Gå til innhold

Har nav rett til å tvinge folk med psykiske lidelser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ut i hvilken som helst praksisplass? Jeg har en psykisk lidelse og vet ikke om mine rettigheter i forhold til nav og tvang. Noen som vet? Hvor kan jeg lese om mine rettigheter? 

Anonymkode: 4cc8f...b2f

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Ut i hvilken som helst praksisplass? Jeg har en psykisk lidelse og vet ikke om mine rettigheter i forhold til nav og tvang. Noen som vet? Hvor kan jeg lese om mine rettigheter? 

Det er jo slik at når du er under AAP så stilles det visse krav, og du er pliktig til å følge disse for å få penger.  De kan "tvinge" deg til hva som helst så lenge du ikke blir sykere av det. Det er ingen spesielle regler for de som psykiske lidelser. Du må få psykologen din til å skrive en erklæring praksisplassen til NAV er det siste du trenger mtp tilstanden din. NAV hører normalt på legene og psykologene.

Anonymkode: fa7b6...e5a

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du plikter å følge opp det som står i din aktivitetsplan for å beholde AAP. Dersom dere har planlagt at du skal ha en praksisplass, så kan du ikke velge og vrake i forslagene fra NAV, men om du mener det er noe spesielt med den praksisplassen du er tilbudt som vil gjøre at den kan gjøre deg sykere, så kan du snakke med NAV om det.

Hva er det med den praksisplassen du er tilbudt som gjør at du ikke ønsker å prøve?

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

NAV kan ikke tvinge noen ut i praksisplass. Men en rekke ytelser fra NAV har vilkår som man må innfri for å ha rett til ytelsen. Dersom man ikke fyller vilkårene har man heller ikke rett på ytelsen. Slik er det på de fleste områder i samfunnet. Vilkårene for de enkelte ytelsene finner du i folketrygdloven (ligger på NAVet). Plikten fremkommer også av folketrygdlovens § 22-8 der det kommer frem:

"Et krav om en ytelse som gis på grunnlag av sykdom, skade eller lyte, kan avslås, og en innvilget ytelse kan holdes tilbake eller stanses dersom medlemmet uten rimelig grunn nekter å ta imot tilbud om behandling, rehabilitering eller arbeidsrettede tiltak."

Likevel er det selvsagt også viktig å få frem at målet er at brukeren skal komme tilbake i arbeid dersom det er mulig. Det vil stride mot hensikten dersom man tvinger noen ut i praksisplasser som i følge medisinsk personell vil kunne gjøre bruker sykere. Derfor anbefales en god dialog mellom deg, helsepersonell og NAV for å finne frem til et best mulig løp tilpasset deg. NAV skal ikke ha noe ønske om å tvinge folk ut i praksisplasser uten grunn.

Anonymkode: 2b093...d09

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NAV kan ikke tvinge noen ut i praksisplass. Men en rekke ytelser fra NAV har vilkår som man må innfri for å ha rett til ytelsen. Dersom man ikke fyller vilkårene har man heller ikke rett på ytelsen. Slik er det på de fleste områder i samfunnet. Vilkårene for de enkelte ytelsene finner du i folketrygdloven (ligger på NAVet). Plikten fremkommer også av folketrygdlovens § 22-8 der det kommer frem:

"Et krav om en ytelse som gis på grunnlag av sykdom, skade eller lyte, kan avslås, og en innvilget ytelse kan holdes tilbake eller stanses dersom medlemmet uten rimelig grunn nekter å ta imot tilbud om behandling, rehabilitering eller arbeidsrettede tiltak."

Likevel er det selvsagt også viktig å få frem at målet er at brukeren skal komme tilbake i arbeid dersom det er mulig. Det vil stride mot hensikten dersom man tvinger noen ut i praksisplasser som i følge medisinsk personell vil kunne gjøre bruker sykere. Derfor anbefales en god dialog mellom deg, helsepersonell og NAV for å finne frem til et best mulig løp tilpasset deg. NAV skal ikke ha noe ønske om å tvinge folk ut i praksisplasser uten grunn.

