Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, issomethingwrong said:

1. Den må hver enkelt skape selv ut fra sine forutsetninger.

Med andre ord er det subjektivt, selv om vi mennesker alltid har en mening om andres tankegang, og ofte ønsker å påvirke den (med ulike virkemidler) fordi vi mener vi har rett... det er noe annet med musikksmak, på det området så vil de fleste mennesker tenke at andre musikksmak er rett for dem selv. Hvordan kan vi mene at det vi tror på, og gjør, er rett eller riktig, når vi likevel tenker det er subjektivt?

Anonymkode: 808c7...757

Madelenemie
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med andre ord er det subjektivt, selv om vi mennesker alltid har en mening om andres tankegang, og ofte ønsker å påvirke den (med ulike virkemidler) fordi vi mener vi har rett... det er noe annet med musikksmak, på det området så vil de fleste mennesker tenke at andre musikksmak er rett for dem selv. Hvordan kan vi mene at det vi tror på, og gjør, er rett eller riktig, når vi likevel tenker det er subjektivt?

Hei!

Jeg tror på og ønsker bidra til at verdier som vi har i Norge, demokrati,, yttringsfrihet, solidaritet, likestilling, barns rettigheter, velferdstaten, tradisjoner og kulturen vår blir ivaretatt og videreført.

Dette er subjektivt forankret i mitt menneskesyn, jeg deler likevel mange av disse tankene med andre, så til tross for mitt eget valg og det subjektive i dette, så er det mange som deler mye av samme syn, og sammen drar man i samme retning.

Når det gjelder det der å overbevise andre, så har jeg lite tro på det, jeg tror man kan si sin mening, prøve å oppklare, være seriøs, svare konkret, videre bør man la menneskene selv, ta egne selvstendige valg, enten de nå lander på å tro på Gud, eller ikke, eller om det dreier seg om partitilhørighet. Å overbevise andre tror jeg er en dårlig ide.

Som mor Theresa sa, "there are many ways to God, all is God, Buddists, Hindus, Christians, etc..all have access to the same God".

For meg er essensen i det hun uttrykte, gjensidig respekt, det handler om å lytte til hverandre, og respektere forskjellene, også i valg og meninger. 

stjernestøv
Skrevet
11 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Du kan for eksempel velge at meningen med ditt liv skal være å være en god mor for dine barn.

Ja det er sant, har prøvd så godt jeg har kunnet og gjør det fortsatt. De betyr alt-

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Madelenemie said:

Hei!

Jeg tror på og ønsker bidra til at verdier som vi har i Norge, demokrati,, yttringsfrihet, solidaritet, likestilling, barns rettigheter, velferdstaten, tradisjoner og kulturen vår blir ivaretatt og videreført.

Dette er subjektivt forankret i mitt menneskesyn, jeg deler likevel mange av disse tankene med andre, så til tross for mitt eget valg og det subjektive i dette, så er det mange som deler mye av samme syn, og sammen drar man i samme retning.

Når det gjelder det der å overbevise andre, så har jeg lite tro på det, jeg tror man kan si sin mening, prøve å oppklare, være seriøs, svare konkret, videre bør man la menneskene selv, ta egne selvstendige valg, enten de nå lander på å tro på Gud, eller ikke, eller om det dreier seg om partitilhørighet. Å overbevise andre tror jeg er en dårlig ide.

Som mor Theresa sa, "there are many ways to God, all is God, Buddists, Hindus, Christians, etc..all have access to the same God".

For meg er essensen i det hun uttrykte, gjensidig respekt, det handler om å lytte til hverandre, og respektere forskjellene, også i valg og meninger. 

Det som (tilsynelatende?) ble hevdet her, var at "meningen med livet" var subjektivt. Det syns jeg høres ut som en merkelig ting å si, i og med at vi stadig har meninger omkring om hva andre bør tenke og gjøre. Det er et faktum at vi har det.

