Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Jeg får stadig hint om, høre eller føle at jeg er dum. Jeg prøver å endre det og jobber mye med det, men det er ikke lett.

Jeg tror jo virkelig at jeg er dum. Kanskje jeg faktisk er det også. 

Er det noen tester på nettet jeg kan ta for å finne det ut? 

Anonymkode: 65510...cd8

Skrevet
12 minutes ago, AnonymBruker said:
Jeg får stadig hint om, høre eller føle at jeg er dum. Jeg prøver å endre det og jobber mye med det, men det er ikke lett.

Ta en IQ test?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, DRONE1 skrev:

Ta en IQ test?

Hvor finner jeg slike tester som er seriøse? 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor finner jeg slike tester som er seriøse? 

Menza?

Anonymkode: 827b4...845

AnonymBruker
Skrevet

http://test.mensa.no/  

Blir ikke "nøyaktig" , på samme måte som ordentlige tester ikke blir "nøyaktig", men du ser ihvertfall omtrent hvor landet ligger på akkurat dette området (IQ) (men en kan jo være dum på mange forskjellige måter da... )

Anonymkode: ab43f...68d

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo ha Asperger også da, hvis du er dum på det sosiale, men du må nesten være mer spesifikk for hvordan du er dum

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo ha Asperger også da, hvis du er dum på det sosiale, men du må nesten være mer spesifikk for hvordan du er dum

Tror ikke jeg har AS. Men jeg får stadige tilbakemeldinger om at samboer skammer seg over meg fordi jeg sier mye dumt og stiller dumme spørsmål. Jeg har også fått negativ respons fra andre. Jeg har lett for å engasjere meg og ville være hjelpsom. Hele livet har jeg hatt det sånn. Følt at andre ser på meg som dum. Men jeg jobber med å tenke meg om før jeg sier eller spør om ting, så jeg ikke blir så lei meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også lett for å være positiv mot andre. Har følt at jeg har dummet meg ut mange ganger. Sier og gjør så mye rart. Har forsøkt å legge det i "tabbesekken" og lært noe av det, ikke gjenta feilen. Det er så vondt for meg dette. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://test.mensa.no/  

Blir ikke "nøyaktig" , på samme måte som ordentlige tester ikke blir "nøyaktig", men du ser ihvertfall omtrent hvor landet ligger på akkurat dette området (IQ) (men en kan jo være dum på mange forskjellige måter da... )

Jeg startet testen, men må se på den i morgen. Takk skal du ha :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Fra beskrivelsen:

Start ikke testen før du er klar og har 25 minutter til rådighet.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Fra beskrivelsen:

Det er derfor jeg skal ta den i morgen når jeg er mer konsentrert og mindre sliten. 

Gjest Gargamel
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror man kan plumpe ut med mye dumt hvis man er usikker på seg selv i sosiale sammenhenger.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg tror man kan plumpe ut med mye dumt hvis man er usikker på seg selv i sosiale sammenhenger.

Jeg har fått mange kommentarer på at jeg kommer med dumme ideer, har som nevnt lett for å engasjere meg og liker å være hjelpsom. Det er jo negativt det også. har lenge lurt på om jeg virkelig er dum siden jeg får så mye negativ tilbakemeldinger på det og ønsker derfor å teste meg selv og se omtrent hvor jeg ligger på iq-skalaen. Det må være noe i det. 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje jeg har et snev av AS, går det an? 

Skrevet

Du er nok det som kalles "blond". Det er ikke det samme som dum. Jeg vet ikke helt hva det kommer av, sannsynligvis har det mye å gjøre med hva slags type erfaringer/kunnskap, og interesser, man har. Mange menn er veldig fokusert på å fremstå som så flinke / smarte som mulig.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Wretch skrev:

Du er nok det som kalles "blond". Det er ikke det samme som dum. Jeg vet ikke helt hva det kommer av, sannsynligvis har det mye å gjøre med hva slags type erfaringer/kunnskap, og interesser, man har. Mange menn er veldig fokusert på å fremstå som så flinke / smarte som mulig.

Det er sånn jeg føler meg også. "Blond".  Har tilogmed fått høre det. 

AnonymBruker
Skrevet

Skal uansett ta den testen. Den vil forhåpentligvis bekrefte eller avkrefte at jeg er dum, eller har lav IQ. Har tenkt å be om å få testet av behandler også, men ikke våget fordi jeg har vært redd for svaret. Det kan få negative konsekvenser på andre områder. Så takk for linken og takk til NHD som gikk god for testen. 

Skrevet

Det står at testen er laget av en Olav Hoel Dørum. Men han finner jeg ingen informasjon om, bortsett fra at han er medlem og liker pubrundene. Hvor er det vitenskapelig dokumentasjon på testen han har laget? Er det så smart, å bare legge ut noen hjemmesnekrede "puslespill" og hevde at det er et mål på intelligens?

Hvorfor består testene man bruker innen psykologisk forskning av mer enn progressive matriser?

Hvordan vet man at progressive matriser måler intelligens, når intelligens måles med nettopp progressive matriser? Hvordan kan man måle intelligens med en IQ-test, på en slik måte at IQ-testens gyldighet er uavhengig av målingene den frembringer?

Det er mange spørsmål, gitt. Men det virker jo som Mensaene har Svaret... men det er vel bare subkulturelle forskjeller, jeg er mer fokusert på akademisk gyldighet, mens Mensaene er mer opptatt av å være med i en eksklusiv klubb.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det står vel nok reservasjoner i innledningen til at testen kan brukes til det den er tenkt som: Å gi en meget grov indikasjon på hvor på intelligensskalaen testpersonen befinner seg. Testen gir seg ikke ut for noe annet enn det den er, og det synes jeg er tillitsvekkende.

Skrevet
11 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Fra beskrivelsen:

Denne matrisetesten gir ingen indikasjon på verbal intelligens, og et godt språk har en sterk korrelasjon med generell intelligens. Faktisk sterkere enn f. eks å være flink i matematikk. Det er det ikke så mange som vet. 

Matriser er kun én av mange deltester på WAIS/WISC, og det er det en god grunn til. Jeg møter stadig folk som sier "jeg har normal IQ og gode språklige evner", som om dette ikke har noe med hverandre å gjøre.

Noen har sin styrke på den flytende intelligens, andre har sin styrke på krystallisert intelligens. Ingen av disse er bedre enn den andre:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...