Anonymkode: 2b093...d09

Jeg ville ikke kalt praksis for "arbeidsrettet tiltak" da det ikke øker overgang til arbeidslivet viser forskningen, men jeg er ikke jurist så vet ikke om NAV hadde godtatt den, sikkert ikke :ph34r: Praksis er mer "avklaring og gode intensjoner", som jo er bra og en bør delta på for å få avklart situasjonen (som jo er hensikten med AAP), men ordlyden blir litt feil imho, men det blir litt offtopic selvsagt

On topic, forklar din situasjon og hva du tror kan være egnede arbeidsplasser for deg, evt minst usannsynlige, også går det bra evt så får du dokumentert at det ikke går og søkt ufør etterhvert. Lykke til

Anonymkode: fccf7...ae4

AnonymBruker
Skrevet

Kommer veldig ann på hvilken diagnose du har. tror neppe de kan tvinge noen med psykoselidelser eller autisme lidelser ut i praksisplasser de ikke ønsker. det var i alle fall tilfelle hos meg. lettere psykiske diagnoser kan de nok tvinge deg ut i praksisplasser du ikke ønsker ja, men dette vil nok være veldig opp til hver enkelt veileder-saksbehandler. etter min forståelse er det ofte slik at diagnoser som det er god prognose for å bli friskere fra, vil de ofte legge mer press på deg for å komme ut i praksis-jobb.

Anonymkode: c5aa5...e82

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på er kurs hvor veileder og jeg var enig om at vi heller skulle bruke god tid og finne egnet praksisplass enn å bare kaste meg ut i noe. Hun mente det var viktig at jeg fikk en god opplevelse i neste forsøk. Det viste seg å være vanskelig og saksbehandler ville bare ha meg ut i noe uten å ta hensyn til diagnose. Følte plutselig at jeg fikk fastlege, veileder og saksbehandler imot meg. Jeg gjorde som de sa noe som resulterte i at jobben ble for mye for meg. Nå er jeg tilbake på start. Pussig at tiltaket heter arbeid og mestring når det ikke er fokus på det i praksis.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på er kurs hvor veileder og jeg var enig om at vi heller skulle bruke god tid og finne egnet praksisplass enn å bare kaste meg ut i noe. Hun mente det var viktig at jeg fikk en god opplevelse i neste forsøk. Det viste seg å være vanskelig og saksbehandler ville bare ha meg ut i noe uten å ta hensyn til diagnose. Følte plutselig at jeg fikk fastlege, veileder og saksbehandler imot meg. Jeg gjorde som de sa noe som resulterte i at jobben ble for mye for meg. Nå er jeg tilbake på start. Pussig at tiltaket heter arbeid og mestring når det ikke er fokus på det i praksis.

Det som kanskje er viktig nå, er at du prøver å formulere tydelig hva som gjorde at ette forsøket ikke fungerte godt. Hva skal til for at det skal gå bedre på neste praksisplass?

AnonymBruker
Skrevet
13 minutes ago, frosken said:

Det som kanskje er viktig nå, er at du prøver å formulere tydelig hva som gjorde at ette forsøket ikke fungerte godt. Hva skal til for at det skal gå bedre på neste praksisplass?

Selv om du mener det er det som er viktig, kan det hende andre har en annen oppfatning.

Anonymkode: d7b1a...67e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selv om du mener det er det som er viktig, kan det hende andre har en annen oppfatning.

Nettopp. Og derfor skrev jeg også "det som kanskje er viktig"...

AnonymBruker
Skrevet
31 minutes ago, frosken said:

Pedagogisk språk... det betyr ikke at du faktisk syns det var "kanskje".

Men men.

AnonymBruker
Skrevet
47 minutes ago, frosken said:

Neida, jeg bare tuller jeg. :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, frosken skrev:

Problemet er at du finner ikke steder hvor de er interessert i å inkludere folk med psykiske lidelser. Veileder får tilbakemelding på at det er lettere for dem å ta imot de som sitter i rullestol. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Problemet er at du finner ikke steder hvor de er interessert i å inkludere folk med psykiske lidelser.

Kommer nok an på alvorlighetsgraden.

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Veileder får tilbakemelding på at det er lettere for dem å ta imot de som sitter i rullestol. 

Har du prøvd deg i arbeidsmarkeds/verna-bedrift?

AnonymBruker
Skrevet
Den 3. juli 2016 at 15.02, AnonymBruker skrev:

Kommer nok an på alvorlighetsgraden.

Har du prøvd deg i arbeidsmarkeds/verna-bedrift?

Ja det har jeg. Problemet der var at det var voksne menn som ikke greide å oppføre seg så jeg ble veldig utrygg av å være der (jeg har paranoid personlighetsforstyrrelse), men jeg blir nok plassert der igjen. Kontaktperson på nav snakket om arbeidsmarkedsbedrift og det er vel det samme som vernet bedrift. Det blir neste tiltak hvis jeg da ikke får uføretrygd. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...