"Overbevise" er et ladd ord, jeg snakker om det å påvirke hva andre tenker og gjør. F.eks. hvis barnet ditt mot formodning ville ha potetgull til middag, så ville nok du ønsket å påvirke det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som (tilsynelatende?) ble hevdet her, var at "meningen med livet" var subjektivt. Det syns jeg høres ut som en merkelig ting å si, i og med at vi stadig har meninger omkring om hva andre bør tenke og gjøre. Det er et faktum at vi har det.

"Overbevise" er et ladd ord, jeg snakker om det å påvirke hva andre tenker og gjør. F.eks. hvis barnet ditt mot formodning ville ha potetgull til middag, så ville nok du ønsket å påvirke det.

Vanligvis er "meningen med livet" noe annet enn å ønske seg potetgull til middag.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutes ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Vanligvis er "meningen med livet" noe annet enn å ønske seg potetgull til middag.

Ikke-relevant argument.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke-relevant argument.

Det får hver enkelt leser avgjøre selv.

Nicklusheletida
Skrevet
19 timer siden, stjernestøv skrev:

Valg...

Du kan velge å gjøre det beste ut av det. Få det best mulig.

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

1. Det er ingen mening. Men i motsetning til livet til planter og dyr, har vi mennesker det privilegium å selv kunne definere meningen med livet.

2. Det VET ingen. Men mange tror og mener ulike ting om dette.

3. Det er det heller ingen som VET.

Faktisk svarer ganske mange her feil. Det er logisk at Gud har skapt oss og verden. Det finnes Gud og det finnes liv etter døden.

Hvem bestemte at mennesker skulle ha 2 ører osv. Ble det av seg selv? Når baby får melk av mammas bryst er ikke det et tegn på Guds skapelse?? Hvordan kan alt ha skjedd via revulusjon? Og for de som lurer på hvem som skapte Gud. Så er svaret at Gud har alltid vært der. Islam er helt klart den rette vei.

Anonymkode: fdae2...ad7

stjernestøv
Skrevet
31 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Du kan velge å gjøre det beste ut av det. Få det best mulig.

Prøver på det. 

Skrevet

Det som gir mitt liv mening er familie, venner, jobb og ting jeg gjør på fritiden. I tillegg så er det jo alle de små tingene i livet som man egentlig ikke tenker så mye på.

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Fionys said:

Det som gir mitt liv mening er familie, venner, jobb og ting jeg gjør på fritiden. I tillegg så er det jo alle de små tingene i livet som man egentlig ikke tenker så mye på.

Men i denne tråden snakker vi om meningen med livet, ikke ditt, eller NHD sitt, følelsesliv.

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Faktisk svarer ganske mange her feil. Det er logisk at Gud har skapt oss og verden. Det finnes Gud og det finnes liv etter døden.

Hvem bestemte at mennesker skulle ha 2 ører osv. Ble det av seg selv? Når baby får melk av mammas bryst er ikke det et tegn på Guds skapelse?? Hvordan kan alt ha skjedd via revulusjon? Og for de som lurer på hvem som skapte Gud. Så er svaret at Gud har alltid vært der. Islam er helt klart den rette vei.

Anonymkode: fdae2...ad7

Tror ikke du vet hva logikk er.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du vet hva logikk er.

Tror det er noen som troller, vel.

Anonymkode: faf08...b2f

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Tror det er noen som troller, vel.

Anonymkode: faf08...b2f

Du har nok rett.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men i denne tråden snakker vi om meningen med livet, ikke ditt, eller NHD sitt, følelsesliv.

Det med gud er bare bullshit, men hver får tro sitt.

Tror meningen med livet er overleve, reproduksjon og død.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutes ago, Fionys said:

Tror meningen med livet er overleve, reproduksjon og død.

Har du bevis?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du bevis?

Jeg sier at jeg tror det er sånn. Trenger ingen bevis for å tro det.

AnonymBruker
Skrevet
1 minute ago, Fionys said:

Jeg sier at jeg tror det er sånn. Trenger ingen bevis for å tro det.

Hva er vitsen med det? Poenget er at det er umulig at det er noen mening.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva er vitsen med det? Poenget er at det er umulig at det er noen mening.

Har du bevis?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...