Gå til innhold

Nozinan mot søvn og smerter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg strever med søvnen etter å ha begynt på en epilepsimedisin. Jeg har forsøkt Truxal 100 mg uten virkning. Det er en del medisiner jeg ikke kan ta pga. QT-forlengelse. Jeg ser derfor på den utskjelte medisinen Nozinan. Mange sier at denne gir hangover. Det gjør ikke noe. Jeg ønsker bare å sove.

Og i tillegg står det under indikasjon: "Sterke smerter, enten alene eller i kombinasjon med analgetika." Hva innebærer dette? Jeg har kroniske smerter og går så og si daglig på B- og A-preparater. Nozinan er jo et C-preparat.

Har den virkelig en smertelindrende efektt? Det har jeg ikke hørt om før...a

Anonymkode: e47f0...ff3

Skrevet

Da jeg var innlagt på psykehus, så var det ei som hadde store søvnproblemer. Hun sov i 2 døgn, da hun kom inn, og fikk 25mg nozinan. Selv likte jeg ikke nozinan noe særlig. Og 1ste gangen jeg ble tvunget til å ta det, var ikke noe særlig.

Ellers synes jeg ikke den er noe værre enn truxal. Samme opplegget. gammel høydosenevroleptika begge deler.

Jeg er ikke lege, men jeg tror det med smerte er pga att den potenserer smertemedisin. Altså ikke smertelindrende i seg selv, men smertelindrende når den taes sammen med smertestillende.

Skrevet

Hvor langt er "baseline" QT-intervall hos deg uten medisiner da?

Så godt som alle psykofarmaka kan øke QT-tiden hos disponerte for det (så vidt jeg vet er det omtrent bare Abilify som ikke kan det - selv om også denne har advarsel mot det). Nozinan og Truxal er intet unntak. Vær forsiktig med Nozinan hvis du har lang QT-tid og sørg for at det tas EKG underveis. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, issomethingwrong skrev:

Hvor langt er "baseline" QT-intervall hos deg uten medisiner da?

Så godt som alle psykofarmaka kan øke QT-tiden hos disponerte for det (så vidt jeg vet er det omtrent bare Abilify som ikke kan det - selv om også denne har advarsel mot det). Nozinan og Truxal er intet unntak. Vær forsiktig med Nozinan hvis du har lang QT-tid og sørg for at det tas EKG underveis. 

Beklager, jeg vet ikke hvor lang QT-intervallet var/er på meg. På psyk.avd. forsøkte de å trappe opp Efexor svært langsomt, men det ble kritisk på 150 mg, om det sier deg noe. Zyprexa hjelper i lav dose på dagtid (beroligende), men ikke søvn.

AnonymBruker
Skrevet

Det står i Felleskatalogen om QT-tid under Forsiktighetsregler og det henvises til bivirkninger som sier at mindre enn 1 av 10.000 får denne komplikasjonen. Legen min kjenner ikke godt nok til min sykdomshistorie at han vil se etter QT-forlengelse som komplikasjon i mitt tilfelle.

Hva har jeg å tape?

Men hvilke doser skal man opp i for å få en smertelindrende effekt?

FjellOgDalar
Skrevet

Nozinan er vel det jeg vil kalle et medisinsk knockout kiss. Jeg har vært hypoman de få gangene jeg har tatt det, men da syntes jeg i grunnen det var ok å ta noe som dempet meg ned litt (=hangover). Men jeg ble veldig tett i nesen av det, og det er visst en vanlig bivirkning etter hva jeg har forstått.

Jeg mener å ha forstått at medikamentet i seg selv har smertelindrende effekt. I alle fall spurte jeg en lege om det fordi jeg og sliter med smerter. Hun sa de hadde gått bort fra det pga. bivirkningsprofilen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...