivået kan imidlertid i noen tilfeller påvirke eventuelt barnetillegg (avhengig av antall barn, størrelsen på uføretrygden og om barna bor sammen med begge foreldrene). Her vil all inntekt kunne ha betydning. Hvis man har barnetillegg bør man dermed gi beskjed til NAV uavhengig av om det kun er en inntekt under 35 000. 

Støtter imidlertid at du tar kontakt med NAV. Det er ikke lov å arbeide (svart eller hvitt) uten å gi beskjed om inntekt hvis man har uføretrygd (dersom det ikke er under ens inntektsgrense).

Anonymkode: 8fd5d...b4b

AnonymBruker
Skrevet

Mtp. svart arbeid så er arbeidsgiver like "kriminell" som arbeidstaker. En kan gi lavere lønn, og slippe arbeidsgiveravgift. Jeg syns ikke noe om det. Alle nyter godt av "staten", det mest basale er beskyttelse av eiendomsretten. Hvis man betaler mer skatt, har man mer eiendom å beskytte, altså koster det mer å beskytte eiendommen.

Anonymkode: 823af...6f2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...